Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: kontaktbyte en laddad fråga

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 12:59

Problemet är väl inte att de byter, men vad de byter till...

Jag skulle mycket hellre sett microusb. Eller egentligen magsafe, men eftersom den saknar dataöverföring är det inte rimligt (jag använder inte mina sladdar för mer än laddning, men det är ju jag det).

Tror att de allra flesta får slåss med minst tre laddare/sladdar nuförtiden. Magsafe, "gammal" apple och microusb. Känns inte som att det finns något alternativ till magsafe på det användningsområdet och microusb kommer man aldrig komma undan - det finns alldeles för mycket grejer som använder det även om man vad gäller telefon/platta kör Apple i hela hushållet.

Microusb suger förvisso vad gäller att man kan sätta in den fel, men det är ju ett rätt försumbart problem i det hela. Känns inte så kul att man snart har fyra sladdar att bolla med (kommer väl ha gamla Apple-grejer ett bra tag, även om man köper ny iphone/ipad).

Vad ger lightning som man inte skulle haft med microusb? Bortsett från det där att det inte går att vända fel?

Ursprungligen av zoko:

Vad ger lightning som man inte skulle haft med microusb? Bortsett från det där att det inte går att vända fel?

USB hanterar t.ex. inte ljud/bild.
Det finns inte tillräckligt med kräm i Micro-USB för att ladda en iPad.

Det enda som skulle fungera med Micro-USB är att ladda (på enheter som inte kräver så mycket) och synka.

Det finns säkert fler anledningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 22:30
Ursprungligen av zoko:

Jag skulle mycket hellre sett microusb. Eller egentligen magsafe, men eftersom den saknar dataöverföring är det inte rimligt (jag använder inte mina sladdar för mer än laddning, men det är ju jag det).

Jag hade nog trott att man skulle ta fram en variant på magsafe (med dataöverföring) för iphone, känns lite halvdant med Lightning rent spontant, men jag förstår mycket väl att den gamla kontakten tog för mycket plats inuti skalet. Håller med om att micro-USB känns väldigt tafflig när man kopplar in den...

/magnus

  • Medlem
  • SKÖVDE
  • 2012-09-22 11:04

Tror nog att magsafe inte skulle gillas av den inbyggda kompassen, magnetfältet skulle nog påverka för mycket, gissar jag.

MicroUSB kan inte ge samma strömstyrka som Lightning, vilket krävs för att kunna ladda iPhone 5 snabbt nog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 13:17
Ursprungligen av Joacim Melin:

MicroUSB kan inte ge samma strömstyrka som Lightning, vilket krävs för att kunna ladda iPhone 5 snabbt nog.

Ah. Det är ju en anledning. Fast den suger, hehe. Inte bara för att det kommer innebära att man under en övergångsperiod blir tvungen ha dubbla sladdar eller adaptrar för Apples telefoner/plattor, utan för att alla icke-Apple förmodligen snart kommer börja med någonting kraftigare än microusb. Ännu mer sladdar! Woho!

...och jag som var glad för att ha sluppit miniusb.

Jag hatar känslan i micro-USB. Det känns varje gång som att man håller på att trycka sönder något när man kopplar in den. Lightning ser ut som att den har en riktigt skön känsla. Tanken på att sticka in kontakten känns nästan erotisk.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag hatar känslan i micro-USB. Det känns varje gång som att man håller på att trycka sönder något när man kopplar in den. Lightning ser ut som att den har en riktigt skön känsla. Tanken på att sticka in kontakten känns nästan erotisk.

Mjo, micro-USB känns väldigt mycket som ”design by committee”. Dessutom en vek kontakt som böjs lite för lätt.

Apropå skabrösa jämförelser så har jag alltid tyckt att det känns lite som ett övergrepp att stoppa in den där breda dockkontakten i min Nano. Det är en kontakt jag inte kommer att sakna minsta lilla.

Om jag nu bortser från din avslutande kommentar så håller jag med Microusb är eländig att använda

Däremot så förstår jag inte varför inte microUSB skulle räcka till för att ladda Iphone5 (Joacim). Apple har skrivit på överenskommelsen om vad som ska krävas för att ladda telefoner och det kommer en microUSB-Lightning konverterare så microUSB ska räcka för att ladda telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 13:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag nu bortser från din avslutande kommentar så håller jag med Microusb är eländig att använda

Däremot så förstår jag inte varför inte microUSB skulle räcka till för att ladda Iphone5 (Joacim). Apple har skrivit på överenskommelsen om vad som ska krävas för att ladda telefoner och det kommer en microUSB-Lightning konverterare så microUSB ska räcka för att ladda telefonen.

Har iofs bara en Ipad 2 själv, men vad jag hört ska väl Ipad 3 vara eländigt slö att ladda? Förvisso verkar det ju funka med microusb för andra tillverkare (hur det nu kan komma sig), men jag antar att Apple väl gärna vill ha samma kontakt till både Iphone och Ipad och om 3:an hade problem är det väl ingenting mot vad 4:an skulle fått med samma kontakt. Bättre att byta nu istället för sen...?

Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag nu bortser från din avslutande kommentar så håller jag med Microusb är eländig att använda

Däremot så förstår jag inte varför inte microUSB skulle räcka till för att ladda Iphone5 (Joacim). Apple har skrivit på överenskommelsen om vad som ska krävas för att ladda telefoner och det kommer en microUSB-Lightning konverterare så microUSB ska räcka för att ladda telefonen.

Då bir det väl helt enkelt så att micro-USB adaptern kommer med en strypning så att den inte släpper genom mer än den tål och så tar det längre tid att ladda, helt enkelt.

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2012-09-21 14:36

Jag tycker äpple borde valt VGA

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-22 13:36
Ursprungligen av notte:

Jag tycker äpple borde valt VGA

..Eller varför inte en strömförsörjande SCART-anlsutning

Ärligt talat, Micro-USB kanske inte är den ultimata kontakten, men hade det ändå inte varit bättre om Apple anslöt sig till standard här?

Ang. laddningstid... Effektbegränsningen sitter väl inte i kontakten? Är det inte laddarens kapacitet som avgör?

*Edit: Hamnade visst i den här tråden när jag kommenterade 99.se's artikel... Ber om ursäkt ifall det verkar som att jag inte har läst denna tråd i sin helhet, vilket jag heller inte har O:-)

Senast redigerat 2012-09-22 13:55
Ursprungligen av lensv:

..Eller varför inte en strömförsörjande SCART-anlsutning

Ärligt talat, Micro-USB kanske inte är den ultimata kontakten, men hade det ändå inte varit bättre om Apple anslöt sig till standard här?

Ang. laddningstid... Effektbegränsningen sitter väl inte i kontakten? Är det inte laddarens kapacitet som avgör?

*Edit: Hamnade visst i den här tråden när jag kommenterade 99.se's artikel... Ber om ursäkt ifall det verkar som att jag inte har läst denna tråd i sin helhet, vilket jag heller inte har O:-)

Det finns så klart en specifikation som hör till micro-USB. Där anges maximal ström som får passera kontakten. Denna kan inte Apple överskrida om de vill använda kontakten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-23 14:11
Ursprungligen av pmarriott:

Det finns så klart en specifikation som hör till micro-USB. Där anges maximal ström som får passera kontakten. Denna kan inte Apple överskrida om de vill använda kontakten.

Det är sant att USB är specat till 5 Volt, men det hindrar ju inte att man kan öka effekten (vilket snabbar upp laddningstiden).

Finns det egentligen någonting som talar emot micro-USB, förutom själva kontakten?

Ursprungligen av lensv:

Det är sant att USB är specat till 5 Volt, men det hindrar ju inte att man kan öka effekten (vilket snabbar upp laddningstiden).

Finns det egentligen någonting som talar emot micro-USB, förutom själva kontakten?

Jag pratar ström, Ampere, inte spänning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-23 18:21
Ursprungligen av pmarriott:

Jag pratar ström, Ampere, inte spänning.

Japp, en 2A laddare ger den dubbla effekten (10W) mot en 1A laddare. Således går laddningen snabbare...

Ursprungligen av lensv:

Japp, en 2A laddare ger den dubbla effekten (10W) mot en 1A laddare. Således går laddningen snabbare...

Ja, och vad jag menar är att det säkerligen finns en specificerad gräns för hur många mA man får peta genom en micro-USB. Jag gissar att i den mån det inte är möjligt att använda micro-USB för att ladda en iPhone 5 så har det nog snarare med strömstyrka än spänning att göra.

Ursprungligen av notte:

Jag tycker äpple borde valt VGA

Äh… för begränsat och långsamt. De borde istället ha valt Thunderbolt port!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-21 14:38

Äsch, IMHO är det en rätt fånig diskussion, det är klart att det måste bytas kontakt efter ett par år. Den gamla var rätt meckig att ha och göra med. Det är klart att microusb skulle ju vara det absolut bästa. Kan man inte ha nån sorts micro-usb3 så att laddningen går kvickt och dataöverföringen likaså?

Det konstigaste med Lightning är att den inte har USB 3. Annars verkar den smidig och bra. Klart det var dags att byta.

Ursprungligen av Capeman:

Det konstigaste med Lightning är att den inte har USB 3...

Lightning kan nog greja USB3. Begränsningen sitter i telefonen (och iOS?). Det är trångt där inne och ger verkligen USB någon större prestandahöjning med de flashminnen som sitter i telefonen?

Lightning uppges ju ha kommit för att stanna ett bra tag så USB3 kommer nog när det är förenligt med design och verklig nytta.

Ursprungligen av Capeman:

Det konstigaste med Lightning är att den inte har USB 3. Annars verkar den smidig och bra. Klart det var dags att byta.

Men går den ens att skriva till minnet i en iPhone snabbare än busshastigheten i USB 2?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men går den ens att skriva till minnet i en iPhone snabbare än busshastigheten i USB 2?

Ingen aning. Men annars ur ett rent marknadsföringssyfte hade det känts mer logiskt. Eller framtidssäkrat. Men det kanske går att implementera längre fram utan några större bekymmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 17:03
Ursprungligen av Capeman:

Ingen aning. Men annars ur ett rent marknadsföringssyfte hade det känts mer logiskt. Eller framtidssäkrat. Men det kanske går att implementera längre fram utan några större bekymmer.

Den klassika "iPod kontakten" har ju uppgraderats / cross-graderats från FireWire till USB + FireWire till endast USB.

Jag skulle tro Apple byggt in stöd i Lightning för att i framtiden kunna migrera till USB3 eller något annat (Thunderbolt ex).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 17:07

Jag skulle också säga en design likt Lightning är tämligen smart. USB och FireWire lider av att man måste koppla in kontakten "rätt". FireWire 400 kunde man även döda FW-portarna på om man kopplade in kontakten fel. Micro-USB känns som en dum standard rent fysiskt men visst är det smart om alla kan enas om EN kontakt-standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 17:31
Ursprungligen av Capeman:

Det konstigaste med Lightning är att den inte har USB 3. Annars verkar den smidig och bra. Klart det var dags att byta.

Läs detta väldigt intressanta: The Lance J. Technoweb: The iPhone dock connector was bad, and Lightning is awesome

Intressant läsning, ja. Tackar!

Den fälla som de flesta företag fastnar i är att de sällan vågar förändra sig och sina produkt (som är framgångsrika). Se hur det gick för Kodak, de fortsatte att mjölka "analog" film-marknaden istället för att våga byta inriktning. Det finns ett bra uttryck som beskriver vad Apple har mod att göra: "Kill your darlings". Det enkla valet hade varit att bli kvar med den gamla kontakten och slippa alla som klagar.

Jag har sett den nya kontakten. Håll den bredvid den gamla så förstår du varför man byter! Storleksskillnaden och enkelheten är slående.

Bevaka tråden