Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kostar det att installera en SSD i en iMac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppland
  • 2012-09-21 21:23

Jag vill peta in en SSD i min iMac 2011 finns det någon firma som gör detta till bra pris? Jag vill inte mecka med det själv helst för det verkar komplicerat.

Tror Digital Inn här i Linköping tog 1100-1200 för byte av hårddisk i en iMac 20". Och då tillkommer ju kostnad för SSD så klart.

  • Medlem
  • 2012-09-22 06:36

Köp en extern thunderbolt-disk och boota från den?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-22 12:15

iMac 2011 har väl inte TB?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-22 12:40
Ursprungligen av mattiL:

iMac 2011 har väl inte TB?

Alla 2011-modeller av Macar har TB.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2012-09-22 12:24

Jo min har thunderbolt, jag har funderat på en sådan istället men de är också rätt dyra än så länge. Jag väntar nog tills de kommer ner i pris. Fördelen som jag ser det är att man kan flytta en extern lösning till en ny dator samt att det är enkelt att byta SSD i framtiden. Nackdelen är ju att man får en till låda som ska stå någonstans, det är inte lika elegant. Little Big Disk med plats för två diskar verkar perfekt men den kostar också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-22 15:52

1200 är en del pengar, för ett pilligt och knepigt jobb. Innan jag bytte själv i min 27" 2010 så hörde jag mig runt och fick två svar, bägge låg runt 2500 om jag inte minns fel. För jobbet, ej själva disken.

Att boota från en extern thunderbolt hdd låter inte helt fel. Blir det samma hastighet på att ha det jämfört med en inbyggd SSD? Problem att ställa in så att datorn bootar på SSDn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-22 17:29
Ursprungligen av korthoga:

Att boota från en extern thunderbolt hdd låter inte helt fel. Blir det samma hastighet på att ha det jämfört med en inbyggd SSD? Problem att ställa in så att datorn bootar på SSDn?

Inget problem att ställa in StartupDisk (finns under Äpplet - Systeminställningar).
Vad gäller hastigheten tror jag inte du märker någon skillnad. Det hänger förstås på vilket chassi du stoppar SSD-disken i. Men köper du ett färdigt kit borde det bli snabbt.

Ursprungligen av kenjon:

Inget problem att ställa in StartupDisk (finns under Äpplet - Systeminställningar).
Vad gäller hastigheten tror jag inte du märker någon skillnad. Det hänger förstås på vilket chassi du stoppar SSD-disken i. Men köper du ett färdigt kit borde det bli snabbt.

Min mid 2011 Macbook Air känns rappare än vad min mid 2011 iMac gör och mig veterligen är det bara SSDn som gör skillnaden då iMacen är snabbare på allt annat. Retar mig på sekunderna man får vänta ibland när man håller på med något och så hör man disken starta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 17:42

Pegasus J2 - The World's Fastest and Smallest Thunderbolt

Ovan är en riktigt snabb extern lösning. AnandTech har testat den:
AnandTech - Promise Pegasus J2 Review: The Smallest High Performance Thunderbolt Drive

Osäker på vad det kostar dock.

Barefeats har även testat en drös diskar:
CalDigit T1 Thunderbolt Enclosure

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-09-22 20:53

Jag tror du kommer stöta på patrull med detta.
Apple har ju egen firmware i hårddiskarna i iMacarna, och den signalen går via strömsladden till moderkortet från hårddisken.
Sätter du in en annan hårddisk än en som kommer från Apple, så kommer dina fläktar att gå för fullt ös.

Ursprungligen av flygarn:

Jag vill peta in en SSD i min iMac 2011 finns det någon firma som gör detta till bra pris? Jag vill inte mecka med det själv helst för det verkar komplicerat.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-09-22 22:20

Lägger man den bakom optiska läsaren med en extra SATA-kabel kopplad till moderkortet, så påverkas inte fläktarna. Funkar kanon och är förvisso pilligt att göra, men långt ifrån omöjligt (länk till bra instruktion där, för den som vill göra själv.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-23 22:19
1
Bevaka tråden