Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 13" 2.5 eller 2.9 GHz?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag ska starta eget företag och införskaffa en MacBook Pro. Vill helst ha 13" av praktiska skäl. Frågan är vilken version jag behöver: 2.5 eller 2.9 GHz?
Jag kommer använda Adobe-program såsom Photoshop, inDesign, Illustrator och Dreamweaver, och jag har märkt att dessa program har fått mina förra datorer (iBook och MacBook) att krascha när filerna blir för avancerande, och det vill jag ju inte. Jag kommer även behöva använda någon form av CAT-verktyg och förmodligen Windows XP i WMWare Fusion, men jag har ingen aning om hur krävande det är.
Jag vet att man förmodligen kan läsa sig till det här men jag frågar ändå här eftersom jag inte har någon vidare koll på systemkrav och sånt, så siffrorna säger mig inte så mycket. Hoppas att någon som har lite bättre koll kan hjälpa mig grundat på informationen ovan. Tack på förhand!

MVH,
Sanna

Betala inte extra för klockfrekvens. Vi har dragit det här nyss i en annan tråd: http://www.99mac.se/macbook-pro-air/297903-15-macbook-pro-retina-racker-2-3-ghz.html

Håller med - snabbare processor gör att maskinen blir varmare och fläkten går i princip oavbrutet. Jag valde den långsammaste 13" Air med 8GB ram och den är snabb nog och fläkten går aldrig.

Tack för svaren. Kan det vara en idé att välja den billigare och bygga ut till 8GB RAM i stället? Eller räcker det med 4?

Ursprungligen av wasteofdeath:

Tack för svaren. Kan det vara en idé att välja den billigare och bygga ut till 8GB RAM i stället? Eller räcker det med 4?

8GB RAM rekommenderas varmt om du ska göra mer med din dator än att surfa och skriva lite mail.

Ursprungligen av Joacim Melin:

8GB RAM rekommenderas varmt om du ska göra mer med din dator än att surfa och skriva lite mail.

Då kör jag nog på det! Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2012-09-20 17:01

Jag hade alla gånger valt den snabbare modellen. För det första har den i7-processor, vilken är snabbare och mer "framtidssäker" än den lägre klockade i5 och skall du ha datorn ett tag så är det värt de pengarna. Sen beror det på hur mycket du tänker modda datorn i övrigt. En bra regel är att uppgradera minne och HD själv, vilket är bra mycket billigare än att få det från start från Apple. Själv tog jag den snabbaste 13" när det begav sig, och satte själv i max ram och en SSD. Lycka till med köpet!

Ursprungligen av jhm:

Jag hade alla gånger valt den snabbare modellen. För det första har den i7-processor, vilken är snabbare och mer "framtidssäker" än den lägre klockade i5 och skall du ha datorn ett tag så är det värt de pengarna. Sen beror det på hur mycket du tänker modda datorn i övrigt. En bra regel är att uppgradera minne och HD själv, vilket är bra mycket billigare än att få det från start från Apple. Själv tog jag den snabbaste 13" när det begav sig, och satte själv i max ram och en SSD. Lycka till med köpet!

Kan du ge ytterligare argument för den dyrare med i7? Både här i tråden och den som länkas till ovan argumenteras emot att det är så viktigt. Kom gärna med mer argument åt andra hållet.

  • Medlem
  • 2012-09-20 23:28

Tycker nog tidigare inlägg summerar det bra, men ytterligare en aspekt är, att oavsett hur snabb dator, HD, minne eller vad vi skaffar oss, så vänjer vi oss efter ett tag. Dock är min personliga reflektion efter att ha ägt himla många macar under mina 25 år som mactaliban, att ju snabbare burk man har från början, desto längre längre tid dröjer det innan man vant sig så pass att man tycker maskinen börjar kännas slö. En annan aspekt är att programmen (många gånger) tar mer och mer resurser efter varje ny version, och då är det bra om man garderat lite med bra prestanda redan från början.

Ursprungligen av theplague:

Kan du ge ytterligare argument för den dyrare med i7? Både här i tråden och den som länkas till ovan argumenteras emot att det är så viktigt. Kom gärna med mer argument åt andra hållet.

Ursprungligen av theplague:

Kan du ge ytterligare argument för den dyrare med i7? Både här i tråden och den som länkas till ovan argumenteras emot att det är så viktigt. Kom gärna med mer argument åt andra hållet.

i7 är en snabbare processor. Jag predikar att man inte ska betala extra för klockfrekvens, men betala gärna extra för en vassare processor. Dvs, om du väljer mellan två st i5:or eller 2 st i7:or med olika klockfrekvens så ska det stor skillnad för liten kostnad till för att jag ska välja den snabbare. I valet i5 kontra i7 tar jag i7 alla dagar i veckan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-21 18:58
Ursprungligen av theplague:

Hmmm, tack för ännu mer klokare inputs.
RAM:en den kan jag uppdatera själv lätt väl? Vad kostar det jämfört med Apples 1000:-?

Det ska vara enkelt att byta minne och hårddisk på nya MBP, men det beror ju på hur bekväm du är med skruvmejslar, elektronik och finlir. Det är lätt att förstöra datorn om man är oförsiktig eller klantig. Här ser du tydliga instruktioner för femtontummaren.

Ursprungligen av theplague:

Kan du kortfattat beskriva fördlerna med hybriden, samt skillnanden mot SSD?

En vanlig hårddisk har snurrande magnetskivor som rymmer mycket data till lågt pris, men är jämförelsevis långsamma. SSD har all data i flash-silikonkretstar som är blixtsnabba men kostar mycket mer.
Hybriden har en 8GB "flash" som sitter innuti en vanlig hårddisk och snabbar upp de filer du använder oftast. Uppstart, vanligaste programmen och filerna känns som om du har en SSD, men filer du använder mer sällan har vanlig hårddiskfart. Du behöver inte göra eller kunna eller veta nånting, hybriden sköter allt.
Som du såg i testerna så finns det fall där de är väldigt nära SSD och fall där de är nästan precis lika långsamma som en vanlig hårddisk.
Jag - och många med mig - har upptäckt att jag inte får plats på min SSD - jag kör numera iPhoto och en massa annat på extern hårddisk. Det blir lite meckigt - men en 500GB SSD är ännu så länge på tok för dyr för mig. 750GB hybrid ligger dock bra till i pris iaf i mina nätbutiker.

Ursprungligen av pmarriott:

i7 är en snabbare processor. Jag predikar att man inte ska betala extra för klockfrekvens, men betala gärna extra för en vassare processor.

Jag håller helt med om att det sällan är värt att betala extra för klockfrekvens. Och att det generellt sett är bra att köpa "bästa arkitekturen" - dvs just nu Ivy Bridge istället för Sandy Bridge. Men det är inte riktigt så enkelt som att i7 alltid är bättre än i5, i samma generation. Man måste jämföra Core i5-3210M och i7-3520M i detalj, eftersom features i Ivy Bridge inte är så tydligt uppdelade mellan i5 och i7.

Processorfrekvenserna skiljer förstås. i5-3210M har 3MB delat cacheminne, i7-3520M har 4MB. i5 har långsammare inbyggd grafik (Graphics Max Dynamic Frequency 1.1 GHz istf. 1.25Ghz, ca 14% snabbare)
Sen får man gå ända ned till avancerade virtualiseringsfeatures för att se skillnad. i7 har vPro och VT-d, och dessutom Trusted Execution Technology (används ej av Mac OS).

I övrigt är de 100% identiska. Så i7 är bättre bara iom 1MB extra delad cache, lite lite snabbare inbyggd grafik, och om du kör tunga Parallells/Fusion-sessioner med Windows. Dvs förmodligen inte värt det; för de flesta är det bättre att köpa mer RAM eller en SSD/Hybrid.
Så ser man också i benchmarksen, processorfrekvensen skiljer 16%, medan uppmätt prestanda skiljer 17%. Dvs nyttan av i7 kontra i5 på arkitekturnivå är en procentenhet - i denna benchmark.

Men bara du kan bestämma vad som är bäst för dig. Testa i butik om du kan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-20 23:36
Ursprungligen av jhm:

Jag hade alla gånger valt den snabbare modellen. För det första har den i7-processor, vilken är snabbare och mer "framtidssäker" än den lägre klockade i5 och skall du ha datorn ett tag så är det värt de pengarna. Sen beror det på hur mycket du tänker modda datorn i övrigt. En bra regel är att uppgradera minne och HD själv, vilket är bra mycket billigare än att få det från start från Apple. Själv tog jag den snabbaste 13" när det begav sig, och satte själv i max ram och en SSD. Lycka till med köpet!

Angående "framtidssäkring"; Problemet med äldre datorer är sällan själva processorhastigheten, om man inte jobbar med program som utnyttjar den fullt ut. Vid vanlig användning utnyttjas väldigt sällan processorn till max, även på äldre datorer. Det som gör att äldre datorer känns sega är oftare lägre busshastigheter (hur snabbt komponenter kan prata med varandra), minneshastigheter, minnesmängd o.s.v.

Jag skulle våga påstå att dagens MBP med i5 är användbar lika länge som den med i7.

  • Medlem
  • 2012-09-20 23:47

Användbar kan den säkert vara... efter ett tag kan man ha den som bokstöd. Men en dator med bättre processor kommer kännas snabbare under längre tid. Prestandaskillnaderna mellan i5 och i7 är dessutom inte helt försumbara. Störst skillnad märks i Adobes Creative Suite och i filmredigeringsprogram. Skall du bara surfa på nätet och kolla epost, –ta då den billigaste varianten.

Ursprungligen av Vassius:

Angående "framtidssäkring"; Problemet med äldre datorer är sällan själva processorhastigheten, om man inte jobbar med program som utnyttjar den fullt ut. Vid vanlig användning utnyttjas väldigt sällan processorn till max, även på äldre datorer. Det som gör att äldre datorer känns sega är oftare lägre busshastigheter (hur snabbt komponenter kan prata med varandra), minneshastigheter, minnesmängd o.s.v.

Jag skulle våga påstå att dagens MBP med i5 är användbar lika länge som den med i7.

Vad får man räkna med att ge för 500gb SSD?

  • Medlem
  • 2012-09-20 19:50

Beror ju helt på vilken SSD du köper och var. Omkring 3-4000:- ungefär.

Ex: WEBHALLEN.com - Samsung Intern SSD 512GB 830-Series Laptop Edition 2.5" (SSD) (MZ-7PC512N/EU)

Ursprungligen av theplague:

Vad får man räkna med att ge för 500gb SSD?

Ursprungligen av jhm:

Beror ju helt på vilken SSD du köper och var. Omkring 3-4000:- ungefär.

Ex: WEBHALLEN.com - Samsung Intern SSD 512GB 830-Series Laptop Edition 2.5" (SSD) (MZ-7PC512N/EU)

Ok, tack.

Det där med skillnaden inför Adobe Creative Suite (särskilt Photoshop och Illustrator) är en dealbreaker för mig.
Tack för alla kloka tips och input!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-21 05:47

i7 är dryga 17% snabbare än i5 i årets MBP 13" enligt Geekbench 2 benchmarks. (Men benchmark mäter bara benchmark...osv).

Märks det när man gör tunga jobb? Förmodligen. Men 8GB är som sagt en bra mycket viktigare uppgradering - och du skulle få mycket mer fart i datorn av en SSD (eller min favorit, kompromissen hybriden Momentus XT) än av en uppgradering till i7. Se t ex i ovanstående benchmark hur en ordentligt mycket långsammare processor i Macbook Air ger bättre benchmarkprestanda tack vare SSD.

Ursprungligen av alamode:

i7 är dryga 17% snabbare än i5 i årets MBP 13" enligt Geekbench 2 benchmarks. (Men benchmark mäter bara benchmark...osv).

Märks det när man gör tunga jobb? Förmodligen. Men 8GB är som sagt en bra mycket viktigare uppgradering - och du skulle få mycket mer fart i datorn av en SSD (eller min favorit, kompromissen hybriden Momentus XT) än av en uppgradering till i7. Se t ex i ovanstående benchmark hur en ordentligt mycket långsammare processor i Macbook Air ger bättre benchmarkprestanda tack vare SSD.

Hmmm, tack för ännu mer klokare inputs.
RAM:en den kan jag uppdatera själv lätt väl? Vad kostar det jämfört med Apples 1000:-?

Kan du kortfattat beskriva fördlerna med hybriden, samt skillnanden mot SSD? Jag har noll koll på det där med hårddiskar men förstår att en SSD är chipbaserad istället för en skiva. Det är så långt min kunskap sträcker sig ungefär

Benchmarkskalan visar tydligt på skillnaden ja, tack.

Tack, igen!

  • Medlem
  • 2012-09-21 19:07

Klart man ska ha 2.9 GHz.
Bara 2.5 är på tok för slött.

1
Bevaka tråden