Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook slö efter installation av SSD

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 17:24

Jag har precis köpt en ny SSD (intel 330) som jag tänkte ersätta den befintliga hårddisken. Då det inte finns några filer på den gamla hårddisken som jag vill kopiera över bytte jag bara helt enkelt ut den gamla hårddisken, formaterade den nya och installerade OS X mountain lion från en sticka. Installationen tog väldigt lång tid (över två timmar) och efteråt var datorn superseg! Jag försökte ladde då ner OSet från appstore och installerade om det igen, med samma resultat. Är det några drivrutiner för hårdvaran som saknas eller varför blir datorn så mycket långsammare med den nya SSDn? Om jag sätter tillbaka den gamla hårddisken funkar allt som det ska.

Unibody late 2008
2 gb ddr
2 Ghz

Tacksam för alla tipps!

  • Medlem
  • 2012-09-21 18:17

Låter ju som om något är fel på disken. Har du pratat med återförsäljaren av SSD:n?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-21 19:55

Du borde sätta in mer minne 2GB är för lite för ML

  • Medlem
  • 2012-09-21 21:48

Det förklarar inte varför datorn inte är slö med originaldisken...

Ursprungligen av Gordy:

Du borde sätta in mer minne 2GB är för lite för ML

Kör en test med Mac App Store - Blackmagic Disk Speed Test och posta resultaten här.

Hur ser siffrorna ut i Activity Monitor? Free / Wired osv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 22:16

Kul med respons! Angående mer minne så ligger 8 gb på posten. Men precis som jhm skriver så förklarar det inte varför datorn inte är slö med originaldisken. Jag har även installerat OS X 10.5.8 på SSDn och datorn var lika slö även då. Precis som jhm skrev så misstänkte jag att det var något fel på SSDn så jag var tillbaka med den till återförsäljaren redan i morse. De har fortfarande kvar den och ska kolla om det är något fel, men då de aldrig tidigare har fått tillbaka en Intel 330 undrade jag om jag gjort något fel vid installationen eller om jag var tvungen att installera några ytterligare drivrutiner för hårdvaran.

Ursprungligen av jakkii:

Kul med respons! Angående mer minne så ligger 8 gb på posten. Men precis som jhm skriver så förklarar det inte varför datorn inte är slö med originaldisken. Jag har även installerat OS X 10.5.8 på SSDn och datorn var lika slö även då. Precis som jhm skrev så misstänkte jag att det var något fel på SSDn så jag var tillbaka med den till återförsäljaren redan i morse. De har fortfarande kvar den och ska kolla om det är något fel, men då de aldrig tidigare har fått tillbaka en Intel 330 undrade jag om jag gjort något fel vid installationen eller om jag var tvungen att installera några ytterligare drivrutiner för hårdvaran.

Nu har du inte SSD'n hos dig längre så det blir svårt att testa enligt min tidigare post.

Men inga drivrutiner behövs för att du ska få optimal prestanda, möjligen att du vill installera appen TrimEnabler, men det påverkar inte prestandan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-21 22:25

Är prestandan dålig vid start är det en bra idé at kolla om Spotlight kör en indexering efter installation(tar några timmar). Annars titta i aktivitetshanteraren om det är någon process som tar upp mycket processortid, för att utesluta mjukvarufel.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2012-09-22 01:25

är rookie på mac men hur är det med trim i osx. 2 timmar från usb låter som om det är fel redan från början. Det borde gå mkt fortare.
I windows är det viktigt att välja AHCI tänker då mest på NCQ för att få ut full fart ur ssd:n.
Förlåt allt windows dravel men jag bara lägger till lite ledtrådar för folk som kanske är duktigare än jag på osx.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-22 09:25

[QUOTE="Pimmp;2104929"]är rookie på mac men hur är det med trim i osx. 2 timmar från usb låter som om det är fel redan från början. Det borde gå mkt fortare./QUOTE]
Berodde antagligen på att det var ett långsamt USB minne som användes.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-22 03:40

Det är din dator som inte kan hantera SSD. Just på MBP 5.1 (inte alla dock) har Apple valt en SATA-kabel som inte funkar med SSD. Har själv bränt två SSD på min maskin. Det finns en tråd här på 99 som avhandlar det problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 07:47
Ursprungligen av onnyt:

Det är din dator som inte kan hantera SSD. Just på MBP 5.1 (inte alla dock) har Apple valt en SATA-kabel som inte funkar med SSD. Har själv bränt två SSD på min maskin. Det finns en tråd här på 99 som avhandlar det problemet.

Onnyt, kan du länka till tråden, hittar den inte!

Säger följande information något om jag tillhör de "drabbade"?

NVidia MCP79 AHCI:

Tillverkare: NVidia
Produkt: MCP79 AHCI
Hastighet: 3 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.20 Supported

Jag hade liknande problem när jag satt i en SSD-disk i min Macbook pro 2009 2,53 Ghz (Macbook pro 5,5). Min originaldisk fungerade utan problem, normalslö som en hårddisk kan vara. När jag installerat SSD-disken formaterade jag den och försökte installera Lion på den men precis som du fick jag problemet att det tog flera timmar. Installationen gick aldrig färdigt utan stannade bara av med några procent kvar. Installationsloggen sa nåt om att den inte kunde skriva någon .dmg-fil. Minns inte exakt vad det stod.
Jag satte då min originalhårddisk i ett externt kabinett och startade upp datorn på den. SSD-disken ploppade upp på skrivbordet varvid jag provade att kopiera lite stora filer till den. Efter bara några sekunder fick jag läs/skrivfel till SSD-disken.
Jag bytte då plats på diskarna, SSD-disken externt i kabinettet och originaldisken åkte tillbaks in i datorn. Genomförde samma kopiering till SSD-disken när den satt externt, INGA problem! Kopieringen på flera GB stora filer gick hur bra som helst.
Då hade jag i alla fall ringat in problemet till internt i datorn, antingen SATA-kabeln som inte klarar den höga hastigheten och/eller SATA-controllern. SSD-disken var det ju inget fel på.
Jag försökte med alla möjliga tips jag läste på diverse forum på nätet bl.a att skärma av den interna SATA kabeln med alu-folie. Men vad jag än gjorde löste det inte problemet. SSD-disken vägrade fungera stabilt internt i datorn.
Efter mycket sökande på nätet hittade jag till slut den här tråden:
MacBook Pro EFI Firmware Update 1.7 Problems - MacRumors Forums

Man har helt enkelt ringat in problemet till controllern i datorn som i och med firmware-uppgraderingen till 1.7 höjde hastigheten på controllern från 1,5 GB/s till 3 GB/s. Apple avsäger sig ansvaret för att alla andra diskar än deras egna fungerar ihop med firmware 1.7.

Man kan se vilken hastighet SATA-controllern rullar på genom att gå in under äpplet. Välj om den här datorn, klicka på knappen Systemrapport, klicka på raden Serial-ATA, i högerspalten leta efter texten Länkhastighet och Förhandlad länkhastighet.
Innan nedgraderingen stod det Länkhastighet 3 GB/s, förhandlad länkhastighet 1,5 GB/s. Men efter nedgraderingen ska det stå 1,5 GB/s på båda.

Lösningen är alltså att nedgradera firmware till 1.6 vilket då sänker hastigheten på SATA-controllern ner till 1,5 GB/s igen. Det finns en guide i länken ovan och det var ganska enkelt att göra det. Vad man behöver är ett USB-minne samt firmware 1,6. Sen jag gjorde det har SSD-disken i min dator fungerat klockrent. Snabb och stabil. Min dator gick från uppstarts-tid av operativsystemet på min hårddisk på dryga 2 min till runt 10 sekunder med SSD-disken.

  • Medlem
  • 2012-09-22 17:28

Mycket bra redogörelse! Gissar att det ligger timmar av forumsurfande bakom. Bra jobbat!

Ursprungligen av Mårten Johansson:

Jag hade liknande problem när jag satt i en SSD-disk i min Macbook pro 2009 2,53 Ghz (Macbook pro 5,5). Min originaldisk fungerade utan problem, normalslö som en hårddisk kan vara. När jag installerat SSD-disken formaterade jag den och försökte installera Lion på den men precis som du fick jag problemet att det tog flera timmar. Installationen gick aldrig färdigt utan stannade bara av med några procent kvar. Installationsloggen sa nåt om att den inte kunde skriva någon .dmg-fil. Minns inte exakt vad det stod.
Jag satte då min originalhårddisk i ett externt kabinett och startade upp datorn på den. SSD-disken ploppade upp på skrivbordet varvid jag provade att kopiera lite stora filer till den. Efter bara några sekunder fick jag läs/skrivfel till SSD-disken.
Jag bytte då plats på diskarna, SSD-disken externt i kabinettet och originaldisken åkte tillbaks in i datorn. Genomförde samma kopiering till SSD-disken när den satt externt, INGA problem! Kopieringen på flera GB stora filer gick hur bra som helst.
Då hade jag i alla fall ringat in problemet till internt i datorn, antingen SATA-kabeln som inte klarar den höga hastigheten och/eller SATA-controllern. SSD-disken var det ju inget fel på.
Jag försökte med alla möjliga tips jag läste på diverse forum på nätet bl.a att skärma av den interna SATA kabeln med alu-folie. Men vad jag än gjorde löste det inte problemet. SSD-disken vägrade fungera stabilt internt i datorn.
Efter mycket sökande på nätet hittade jag till slut den här tråden:
MacBook Pro EFI Firmware Update 1.7 Problems - MacRumors Forums

Man har helt enkelt ringat in problemet till controllern i datorn som i och med firmware-uppgraderingen till 1.7 höjde hastigheten på controllern från 1,5 GB/s till 3 GB/s. Apple avsäger sig ansvaret för att alla andra diskar än deras egna fungerar ihop med firmware 1.7.

Man kan se vilken hastighet SATA-controllern rullar på genom att gå in under äpplet. Välj om den här datorn, klicka på knappen Systemrapport, klicka på raden Serial-ATA, i högerspalten leta efter texten Länkhastighet och Förhandlad länkhastighet.
Innan nedgraderingen stod det Länkhastighet 3 GB/s, förhandlad länkhastighet 1,5 GB/s. Men efter nedgraderingen ska det stå 1,5 GB/s på båda.

Lösningen är alltså att nedgradera firmware till 1.6 vilket då sänker hastigheten på SATA-controllern ner till 1,5 GB/s igen. Det finns en guide i länken ovan och det var ganska enkelt att göra det. Vad man behöver är ett USB-minne samt firmware 1,6. Sen jag gjorde det har SSD-disken i min dator fungerat klockrent. Snabb och stabil. Min dator gick från uppstarts-tid av operativsystemet på min hårddisk på dryga 2 min till runt 10 sekunder med SSD-disken.

Ursprungligen av jhm:

Mycket bra redogörelse! Gissar att det ligger timmar av forumsurfande bakom. Bra jobbat!

Tack! Jovars det kan man lugnt säga. Jag höll på att ge upp och disken låg och skräpade i några veckor innan jag tog tag i problemet på allvar. Skam den som ger sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 11:41

Tack för all hjälp! Nu visade det sig att det var SSD:n som det var fel på. Fick en ny från återförsäljaren och har nu installerat ML utan några problem! Samma installation från samma sticka som tog över två timmar förut tog nu bara 20 min. Dock undrar jag över resultaten jag får med Mac App Store - Blackmagic Disk Speed Test, då W= 100 Gb/s och R = 130 Gb/s. Borde jag inte kunna få högre hastigheter eller är det övrig hårdvara i min MB som begränsar hastigheten?

  • Medlem
  • 2012-09-23 16:39

Då var det som jag misstänkte. Tur att du inte behövde byta kablar och grejor, utan bara SSD:n.

Ursprungligen av jakkii:

Tack för all hjälp! Nu visade det sig att det var SSD:n som det var fel på. Fick en ny från återförsäljaren och har nu installerat ML utan några problem! Samma installation från samma sticka som tog över två timmar förut tog nu bara 20 min. Dock undrar jag över resultaten jag får med Mac App Store - Blackmagic Disk Speed Test, då W= 100 Gb/s och R = 130 Gb/s. Borde jag inte kunna få högre hastigheter eller är det övrig hårdvara i min MB som begränsar hastigheten?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-23 13:18

Du har nog blandat till enheterna ordentligt där, jag tror nog att det handlar om 100MB/s för skrivningar och 130MB/s vid läsning i ditt fall.
Gör som Mårten J visade tidigare, titta efter vilken hastighet som förhandlats för din SSD i Systemrapport, troligen SATA-I (1,5GBit/s).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 16:48
Ursprungligen av mattiL:

Du har nog blandat till enheterna ordentligt där, jag tror nog att det handlar om 100MB/s för skrivningar och 130MB/s vid läsning i ditt fall.
Gör som Mårten J visade tidigare, titta efter vilken hastighet som förhandlats för din SSD i Systemrapport, troligen SATA-I (1,5GBit/s).

Jo, det ska självklart vara MB/s och i systemrapport står det att 1,5 GBit/s, men det betyder ju att teoretiskt ska hårddisken kunna läsa och skriva 188 MB/s.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-23 16:40

Är rädd at du kommer att få samma problem igen

1
Bevaka tråden