Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta till airplay

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2012-09-19 14:24

Plötsligt har ett problem uppstått som jag inte sett förut. Min iMac får ingen anslutning till mina airplay-enheter så länge jag har nätverkskabeln inkopplad. Det går att välja enhet, och dialogen "Ansluter till..." kommer upp, men efter ett tag slocknar dialogen och när jag kollar är "Datorn" vald som högtalare. Drar jag ur nätverkskabeln och är bara uppkopplad via wifi är det inga problem, då hittas airplayenheten (Airport Express) och det funkar bra. Någon som vet...?

Har du provat starta om datorn?

Har du både nätverkskabeln i och WiFi igång? Stäng av WiFi när du har kabeln i. Jag har haft problem med att det blir oreda i trafiken när man kör ethernet och WiFi parallellt. Och som keptang säger, starta om datorn.

Vi har/har haft liknande problem med våra imacar. Vi surfar båda via kabel, men har även wifi i lägenheten till andra prylar. Makens imac tappade nätverket via kabel för några dagar sen, men funkade att surfa via wifi om kabeln var urdragen. Han gjorde en återställning av sin maskin och sen funkade surfande via kabel igen.. än så länge.
Idag när jag slog på min imac så har samma problem uppstått. Dvs jag har inget internet via kabel, går inte surfa via wifi så långe kabeln är ikopplad, men om jag drar ur den så funkar wifin.
Ingen av oss har wifi aktiverat på våra datorer i vanliga fall, utan. Vi har båda mountain lion och har inte gjort nåt medvetet skumt den sista tiden. I mitt fall mest vardagssurfande, inga uppdateringar vi kan minnas osv..

Ok, svarar på mitt eget problem själv! Vi har båda kört rätt länge på Sophos antivirusprogram, gratisvarianten. Jag avinstallerade det och nu funkar min dator med kabelsurf igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-19 17:00
Ursprungligen av catallis:

Ok, svarar på mitt eget problem själv! Vi har båda kört rätt länge på Sophos antivirusprogram, gratisvarianten. Jag avinstallerade det och nu funkar min dator med kabelsurf igen.

Det finns ingen anledning att ha antivirusprogam på en Mac då det inte existerar virus till Mac OS X.

Ursprungligen av zinned:

Det finns ingen anledning att ha antivirusprogam på en Mac då det inte existerar virus till Mac OS X.

Vi är medvetna om det, har haft antivirus pga att hemmet tidigare innehållit windowsdatorer också + att jag ibland tar hem och bearbetar filer från jobbets datorer.

Edit - missade att citera.. :">

  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2012-09-20 17:00

Det fungerar endast om jag kör med enbart wifi. Och det är alltså bara airplay som inte funkar, att surfa för övrigt går som tåget. Airplay: både wifi och ethernet = fungerar inte, bara ethernet = fungerar inte, bara wifi = fungerar. Jag har startat om såväl iTunes som hela systemet ett flertal gånger. Lite konstigt är det tycker jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-20 22:40

Ligger du på samma logiska LAN med Ethernet och WiFi?

1
Bevaka tråden