Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Van vid datorer men ny på Mac. Behöver lite råd...

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-20 16:06

Jag har jobbat i IT-branschen med drift av olika system i runt 25 år. Jag har använt eller jobbat med i princip alla Windows-versioner för desktop samt server från 1.0. Jag har jobbat med eller använt Linux i olika varianter, OS/2, Solaris, Novell Netware...

Jag har dock aldrig använt eller ägt en Mac.

Men nu blir det ändring på det! Jag har fått tag på en ett år gammal 27 tums iMac för ett bra pris. Om allt klaffar kommer den i helgen.

Jag vill när den kommer tömma hela maskinen samt installera senaste versionen av Mac OS X, dvs 10.8.2. Jag vill alltså göra det som på pc-språk heter "format c:" och sen nyinstallera, dels för att få bort allt gammalt från förra ägaren, dels för att få en garanterat fräsch maskin.

På maskinen ligger idag 10.6.7. Jag hittade sidan nedan som beskriver hur man gör en "clean install". Då har jag några frågor:

* Stämmer instruktionerna på sidan?
* Fattas något steg?
* Med tanke på att jag hittills bara sett Mac på bild men ändå är van vid datorer, behöver något steg förtydligas?
* Något annat att tänka på?
* Finns det någon bättre guide någon annanstans?

Här är länken:
How to Clean Install OS X Mountain Lion

/Per

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-09-20 16:09

Verkar stämma vad jag kan se. Med denna guide kommer du göra det som motsvarar en C: Format och få en ren installation!
/Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-20 16:28

Nu var det ju ett tag sen man körde 10.6 men jag har för mig att App Store dök upp i 10.6.8. Kolla under äpplet i menyraden om du har App Store när du får datorn annars så får du först uppdatera (10.6-)systemet innan du kan ladda ner Mountain Lion. Därefter ska guiden funka skulle jag tro.

  • Medlem
  • 2012-09-20 16:32

Välkommen hit Peber0!

Hej!

10.6.7 är Snow Leopard och precis som föregående "talare" säger så måste du först installera Lion via appstore för att sedan kunna uppgradera till Mountain Lion. OS:en kommer inte på disc längre så man måste köpa hela kedjan så att säga.
I övrigt så hoppas och tror jag du kommer älska din Mac. Var inte nervig för omställningen Windows/ Os X. Det är en piece of cake.

  • Medlem
  • 2012-09-20 17:06

Inte enligt apple i alla fall. Det räcker med senaste versionen av Snow Leopard för att kunna köpa mountain lion. Tyckte väl att det lät lite konstigt att man skulle behöva köpa två versioner av MacOS när det bara är en man vill ha.

Apple - Upgrade your Mac to OS X Mountain Lion.

Ursprungligen av Thomas Edin:

Hej!

10.6.7 är Snow Leopard och precis som föregående "talare" säger så måste du först installera Lion via appstore för att sedan kunna uppgradera till Mountain Lion. OS:en kommer inte på disc längre så man måste köpa hela kedjan så att säga.
I övrigt så hoppas och tror jag du kommer älska din Mac. Var inte nervig för omställningen Windows/ Os X. Det är en piece of cake.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-20 16:48

En Mac brukar levereras med iLife (iPhoto, iMovie, etc). Dessa program är ej bundlade i OS X-installationen utan brukar ligga på en DVD vid sidan om. Om du gör en ominstallation får du kanske inte med dessa program.

De går förstås att köpa separat på App Store om du vill ha de nyaste versionerna.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-20 17:00

Och tack för välkomnandet!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-20 16:59

Oj! Här går det undan med svar!

Jag har läst svaren och är väl med på det mesta... Blir bara lite förvirrad... Om jag i 10.6.7 inte har appstore utan först måste lägga på 10.6.8 (?) via appstore så låter det som "moment 22"?? Eller missar jag nåt? Utveckla gärna!

Vad gäller iLife o.d. så tar jag dessa via appstore sen, inga problem...

Du uppgraderar inte till 10.6.8 via appstore, utan genom att välja "Programuppdatering" i rullgardinsmenyn längst upp till vänster!

Jag ber att få korrigera mitt svar!! Det enda du behöver göra är att köra en uppgradering av ditt Snow Leopard till senaste versionen(gratis), sen kan du via AppStore uppgradera till Mountain Lion för 149 kronor. Sorry för mitt felaktiga påstående.

det är inte svårt att gå från windows till mac, det svåra är att resten av livet fundera över varför man inte "gick över" tidigare.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-20 19:36
Ursprungligen av tqila:

det är inte svårt att gå från windows till mac, det svåra är att resten av livet fundera över varför man inte "gick över" tidigare.

Hahaha! Jag ber att få återkomma om några veckor!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-20 19:35

Ok, tack då är jag med! Återkommer med ev ytterligare frågor...

  • Medlem
  • 2012-09-20 20:25

Jag skulle vilja lägga till att det kan vara en idé att skriva över hela disken med nollor om man verkligen vill blåsa disken. Nen jag vet inte hur man gör det utan skivor.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-09-20 20:34
Ursprungligen av Baron:

Jag skulle vilja lägga till att det kan vara en idé att skriva över hela disken med nollor om man verkligen vill blåsa disken. Nen jag vet inte hur man gör det utan skivor.

Samma resultat borde kunna uppnås om man först gör en ren installation och sedan, med hjälp av Skivverktyg, väljer Radera ledigt utrymme. Eller tänker jag fel här?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2012-09-20 20:52

En liten rolig notis ang. det här att köpa begagnade datorer. När jag köpte min MacBook Pro 15" 2010 begagnad i slutet av förra året var den tidigare ägaren inte så noga med att rensa datorn. När jag starta upp den hemma såg jag dels att den logga in på facebook direkt när jag starta firefox och inte nog med det fanns det drösvis med sparade lösenord till diverse hemsidor. Som grädden på moset jobbade han även som webbutvecklare och därmed fanns det lösenord till webbservrar/domänhanterare etc. Något som skulle få stora konsekvenser om de hamna i fel händer. Men jag gjorde såklart det rätta och blåste om hela maskinen utan att ens tänka på det, lite för min egen skull också då man inte vet vad som kan ligga på den

Lärdomen av detta är väl att om man ska sälja sin dator är det att rekommendera o installera om den och radera hela hårddisken, inte lita på att nästa ägare kommer göra det.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-20 21:34

Hahaha! Jo det gäller att se upp... Nu är det en kompis jag köper av och vi litar på varandra så en ominstallation räcker...:)

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-21 15:20

Jag fick tillfälle att kolla på maskinen och under äpplet finns faktiskt app store trots att den är 10.6.7... Nuvarande ägaren sa att han installerade snow leopard precis innan lion släpptes, kan det bero på det? Verkar i alla fall som att det underlättar, slipper ett extra steg då...

  • Medlem
  • 2012-09-21 15:27

Vill du blåsa datorn ordentligt, kan det även vara en god idé att efter att du köpt Mountain Lion, lägga detta på ett USB-minne. Därefter startar du datorn med USB-minnet i och håller ned "ALT" och väljer att starta från USB-minnet.
I installationsläget väljer du skivverktyg och formaterar hårddisken, t ex med nollor som Baron nämnde. När detta är klart är det bara att installera ML.

Mer info hittar du här -> Skapa en usb-disk att installera Mountain Lion ifrån - Allt om Mac

Ursprungligen av Peber0:

Jag fick tillfälle att kolla på maskinen och under äpplet finns faktiskt app store trots att den är 10.6.7... Nuvarande ägaren sa att han installerade snow leopard precis innan lion släpptes, kan det bero på det? Verkar i alla fall som att det underlättar, slipper ett extra steg då...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-21 15:49

Det är så jag tänkt göra, ja...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-21 16:17

Förresten, en kanske korkad fråga men jag frågar ändå... Det finns på maskinen i bootcamp en windows-partition som är tom, dvs windows är inte installerat. Men den partitionen tar halva disken... Jag har inga som helst planer på att köra windows utan vill ha hela disken till OS X. När jag tömmer disken enl ovan så försvinner även den här partitionen? Eller bör jag ta bort den först med bootcamp assistant?

  • Medlem
  • 2012-09-21 16:35

Allt kommer försvinna när du formaterar om datorn. Se dock till att välja HELA hårddisken när du formaterar och inte bara en av partitionerna, för då finns risken att BC-partitionen blir kvar.

Ursprungligen av Peber0:

Förresten, en kanske korkad fråga men jag frågar ändå... Det finns på maskinen i bootcamp en windows-partition som är tom, dvs windows är inte installerat. Men den partitionen tar halva disken... Jag har inga som helst planer på att köra windows utan vill ha hela disken till OS X. När jag tömmer disken enl ovan så försvinner även den här partitionen? Eller bör jag ta bort den först med bootcamp assistant?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-09-21 20:20

Hoppas du får kul med din nya ögonsten.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-21 20:59

Tack! Känns som att julafton kommer tidigt i år!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-22 10:31

Såg nu att min tråd är flyttad. Självklart ska den ligga här eftersom det är OS:et jag frågar om egentligen... Alla barn i början...!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-09-25 11:10

Nu spinner bergslejonet i burken! Tack för stöd till en Mac-rookie. Visade sig ju vara busenkelt att tömma samt installera om, klart enklare än med Windows! Nej, ska jag vara allvarlig så var det ungefär lika svårt men gick klart fortare.... Nu ska jag få allt på plats och lära mig hantera den så jag lär återkomma!

1
Bevaka tråden