Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förköp av iPhone 5 startar vid midnatt

Tråden skapades och har fått 266 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte för att någon av oss vet något, men är det någon som kommer ihåg erbjudandena från ifjol och Telia?

Man kan ju undra om Applestore tar mot förbeställningar också - kanske redan från midnatt. Har fått olika besked - ja - nej - kanske från Apple tidigare. Men 4S tror jag att jag beställde innan släppet i Sverige.
Eller också är det minnet som sviker - igen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-20 16:18

Vad jag läst så är det Telias Flexabbonemang som gäller ikväll, de andra abbonemangen släpps på nästa vecka

Förköp iPhone 5 från 21 sep kl 00.01 | Smartare Vardag

"Med en iPhone 5 från Telia ingår ett års Spotify Premium, ett års Telia Navigator och tre månaders Försäkring när du förlänger eller köper nytt privat mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid i förköpet. Vi börjar förköpet med våra mest populära abonnemang, Telia Mobil Flex, och fyller på med fler valmöjligheter i början av nästa vecka."

Senast redigerat 2012-09-20 20:12

Ja, vid tidigare tillfällen har Telia bara haft ett fåtal abonnemang vid förköpet. Jag vill ha "Till Vänner" och det brukar aldrig finnas med vid förköp, tyvärr.

Adrian: Exakt samma gäller mig. Jag ligger idag på Till Vänner med Mobilsurf (1GB) för 98:- månaden och har ett extrakort till Ipaden för 40:-. Totalt sett så landar jag på under 250:- per månad.

Jag är knappt intresserad av att byta abonnemang och defintivt inte till ett flex.

Men kan någon förklara hur deras pott fungerar? Jag gjorde ett tänkt köp av en Samsung Galaxy S3 eftersom jag räknar med att vilja ha en 16GB Iphone och den kommer att kosta ca 5995, vilket är samma kostnad som en Galaxy.

Jag får en rabatt på telefonen men vad sjutton betyder detta med att använda 100:- från potten för att betala telefonen? Är det 2400:- i extra rabatt (100*24) eller hur ska jag se det. Vad används potten till annars? Det ingår ju redan fler SMS och mer samtalsminuter än jag kommer att använda så vad är potten?

Öppningsavgifter? Edit: de tas från potten

virrigt... snart köper jag en olåst från Apple...

Räknar jag rätt så blir min totalkostnad för 24 månader med en kontanttelefon 11.000 (6.000 för telefonen och 5.000 i abb.kostnader).
Att jämföra med ett flexabbonemang som kostar ca 12.600 för motsvarande tid (450*24+extrakort 69*24)

Bra, nu fick jag räkna lite:)

Senast redigerat 2012-09-20 18:43

Ja, det kräver en del tankeverksamhet för att greppa alla varianter av abonnemang, avbetalningar, potter och så vidare. Jag har kommit fram till ungefär samma som du BlackSmp tidigare, det har varit mest lönsamt att ha Till Vänner eftersom jag ringer och SMS:ar extremt lite (och jag ringer nästan bara till folk som har Telia).

Det borde gå att gräva fram svar på detta, men tills vidare slänger jag ut frågan här: Är det någon som minns om Telias Flex-abonnemang hade samma typ av avbetalning som övriga abonnemang (typ 6000 kr delat på 24 mån) eller om dom var hårdare subventionerade när förra iPhonen släpptes?

Ursprungligen av Adrian B:

Det borde gå att gräva fram svar på detta, men tills vidare slänger jag ut frågan här: Är det någon som minns om Telias Flex-abonnemang hade samma typ av avbetalning som övriga abonnemang (typ 6000 kr delat på 24 mån) eller om dom var hårdare subventionerade när förra iPhonen släpptes?

Här?
http://www.99mac.se/artiklar/2687-nu-borjar-bokningarna-iphone-4s-i-sverige.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-20 17:42

När kan man beställa den från Apple store då?

undra hur mycket man surfar för egentligen på en månad. har alltid samma problem när jag ska välja abonnemang, vilken typ av "surf-tillägg" jag ska ha.

kommer nog inte beställa inatt. väntar nog tills imorgon istället och ringer kundtjänst och snackar lite. inte intresserad av att betala 199:- för ett flex abb. när man kan få samma innehåll (+ gratis till telia) för bara 99:- i ett till vänner..

brukar alltid gå att göra någon form av bättre deal genom att prata med dem i telefon istället

å andra sidan så snackar jag i telefon och smsar så jag hamnar på en kostnad runt 5-600:-/mån, så ett flex mellan kanske inte är så dumt iallafall..

Senast redigerat 2012-09-20 19:10
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-09-20 19:36
Ursprungligen av tqila:

undra hur mycket man surfar för egentligen på en månad. har alltid samma problem när jag ska välja abonnemang, vilken typ av "surf-tillägg" jag ska ha.

Det är ju bara att kolla användningsstatistiken i din nuvarande telefon.

Ursprungligen av Mija:

Det är ju bara att kolla användningsstatistiken i din nuvarande telefon.

nej, den visar ju total trafik och skiljer inte på wifi/3g.

men kom på att jag kan ju kolla alla gamla fakturor (på mina sidor) och på så sätt få fram genomsnittlig dataförbrukning.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-09-20 23:59
Ursprungligen av tqila:

nej, den visar ju total trafik och skiljer inte på wifi/3g.

men kom på att jag kan ju kolla alla gamla fakturor (på mina sidor) och på så sätt få fram genomsnittlig dataförbrukning.

Min iPhone visar bara mobildatatafiken. Har du någon specialare?

En sak jag funderar på är att den nya Iphone 5 stödjer DC-HSDPA, vilket ger klart högre 3G-hastigheter (<42Mbit/s) jämfört med Iphone 4/4S.

Jag har idag ett obundet Halebop Hallå-abg och vid kontakt med deras ktj så visar det sig att detta, och de flesta andra, Halebop-abg är strypta till 6 Mbit/s. Om man vill ha ett abg som stödjer högre hastigheter så vill Halebop ha 399/449 kr för hastigheter på 10 respektive 24 Mbit/s.

Vid en snabb koll på Telia's hemsida så visar det sig att de också stryper hastigheten på motsvarande sätt, trots följande uttalande från en pressansvig på Telia:

"Priserna är inte differentierade. Har du ett abonnemang från Telia och en mobil med stöd för tekniken och mobilsurfar på en plats där vi har dc-hsdpa i nätet så kan du också få en högre hastighet, säger Nicholas Rundbom, pressansvarig på Telia."
(Iphone 5 surfar snabbt - utan lte - IDG.se)

Ursprungligen av Mattias_N:

En sak jag funderar på är att den nya Iphone 5 stödjer DC-HSDPA, vilket ger klart högre 3G-hastigheter (<42Mbit/s) jämfört med Iphone 4/4S.

Jag har idag ett obundet Halebop Hallå-abg och vid kontakt med deras ktj så visar det sig att detta, och de flesta andra, Halebop-abg är strypta till 6 Mbit/s. Om man vill ha ett abg som stödjer högre hastigheter så vill Halebop ha 399/449 kr för hastigheter på 10 respektive 24 Mbit/s.

Vid en snabb koll på Telia's hemsida så visar det sig att de också stryper hastigheten på motsvarande sätt, trots följande uttalande från en pressansvig på Telia:

"Priserna är inte differentierade. Har du ett abonnemang från Telia och en mobil med stöd för tekniken och mobilsurfar på en plats där vi har dc-hsdpa i nätet så kan du också få en högre hastighet, säger Nicholas Rundbom, pressansvarig på Telia."
(Iphone 5 surfar snabbt - utan lte - IDG.se)

satt PRECIS och kollade på detta också då jag ser att alla Telias abonnemang erbjuder olika surf-hastigheter.
så antingen snackar ju telia's pressansvarige skit eller så har de uppgett felaktig information på pinsamt många ställen på deras sidor.

tyvärr tror jag nog det är mr. rundbom som rent ut sagt ljuger för oss :S

Ursprungligen av tqila:

tyvärr tror jag nog det är mr. rundbom som rent ut sagt ljuger för oss :S

Ja, det lär vara presskillen som har dålig koll. Det är ju lätt att förstå och acceptera att operatörerna passar på att begära högre avgifter för högre maxdatahastighet. Och hade det kostat en femtiolapp extra så hade jag varit beredd att pynta, men det är lite väl mastigt av dem att begära mer än dubbelt så hög månadsavgift för den högre hastigheten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-20 22:42

Det äckliga är ju att dessa prisskillnader på olika "datapaket" inte bara handlar om just mängden data man får nyttja utan även hastigheten. Jag hade lätt valt en tjänst som ger mig 0,5 GB per månad med en bandbredd på 40 Mbit/s före en tjänst som ger mig 10 GB per månad med en bandbredd på 10 Mbit/s.

Jag vill ha snabb åtkomst men jag förbrukar inte mycket per månad.

Ursprungligen av zinned:

Jag vill ha snabb åtkomst men jag förbrukar inte mycket per månad.

Det är samma för mig. Men det ser tyvärr inte ut som nån säljer ett abg med >20 Mbit/s för mindre än 400 kr. Och det billigaste 10 Mbit/s-abonnemanget verkar vara Halebop's Rubbet för 249 kr. Hojta gärna till om du/ni hittar nåt billigare!

Och sen har vi det där med att nya abonnemang inte kommer att tillåta IP-telefoni (Skype etc), men det är en annan diskussion.

Ursprungligen av Mattias_N:

Och sen har vi det där med att nya abonnemang inte kommer att tillåta IP-telefoni (Skype etc), men det är en annan diskussion.

Telia flex mellan och stor tillåter IP-telefoni!

Ursprungligen av zinned:

Det äckliga är ju att dessa prisskillnader på olika "datapaket" inte bara handlar om just mängden data man får nyttja utan även hastigheten. Jag hade lätt valt en tjänst som ger mig 0,5 GB per månad med en bandbredd på 40 Mbit/s före en tjänst som ger mig 10 GB per månad med en bandbredd på 10 Mbit/s.

Jag vill ha snabb åtkomst men jag förbrukar inte mycket per månad.

det var just hastigheten jag menade i mitt inlägg iallafall.

mängden data är även i mitt fall (iallafall nästan) helt ointressant. det är hastigheten jag vill åt.

men som andra skrivit så är jag verkligen inte beredd att betala sådana sjuka summor för att få 40+.
men man vill ju gärna få användning av LTE om/när det blir tillgängligt i Sverige med iphone 5.

Så, hur lång tid kommer det ta och vilken operatörs hemsida kommer att crasha först?

Ursprungligen av PeeMaN:

Så, hur lång tid kommer det ta och vilken operatörs hemsida kommer att crasha först?

Kommer inte in på Telias sida längre..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 23:54

Hur ska dom kunna förhindra IP-telefoni?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 23:58

Nu står det 40Mbit/s på Halebops hemsida

Ursprungligen av lappen71:

Nu står det 40Mbit/s på Halebops hemsida

Om det är Rubbet 249 kr som ger 40 Mbit/s så låter det helt okej, men de erbjuder ju ett par olika Rubbet-abg. Det vore för övrigt intressant att se i vilka städer/områden där DC-HSDPA är utbyggt. Om det knappt ens finns stöd för det där man bor så kommer man ju ändå inte att kunna utnyttja det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-21 00:12
Ursprungligen av Mattias_N:

Om det är Rubbet 249 kr som ger 40 Mbit/s så låter det helt okej, men de erbjuder ju ett par olika Rubbet-abg. Det vore för övrigt intressant att se i vilka städer/områden där DC-HSDPA är utbyggt. Om det knappt ens finns stöd för det där man bor så kommer man ju ändå inte att kunna utnyttja det.

Nu kvittar det eftersom Halebops sida kraschat

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 23:56

Just IP-telefoni är viktigt för frugan och går inte det så suger det rejält

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-21 00:00

Inte Halebops heller...den krashade fort

Och Telias sajt är stendöd.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-21 00:03

Jesus vilket fiasko

Bevaka tråden