Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.8.2 ger bättre batteritid

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sämre batteritid med SSD än mekanisk HDD?
Hur tänkte man nu.. Gammal SSD möjligen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-09-12 00:00
Ursprungligen av keptang:

Sämre batteritid med SSD än mekanisk HDD?
Hur tänkte man nu.. Gammal SSD möjligen.

En SSD drar ström så länge datorn är vaken, en mekanisk hårddisk går ner i vila när den inte behövs, och drar då ingen ström den tiden.

Ursprungligen av smurf:

En SSD drar ström så länge datorn är vaken, en mekanisk hårddisk går ner i vila när den inte behövs, och drar då ingen ström den tiden.

Borde de inte ha konstruerat så att SSD även kan gå i vila när det inte behövs?

Ursprungligen av smurf:

En SSD drar ström så länge datorn är vaken, en mekanisk hårddisk går ner i vila när den inte behövs, och drar då ingen ström den tiden.

Är det så? Jag tror inte på att en SSD drar mer ström. Alla tester jag läst på nätet säger tvärtom.

Ett par exempel.

SSD vs HDD | StorageReview.com - Storage Reviews
SSD Vs. HDD – Which Is Better And Why?
SSD vs HDD - SSD Zone (iofs en tillverkare)

Hur länge ska man vänta innan man hoppar på tåget? ; ) Alltså skaffar sig Mountain Lion. Är det samma specs som till OS X 10.8.1, eller krävs det mer av datorn?

Om datorn blir slöare med ML, vill jag inte köpa den. Speciellt med tanke att på min iMac går det inte installera mer minne än 4 GB. (2.4 GHz intel Gore 2 Duo)
Är det för lite, för att kunna köra ML, eller räcker det till normal användning?

Ursprungligen av pick-me-up:

Hur länge ska man vänta innan man hoppar på tåget? ; ) Alltså skaffar sig Mountain Lion. Är det samma specs som till OS X 10.8.1, eller krävs det mer av datorn?

Om datorn blir slöare med ML, vill jag inte köpa den. Speciellt med tanke att på min iMac går det inte installera mer minne än 4 GB. (2.4 GHz intel Gore 2 Duo)
Är det för lite, för att kunna köra ML, eller räcker det till normal användning?

10.8.1 är ML, så ja, det är samma spec. Eller vad menade du? Slöare än vad? 10.6? 10.7?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 18:50
Ursprungligen av pick-me-up:

Hur länge ska man vänta innan man hoppar på tåget? ; ) Alltså skaffar sig Mountain Lion. Är det samma specs som till OS X 10.8.1, eller krävs det mer av datorn?

Om datorn blir slöare med ML, vill jag inte köpa den. Speciellt med tanke att på min iMac går det inte installera mer minne än 4 GB. (2.4 GHz intel Gore 2 Duo)
Är det för lite, för att kunna köra ML, eller räcker det till normal användning?

Det räcker till för normal användning. Det enda negativa jag har märkt är att program tar lite längre tid på sej för att starta. Men sedan går det undan....

Ursprungligen av pick-me-up:

Hur länge ska man vänta innan man hoppar på tåget? ; ) Alltså skaffar sig Mountain Lion. Är det samma specs som till OS X 10.8.1, eller krävs det mer av datorn?

Om datorn blir slöare med ML, vill jag inte köpa den. Speciellt med tanke att på min iMac går det inte installera mer minne än 4 GB. (2.4 GHz intel Gore 2 Duo)
Är det för lite, för att kunna köra ML, eller räcker det till normal användning?

8GB RAM och SSD underlättar ju helt klart. Man kan nog klara sig rätt långt med en Core 2 Duo-modell om man har de två sakerna installerade i sin dator.

Ursprungligen av Capeman:

10.8.1 är ML, så ja, det är samma spec. Eller vad menade du? Slöare än vad? 10.6? 10.7?

Jag har Snow Leopard, alltså Mac OS X 10.6.8.
Men om man är inte nöjd med Mountain Lion, kan man väl byta tillbaka till SL?

Ursprungligen av kenjon:

Det räcker till för normal användning. Det enda negativa jag har märkt är att program tar lite längre tid på sej för att starta. Men sedan går det undan....

Bra att få veta, tack så mycket!

Ursprungligen av Joacim Melin:

8GB RAM och SSD underlättar ju helt klart. Man kan nog klara sig rätt långt med en Core 2 Duo-modell om man har de två sakerna installerade i sin dator.

Vad jag kan förstå, så är det inte möjligt att installera mer minne till min burk, än 4 GB. Om det är korrekt, så då får jag vara nöjd … Men ifall det går att stoppa in två 4 GB minnen, så vore det bra.

Från everymac.com
”Apple officially supports 4 GB of RAM, but third-parties have been able to upgrade the system to 6 GB of RAM using one 2 GB and one 4 GB memory module.”

Hur ”farligt” är det att göra så?

Senast redigerat 2012-09-12 17:50

Det är inte farligt alls. Däremot blir du av med den marginella hastighetsökning som användning av matchade minnen (dual channel) ger.

Ursprungligen av Capeman:

Det är inte farligt alls. Däremot blir du av med den marginella hastighetsökning som användning av matchade minnen (dual channel) ger.

Ok, men efter att ha läst det här svaret, så förstår jag att det finns ingen orsak att skaffa mer minne.

Kopierad från: mactalk.com.au/

”You will gain no benefit from the upgrade unless you are already running out of RAM and experiencing slowdowns due to it.
For tooling around the internet, using office applications, running a single VM and light to medium use of Photoshop then 4GB is more than enough.”

Visserligen var det ett år äldre iMac och ett annat OS, men jag tror inte att det lönar sig att uppgradera minne bara för att man byter till Mountain Lion.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 21:35

Starta Aktivitetshanteraren så ser du. Kolla under Minne och Sidor ut.

Ursprungligen av kenjon:

Starta Aktivitetshanteraren så ser du. Kolla under Minne och Sidor ut.

Sidor ut = 0 byte. Hur tolkar man det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-21 20:34
Ursprungligen av pick-me-up:

Sidor ut = 0 byte. Hur tolkar man det?

Positivt.

Om man har för lite RAM så swappas program ut på disk, då börjar det räknas sidor. (grovt beskrivet)

1
Bevaka tråden