Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture 3.4 släppt!

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-19 21:32

WHAT'S NEW
Version 3.4:

• Adds support for Shared Photo Streams on OS X Mountain Lion
• A new File menu command can be used to open the current photo library in iPhoto
• Includes performance and stability improvements

The update is recommended for all users of Aperture 3.

Vad synd att man inte kan uppdatera den.. är det straffet månna att jag en gång på världen betalade snuskiga pengar för aperture på plastskiva, har inte lust att köpa den igen från app-store bara för att kunna uppdatera.. innan mountain lion kom den upp i programuppdatering men inte nu, lika gäller för iLife har dem som följde med datorn de har alla gått att uppdatera tidigare, nu säger app store att ingen uppdatering finns....

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-09-19 22:15

Jag betalade med för att få aperture på skiva en gång i tiden....Å efter många om och men...mailandes av bilder till apple supporten...så löste dom det...helt plötsligt ploppade den upp som "köpt" på mitt app store konto.

Så det går allt att lösa. Det var ju liksom på den tiden det kostade 3 lax.

ja jag köpte den för ungefär dem pengarna jag med... får väl ta och ringa apple när jag är lite mindre trött

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2012-09-20 00:27

Går att ladda ner från Aperture 3.4

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2012-09-20 01:44

Och glöm inte att uppdatera till 10.7.5 eller 10.8.2 först!

Hos mig dök uppdateringen upp efter jag uppdaterat systemet till 10.8.2

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-20 09:05
Ursprungligen av Patrick:

Hos mig dök uppdateringen upp efter jag uppdaterat systemet till 10.8.2

Samma här.

Har uppgraderat både OS och Aperture, nu funkar Aperture inte längre. Den uppgraderar biblioteket och sedan stänger Aperture sig. Någon som har tips på vad som kan vara fel?

Det verkar som Apple har "flyttat" min Aperture (som jag köpt på CD skiva) till AppStore varianten utan kostnad och nu kan man uppdatera den via AppStore. Detta märkte jag då registrerings dialogboxen dök upp, vilket det inte gjorde vid tidigare uppdateringar…

Senast redigerat 2012-09-21 08:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-20 10:36
Ursprungligen av The Real Viking:

Det verkar som Apple har "flyttat" min Apeture (som jag köpt på CD skiva) till AppStore varianten utan kostnad och nu kan man uppdatera den via AppStore. Detta märkte jag då registrerings dialogboxen dök upp, vilket det inte gjorde vid tidigare uppdateringar…

Spännande. Kan du inte logga in på App Store på en annan dator och se om Aperture ligger då som nedladdning? Vore smidigt om Apple för över alla program till den. Men framförallt, att tredjehandstillverkare kan få lägga in program i App Store som köpts på annat håll.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-20 12:51
Ursprungligen av acke:

Spännande. Kan du inte logga in på App Store på en annan dator och se om Aperture ligger då som nedladdning? Vore smidigt om Apple för över alla program till den. Men framförallt, att tredjehandstillverkare kan få lägga in program i App Store som köpts på annat håll.

Jag kollade upp på en annan dator om Aperture dök upp där, men nix… Det var ju synd… men jag har ju CD skivan ändå (men vet ej hur det blir med licensfrågan).

Senast redigerat 2012-09-21 08:06
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-20 12:46
Ursprungligen av The Real Viking:

Det verkar som Apple har "flyttat" min Apeture (som jag köpt på CD skiva) till AppStore varianten utan kostnad och nu kan man uppdatera den via AppStore. Detta märkte jag då registrerings dialogboxen dök upp, vilket det inte gjorde vid tidigare uppdateringar…

Får samma fel här. Testade på ett litet bibliotek med några få bilder i. Har inte installerat det på mina andra macar som tur är.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-20 13:00

Nu funkar det igen. Alltså, radera "com.apple.aperture.plist" i hemmappen så rullar det på som vanligt. Fan att man skall behöva rota runt i systemet som en PC-användare.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-20 14:33

Hmm, ingen bra uppdatering. Inte så att man dör av det men nu går det inte att logga in på facebook.

Verkar lite jobbigt. Den kraschade under konverteringen av biblioteket och nu kan jag inte öppna biblioteket. Tror att det blir att försöka återställa via Time Machine...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-20 23:22

Jag kan heller inte starta Aperture efter uppdateringen. Biblioteket konverterades men sedan dök appen. Nu kraschar appen så fort jag försöker starta den. Spelar ingen roll om jag provar andra bibliotek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 13:56
Ursprungligen av -David-:

Jag kan heller inte starta Aperture efter uppdateringen. Biblioteket konverterades men sedan dök appen. Nu kraschar appen så fort jag försöker starta den. Spelar ingen roll om jag provar andra bibliotek.

Jag har samma problem. Är lite nervös, eftersom det också tycks vara något fel på min backup (apvault) – den går inte ens att kopiera från min halvdefekta MyBook.

Ni som pratar om lösning på problemet, menar ni då frågan om uppdateringen av Aperture, eller detta problem att programmet efter uppdatering kraschar när man försöker öppna det?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-21 03:13

Det enda som fungerar är att radera Aperture.app och ladda ner den igen från App Store. Om du som jag har köpt Aperture på CD så är det en ominstallation från den som gäller. Uppdateringen till 3.4 kan du hämta här Apple - Support - Downloads . Uselt att ställa till det så här för användarna.

Tidigt på torsdagsmorgonen dök så Aperture upp i "programuppdateraren" tack och lov

Det där med installation av Aperture på flera datorer i ett hushåll för CD Aperture köparna är egentligen ett övergående problem. När Aperture 4.0 skeppas kommer man med stor sannolikhet enbart köpa programmet via AppStore och då får man laglig tillgång installation av flera datorer i samma hushåll.

Men visst hade det varit trevligt, när Apple ändå flyttat oss till AppStore (annars hade jag inte kunna uppdatera Aperture via AppStore i ML) att erbjuda multipla installation i samma hushåll…

Jag var tvungen att backa ut aperture och ladda ner backuppen på biblioteket och reparera biblioteket i aperture 3.3 innan jag fick det att fungera.

Fast iPhoto fungerade även när aperture hade problem med biblioteket - skumt nog

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 16:22

Ja, iPhoto upptäckte att det var problem med Aperture-biblioteket, reparerade det (det tog sin tid) och kunde sedan visa alla bilder, men när jag sedan försökte öppna Aperture så kraschade det likväl. vid första försöket. Genom att dubbelklicka på själva biblioteket har jag nu fått igång Aperture, som också vill reparera biblioteket... Vi får se hur det går...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-23 16:33

Sluta att vela med en massa icke-fungerande lösningar. Radera och installera nytt. Det funkar!

Ursprungligen av onnyt:

Sluta att vela med en massa icke-fungerande lösningar. Radera och installera nytt. Det funkar!

Det gjorde inte det för mig. Jag provade det två gånger.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-23 16:36

Vad var det exakt du gjorde?

Raderade aperture och installerade på nytt. Samt backa tillbaka bildbiblioteket.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-23 17:00

Backa tillbaka biblioteket? Backa inte tillbaka något. Bara nytt Aperture+ update gjorde susen för mig.

Tro mig. Efter det att Aperture kraschade under första konverteringen av biblioteket och vägrar att starta utan blir hängandes på "opening library". Efter att ha installerat om Aperture och uppgraderat och upptäckt att bilderna inte går att läsa eftersom Aperture inte hittar de flesta bilderna och de bilderna som den hittar oftas är så korrupta att de bara består av statiskt färgbrus. Efter att ha kört repair permissions, repair database och rebuild database och Aperture fortfarande inte hitta alla bilder och de övriga fortfarande ser lika fördjävliga ut - då backar nog till och med du tillbaka till en backupkopia av ditt bildbibliotek.

Det såg ut ungefär på följande sätt (inte min bild, men så här såg det ut):

Jag var tvungen att backa tillbaka till 3.3, backa tillbaka biblioteket och köra repair och rebuild innan jag uppdraperade Aperture för att kunna köra 3.4 som det ska köras. Hittade tipset någonstans på nätet men minns inte var.

Förmodligen så behövde jag inte backa tillbaka hela biblioteket. Iphoto kunde öppna samma bibliotek så det var något specifik som Aperture använde men det var enklast att backa om hela biblioteket via Time Machine.

Nu fungerar det.

Senast redigerat 2012-09-23 17:53
Bevaka tråden