Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini server eller Mac Mini

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag vill sätta en Mac Mini under TV:n och använda den till att 1) streama film och musik via Plex till ungarnas tre iPads, det bör fungera till alla samtidigt, 2) titta på fotboll på Viaplay.se, 3) installera några spel till barnen (och CoD till pappa). Mina frågor är följande:

A) Finns det någon fördel för mig att köra OS X Server? Om så vad?

B) Om jag skulle köpa "värstingen", den med i7 processor och dubbla diskar, kan jag köra vanliga OS X på den då?

C) Hur mycket RAM bör jag ha i burken (och jag förstår att mer är bättre)

A; Inte för det du ska använda maskinen till.

B: Ja, det kan du. OS X Server är i princip endast en applikation i dagsläget och inte ett separat OS som det var förr.

C: 4GB RAM är minimum. Jag rekommenderar ingenting under 8GB med Lion eller senare versioner av OS X. Värt att notera är också att det kan vara värt att satsa på en långsammare Mac Mini då de tenderar att bli rätt varma om de får arbeta mycket med grafik och över nätverket (Wi-Fi eller trådbundet). Och när den blir varm går fläkten igång - ordentligt.

Samtidigt blir Mac Mini en betydligt trevligare maskin om du köper modellen med separat grafikkort och inte det integrerade Intel-kortet så det är en klurig avvägning att göra.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-09-18 08:14

Jag har en mini med Plex till TVn och till 2 iPads. Fungerar klockrent.

Om du inte har tänkt strömma film över nätverket (från en NAS eller liknande), så skulle jag rekommendera dig att köpa en extern firewiredisk och plugga in i minin att ha som en dedicerad "film-disk". Det blir väsentligt mindre lagg. HD-filmer flyter på alldeles utmärkt.
Jag hade som plan att strömma över wifi från min NAS, men det blev för laggigt. Med kabel hade det säkert gått alldeles utmärkt, men det fungerade inte med min möblering.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-09-18 08:29

Hur mycket minne kan man ha i en Mac Mini? Om 8GB nästan är ett krav för os:et måste man ju ha lite mer för applikationer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-18 10:07
Ursprungligen av niki:

Hur mycket minne kan man ha i en Mac Mini? Om 8GB nästan är ett krav för os:et måste man ju ha lite mer för applikationer.

Applikationer är inräknade i de 8 GB som nämndes ovan. Själva OS:et rullar fint på 2 GB, men då kommer applikationerna att gå segt. 8 GB räcker gott och väl för normal användning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-18 09:29

Du kan ha 16GB.
Om du ska kunna streama + transcoda HD till till tre ipads undrar jag om inte i7 modellen är det bättre valet, den är ju quadcore i minin.
Men samtidigt nämner du spel och då kan AMD-grafikkortet i mellanmodellen behövas (mig veterligen går det inte att få i7 quad + grafikkort?).

Sen är nuvarnade mini drygt ett år gammal, en uppdaterad modell borde komma snart.
Apple verkar ju ha något event på gång i oktober.

Hur mycket film har du? Det är ju rätt skönt att kunna köra allt på en intern disk (lättare att byta i servern). För allt, minus spel, är server-versionen bättre. Min server med 16GB och Intel SSD flyter på fantastiskt bra.
Ska du spela så måste du ha grafikkort och ska inte ens tänka på en server. Eller en Mini alls. Eller egentligen inte ens en Mac överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-18 10:21

Jag köpte mellanmodellen med eget grafikkort för en tid sedan, den ersatte min trotjänare från 2006, och har ungefär samma användningsområden som du minus spelandet: och jag är oerhört nöjd!

8 GB RAM, extern USB-disk med filmerna, Plex Media Server, oräkneligt antal iOS-maskiner som tittar över LANet och t o m över internet ibland, 3G eller ADSL på landet - allt flyter kanon!

Fläkten väsnas bara när Handbrake/iFlicks processar filer ibland annars är den helt tyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 11:14

Det hela beror lite på vad du tänk göra med maskinen i avseendet "streama film och musik via Plex till ungarnas tre iPads". Här pratar vi potentiellt ganska mycket beräkningskraft som behövs. Jag har en MacMini 2011 "Mellan model" (2.5Ghz Core i5, Radeon-kort, 8GB RAM, 128GB Samsung 830 SSD-disk) och den är verkligen inte svår att "maxa".

- Att strömma 1st SD-film (DVD) via Plex WebApp från MacMinin till min MacPro äter 100% CPU
- Att strömma 1st HD-film (BluRay) via Plex WebApp från MacMinin till min MacPro äter 200-300% CPU

I ovan har jag inställningen 8 Mbit 1080p. Sänker man denna belastar man maskinen mindre, höjer man den klarar den typ av 1st klient. Men om tre-fyra enheter samtidigt ska titta på saker tror jag maskinen kommer jobba arslet av sig. Frågan är om ens den orkar med det.

Om man där preppar allt media så ingen transkodering behöver göras i realtid så blir sakerna något helt annat förstås.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-18 11:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Om man där preppar allt media så ingen transkodering behöver göras i realtid så blir sakerna något helt annat förstås.

Vilken prep är det som krävs?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 11:16

Värt att notera är att maskinen låter som ett as när den jobbar. Det är ingen behaglig upplevelse alls. Har ni den stående i vardagsrummet när ungarna "maxar" maskinen blir det inte så trevligt att ex. kolla på TV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 11:42

Prep = om du ex. ska se filmer på iPhone eller iPad så håller du dem till deras "spec" så att säga. Dessa enheter gillar inte BluRay-strömmar i MKV-format på 30 Mbit med 7.1 DTS HD ljud. Här kan man koda om filen till något mer "Apple-vänligt". En m4v på kanske 8 Mbit eller dyl som är ok för iOS.

Eftersom din maskin bara väsnas när du kör Handbreak / iFlicks låter det som du gjort filer enligt vad iOS gillar. Detta innebär dock att man:

1. Får lägga mycket mer tid på kodning av filer vid import till systemet
2. Man får filer med lägre kvalité

Men man sparar plats och man kan då potentiellt dela ut dessa filer till många fler enheter.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-18 12:35

Stämmer, allt är Apple Universal-kodat utom möjligen några filmer där ytan har lika stor betydelse som innehållet

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-09-18 21:23

@Json_81, tack. Jag hittade ingen info på apple.se.

@Vassius, jag fick intrycket av andra inlägget här att 8GB var krav även om trådskaparen bara (i mina ögon) skall se på film.
Min gamla macbook har kraschat så jag letar nått nytt, därav mitt intresse.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-18 21:27

Jag förstår inte varför man använder Plex som enlig min erfarenhet drar mer resurser är tex Boxee Box Media Manager?
Boxee Blog » Boxee for iPad and more goodies

Tack alla för ert engagemang, en typiskt Macig egenskap. Jag fick bra åsikter/tankar att reflektera över och tror att min gamla MacBook Pro från 2009 får leva kvar tills vidare så får ja se om det kommer en uppdatering snart. Mellanmodellen med en i7 skulle kännas som en bra lösning, jag hoppar servertankarna och får stå ut med att fotbollen kl. 16 på lördagar stremas via iPad till ATV. Ha det gott!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-18 21:38
Ursprungligen av foppapoppa:

Tack alla för ert engagemang, en typiskt Macig egenskap. Jag fick bra åsikter/tankar att reflektera över och tror att min gamla MacBook Pro från 2009 får leva kvar tills vidare så får ja se om det kommer en uppdatering snart. Mellanmodellen med en i7 skulle kännas som en bra lösning, jag hoppar servertankarna och får stå ut med att fotbollen kl. 16 på lördagar stremas via iPad till ATV. Ha det gott!

Det finns hur många lösningar som helst för att uppfylla alla behov så jag ser det inte som någon "Macig" egenskap som du uttrycker det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-18 22:20

Jag tror han avsåg att alla här på 99mac.se engagerar sej i andras problem, att det var det han tyckte var "typiskt Macigt".

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror han avsåg att alla här på 99mac.se engagerar sej i andras problem, att det var det han tyckte var "typiskt Macigt".

Huvudet på spiken!

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror han avsåg att alla här på 99mac.se engagerar sej i andras problem, att det var det han tyckte var "typiskt Macigt".

Gruppkram allihop!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-18 23:13

Aha...ok då förstår jag
Hörde det uttrycket när någon beskrev hur krångligt det var att hitta kompatibel programvara för Mac

1
Bevaka tråden