Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny skrivare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla go'a macvänner!

Min Epson Sylys Color 580 har lämnat in. Kan någon ge mig tips om vad som är mest prisvärt i dag?

Soliga sommarhälsningar
Leif Dahl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 16:28

Det beror på vilken typ av utskrifter du vill göra. Vad skriver du ut mest?

Mest dokument med en del bilder inlagda i texter, layoutade. Ibland fotoutskrifter på fotopapper. Ska jag ha riktigt hög kvalitet skickar jag nog filerna till någon fotohandlare med digitalt lab.

Misstänker att jag behöver nogon sorts "allround"-skrivare.

// Leif

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 16:48

Köp en bra fotoskrivare från Canon. Gör inte samma misstag som jag och köp en Epson.

Senaste numret av M3 som finns ute i affärerna nu testar ett gäng färgskrivare som är lite bättre än de allra billigaste (1900 kr - 4200 kr), du kan ju kolla in det testat för lite guidning om du vill ha en skrivare som klarar fotokvalité.

Blev lite förvånad över att Epson fick kritik för dålig kvalité, Epson brukar ju ge bra bilder, men vara långsamma och dyra i drift.

Jag sitter nog lite i samma sits. Jag måste köpa en skrivare och har god erfarenhet av Epsons bläckstråleskrivare. Jag vill kunna skriva ut bilder i fotokvalitet och när jag kollade på skrivare sist (dvs för en sju år sedan) så var Epson kungar på marknaden. Fått intrycket att detta inte stämmer längre. Har planera på att köpa en Canon IXUS 400 om det kan påverka valelt av skrivare.

Pris/utskrift känns viktigare än att spara ett par hundralappar vid köpet. Men helst vill jag ha riktigt bra fotoutskrifter.

Kom gärna med olika prisexempel och förslag.

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 15:20

Bläckstråleskrivare:

Nu köpte jag själv en liten Samsung-laser men annars hade jag tittat åt Canon-hållet. Tidigare har jag rekommenderat HP men jag har vackert fått revidera detta.
Canon BJC-i850 tycker jag ser väldigt lovande ut. Kostar från 1.700:- inkl moms (källa Pricerunner). Skrivaren har fått bra omdömen av datapressen (har tyvärr inget test eller någon granskning av hänvisa till direkt).

En stor fördel: Canon har kommit ut som den stora segraren i utskriftskostnad per krona! Det har förekommit en del skriverier i svensk datorpress om detta.

Varför inte en billig färglaser?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Varför inte en billig färglaser?

Utveckla gärna! Finns det sådana?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-07-16 18:54

Jag har en Epson 810,och är helnöjd.Den nya 830 ska vara ännu bättre.

Mondo,varför är du missnöjd med Epson?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Utveckla gärna! Finns det sådana?

Jag har ett par som jag kan sälja billigt. Tektronix 580 och 740 - båda har 1200dpi och nätverksanslutning.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 22:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag har ett par som jag kan sälja billigt. Tektronix 580 och 740 - båda har 1200dpi och nätverksanslutning.

Det är svårt att jämföra en färglaser och en vanlig bläckstråleskrivare.

Jag köpte en gång en Phaser 740 och beställde service och utbytesdelar under ett par-tre år. Imaging unit, fuser, toner... Det var ingen ände på utbytesdelarna och det blev svindyrt. Efter köpet såg jag ett erbjudande om att få skrivaren gratis om man band upp sig för att köpa alla utbytesdelar + toner från samma ställe. Inköpskostnaden på 15-20.000 blev bara en bråkdel av kostnaden på ett par år.

Utskriftskvaliteten var aldrig fotomässig men det var en hyfsad skrivare för trycka ut långa presentationer på A4 OH-film. Det hade knappast gått lika bra på en bläckstråle (då).

Ber Björnström om ursäkt men jag är orolig för att Jont Olof skall göra ett dundermisstag. En färglaser kan säkert vara rätt val men oxo så fantastiskt fel

1
Bevaka tråden