Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Crystone försatt i konkurs"

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-20 08:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inte helt ideellt längre.

Moderatorerna jobbar fortfarande ideellt, så vitt jag vet.

Men chefredaktör och nyhetsskribenter jobbar inte ideellt.

Då är det ännu mer legitimt att VERKLIGEN ifrågasätta den här artikeln anser jag.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2012-09-19 13:47

Den är återkallad Joacim, men det tar lite tid innan det registreras.
Sen återigen även om man får ett ärende hos Tingsrätten så är man inte i konkurs.
Crystone har ett eget kapital på 16 miljoner och deras fordran är på 130 000 sek så någon risk för konkurs har aldrig funnits.

Ursprungligen av kaneteg:

Den är återkallad Joacim, men det tar lite tid innan det registreras.
Sen återigen även om man får ett ärende hos Tingsrätten så är man inte i konkurs.
Crystone har ett eget kapital på 16 miljoner och deras fordran är på 130 000 sek så någon risk för konkurs har aldrig funnits.

Med all respekt, eget kapital på 16 miljoner säger ingenting om mängden stålar på banken. Mer än ett bolag har gått i putten med enormt varulager och skral kassa.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2012-09-19 13:53

Sant, men förhoppningsvis är tillgångarna i Crystone värda mer än 130K, det jag försöker visa är att Crystone inte går i KK för en skuld på 130K:)

Ursprungligen av kaneteg:

Sant, men förhoppningsvis är tillgångarna i Crystone värda mer än 130K, det jag försöker visa är att Crystone inte går i KK för en skuld på 130K:)

Du är välkommen att maila över intyg från Tingsrätten på att konkursansökan är återkallad av sökande så uppdaterar jag gärna artikeln omedelbart.

Vänligen,

Joacim

  • Medlem
  • stockholm
  • 2012-09-19 13:55

Joacim kontakta mig om du vill ha bevis för att ärendet är avklarat, jag har försökt ringa dig.
Jag vill inte publicera andras mail på forum.
Mvh
Mattias

Ursprungligen av kaneteg:

Joacim kontakta mig om du vill ha bevis för att ärendet är avklarat, jag har försökt ringa dig.
Jag vill inte publicera andras mail på forum.

Man måste ju inte lägga ut det publikt på forumet. Man kan ju skicka PM.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2012-09-19 14:28

Mest relevanta är att fordringsägaren dragit tillbaka sin ansökan, och det har dom.
Nåja nu är detta ärende avslutat.
Mvh
Mattias

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-19 19:18

Jag förstår inte, vad har detta med 99mac att göra?

Ursprungligen av zappee:

Jag förstår inte, vad har detta med 99mac att göra?

Menar du "artikeln" eller diskussionen?
Diskussionen om idellt eller inte?
Svårt att förstå vad du menar med "det".

Jag tycker hur som helst att "artikeln" är ett stort snedtramp som inte hör hemma på 99mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-20 08:57
Ursprungligen av theplague:

Menar du "artikeln" eller diskussionen?
Diskussionen om idellt eller inte?
Svårt att förstå vad du menar med "det".

Jag tycker hur som helst att "artikeln" är ett stort snedtramp som inte hör hemma på 99mac.

Artikeln givetvis!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-20 09:09

Jag tror det är en bra ide för redaktionen att verkligen fundera på om dessa typer av dåligt underbyggda "skvaller"-artiklar och halvdana tester har nyhetsvärde här. Tror 99mac.se vinner på färre men bättre artiklar.

Jag fattar inte vad det är folk inte fattar. En sak är om vi tycker att artiklar som inte har med Apple att göra inte ska publiceras på 99mac, men att kalla artikeln för dåligt underbyggd är trams. Med undantag för en felskrivning inne i artikeln där författaren skrivit försatt istället för begärd, så var det som återgavs i artikeln väl i linje med bekräftade fakta, och artikeln uppdaterades efterhand som nya uppgifter kunde bekräftas.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-20 09:28
Ursprungligen av pmarriott:

Jag fattar inte vad det är folk inte fattar. En sak är om vi tycker att artiklar som inte har med Apple att göra inte ska publiceras på 99mac, men att kalla artikeln för dåligt underbyggd är trams. Med undantag för en felskrivning inne i artikeln där författaren skrivit försatt istället för begärd, så var det som återgavs i artikeln väl i linje med bekräftade fakta, och artikeln uppdaterades efterhand som nya uppgifter kunde bekräftas.

En bra underbyggd artikel behöver man inte korrigera ett flertal gånger på kort tid om man gjort rätt från början. Sen finns det en del pinsamma stavfel i texten vilket inte heller bådar gott..

Ursprungligen av Gordy:

En bra underbyggd artikel behöver man inte korrigera ett flertal gånger på kort tid om man gjort rätt från början. Sen finns det en del pinsamma stavfel i texten vilket inte heller bådar gott..

Men den var rätt från början, med den informationen som fanns från början. Artikelförfattaren kunde ju knappt veta eller ens ha anledning att misstänka att det skulle utvecklas som det gjorde. Menar du att man i all nyhetsrapportering ska invänta utgången innan man rapporterar om en händelse?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-20 10:15
Ursprungligen av pmarriott:

Men den var rätt från början, med den informationen som fanns från början. Artikelförfattaren kunde ju knappt veta eller ens ha anledning att misstänka att det skulle utvecklas som det gjorde. Menar du att man i all nyhetsrapportering ska invänta utgången innan man rapporterar om en händelse?

När det gäller nyheter om konkurser så ska man vara mycket försiktig när man rapporterar. Annars kan det i värsta fall leda till skadeståndsanspråk mot nyhetstjänsten om man råkar skriva fel vilket Joacim gjorde. Om man söker på Google så får man upp

"99mac - "Crystone försatt i konkurs"

<cite style="color: rgb(0, 153, 51); font-style: normal; display: inline-block; margin-bottom: 1px; ">99mac - FörstasidanNyheter</cite>
för 23 timmar sedan – Uppgifter från flera håll nu på morgonen uppger att det svenska webbhotellet Crystone är försatt i konkurs. "

Detta är inte bra vare sig för 99mac.se eller Crystone.

Ursprungligen av Gordy:

När det gäller nyheter om konkurser så ska man vara mycket försiktig när man rapporterar. Annars kan det i värsta fall leda till skadeståndsanspråk mot nyhetstjänsten om man råkar skriva fel vilket Joacim gjorde. Om man söker på Google så får man upp

"99mac - "Crystone försatt i konkurs"

<cite style="color: rgb(0, 153, 51); font-style: normal; display: inline-block; margin-bottom: 1px; ">99mac - FörstasidanNyheter</cite>
för 23 timmar sedan – Uppgifter från flera håll nu på morgonen uppger att det svenska webbhotellet Crystone är försatt i konkurs. "

Detta är inte bra vare sig för 99mac.se eller Crystone.

Det är förvisso korrekt. Man ska vara försiktig med hur man skriver det man skriver. Samtidigt är det inte vi medlemmar på 99mac som ska ha synpunkter på vad som ska rapporteras och inte rapporteras. Det är sitens ägare som fattar de besluten.
Men jag vidhåller att det finns ett allmänintresse i att rapportera om att ett stort webbhotell håller på att gå i konkurs eftersom det kan leda till förödande konsekvenser för webbhotellets kunder. Jag tycker att kundernas rätt att få veta om en eventuellt nära förestående konkurs väger tyngre än företagets rätt till integritet.
Och det faktum att Google cachar utdaterad information är varken 99mac's fel eller problem.

Som du kan se om du klickar på länkarna så leder de till den uppdaterade och med samtiden överensstämmande artikeln.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-20 10:53
Ursprungligen av pmarriott:

Det är förvisso korrekt. Man ska vara försiktig med hur man skriver det man skriver. Samtidigt är det inte vi medlemmar på 99mac som ska ha synpunkter på vad som ska rapporteras och inte rapporteras. Det är sitens ägare som fattar de besluten.
Men jag vidhåller att det finns ett allmänintresse i att rapportera om att ett stort webbhotell håller på att gå i konkurs eftersom det kan leda till förödande konsekvenser för webbhotellets kunder. Jag tycker att kundernas rätt att få veta om en eventuellt nära förestående konkurs väger tyngre än företagets rätt till integritet.

Fast nu skrevs det först i stor stil att Crystone var försatt i konkurs vilket inte alls stämde och det gynnar knappast kunder företag eller 99mac.se. Mycket oproffsigt och det måste vi 99mac.se medlemmar kunna lämna synpunkter på.

Bevaka tråden