Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixelmator 2 släppt

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kista
  • 2011-10-27 16:39

Hej allihopa,

Vill informera om att Pixelmator 2 släpptes idag och går att ladda hem via App Store. Bland många nyheter kan nämnas att det nu finns att använda Content Aware Fill som Photoshop var ensam om.

/metsat

Flyttade tråden till korrekt underforum. Pixelmator utvecklas inte av Apple. Var vänliga tänk på var ni lägger trådarna.

/Mod

Sjukt värt! Fast det verkar vara lite buggigt, det kraschade när jag prövade att rita en enkel form med vektor-verktyget.

Ni som har erfarenhter av Pixelmator: Kan Pixelmator ersätta Photoshop CS5? Jag har studentversion utav CS4 men vad jag har hittat så verkar den inte så stabil i Lion. Tänker om Pixelmator kunde vara något.

Klart det kan ersätta det, det beror helt och hållet på hur mycket utav Photoshops alla funktioner man använder. Sen kostar det ju bara 229kr att pröva, vilket får ses som rätt billigt med tanke på vad man får.

Ursprungligen av irrelogical:

Hur bra är Pixelmators Content-Aware Fill, klonstämpel, healing brush och markerningsmöjligheter/verktyg jämfört med Photoshop CS4 och CS5? Jag vet inte hur CS4 är i Lion.

Ursprungligen av Okänd användare:

Hur bra är Pixelmators Content-Aware Fill, klonstämpel, healing brush och markerningsmöjligheter/verktyg jämfört med Photoshop CS4 och CS5? Jag vet inte hur CS4 är i Lion.

Inte lika bra, men oftast tillräckligt bra. Alla möjligheter finns inte, men å andra sidan så finns det några saker som inte finns i Photoshop. Självklart är Photoshop tekniskt sett bättre, det kostar ju trots allt mer än 10 gånger så mycket.

ni som provat tvåan:
kan man jobba med RGB-kanalerna separat?
kan man klipp-o-klistra i maskerna?

Ursprungligen av gabriela:

kan man jobba med RGB-kanalerna separat?
kan man klipp-o-klistra i maskerna?

Det finns en channel mixer (det är allt jag har lyckats hitta för arbete med kanalerna), och man kan klippa & klistra i maskerna.

Testa själva, eller läs på hemsidan. Det är nog enklast.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Testa själva, eller läs på hemsidan. Det är nog enklast.

Jag har inte CS5 så jag vet inte hur CS5 egenskaper är för mig i praktiken.

Varför säger ni alltid "släppt"? Det heter väl "utgivet"? Släpper gör man när man gör sig av med något, som eventuellt faller i golvet med en krasch.

Inte var Photoshop ensam om Content Aware Fill (inpainting, image completion)! Det finns i alla fall fristående verktyg som InPaint (som är rätt kasst men ändå). Fast sedan är image completion inte en enda teknik utan en hel skala, man kan göra det på olika nivåer. Grundformen klarar bara repor och streck, medan de mer avancerade kan göra vettiga saker med större områden.

Men med eller utan image completion är Pixelmator värt pengarna. Det är mycket billigare än Photoshop och kan det mesta. Om inte annat är det suveränt som "backup" till den dag ens Photoshoplicens pajar. (Jag har hört om problem med Adobes kopieringsskydd och om det är sant så är det skönt att ha en reserv.) Själv släppte (!) jag Photoshop helt efter ett tag eftersom Pixelmator räckte för mina behov.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Varför säger ni alltid "släppt"? Det heter väl "utgivet"? Släpper gör man när man gör sig av med något, som eventuellt faller i golvet med en krasch.

Jag tror det kommer ifrån engelskans "release". Jag kikade efter i SAOL, och där finns det med betydelsen "låta komma ut, publicera".

Ursprungligen av irrelogical:

Jag tror det kommer ifrån engelskans "release". Jag kikade efter i SAOL, och där finns det med betydelsen "låta komma ut, publicera".

"Publicera" är rätt bra, fast "utgivet" känns närmare i det här fallet. Jag har också slarvat och använt "släppt" men det tyckte min farbror att lät fel och han brukar ha rätt.

Hur som helst är Pixelmator trevligt för det mesta. Dock har jag inte räknat ut något sätt att jobba med färgkanaler och mask separat, och det vill man ibland. På plussidan är också att det är hyfsat snabbt, det kan man inte säga om alla program. Det är fullt körbart på min gamla G5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 13:52

Programmet kostar nu 109kr på MAS. Ett klipp tycker jag plus fin sak att stödja en liten utvecklare. Undrar när Google eller Facebook köper upp dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 17:48

2.1.1 är släppt idag. Massor med buggfixar och förbättringar. En snabbare Heal-tool också. Jag får den inte riktigt att funka vid ett snabbt test men men.

1
Bevaka tråden