Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändrar jag mitt lagringsutrymme i Bootcamp?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Var tvungen att installera bootcamp för ca 1 år sedan i skolan pga att våra visualiseringsprogram mestadels autodesk inte var kompatibla med mac. nu har jag hårddisken i två delar, 50/50, vilket jag idag inte behöver, jag ser hellre att jag har ca 75/25... Hur går jag till väga? Går det?

  • Medlem
  • 2012-09-18 15:14

Plocka bort BootCamppartitionen med BootCamp-assistant. Därefter kan du såklart skapa en ny, mindre windowspartition med samma program. Du får dock installera om windows och dess program sen.

När jag har raderat Windows från datorn, kmr jag att kunna installera det gratis igen längre fram? Om jag har kvar skivan?

Ursprungligen av Bülling Johanna:

När jag har raderat Windows från datorn, kmr jag att kunna installera det gratis igen längre fram? Om jag har kvar skivan?

Javisst. Så länge du har en licens och en skiva eller usb-minne med filerna på så kan du installera det igen.

Vore detta då inte ett ypperligt tillfälle att migrera in befintlig Windows-partition in i ett program som VMWare Fusion? Har för mig att den har en assistent som helt enkelt tankar över din Windows till en virtuell maskin. Fördelen med att ha det virtuellt är att man inte behöver starta om datorn för att komma åt Windows. Dessutom, om du det nu är som jag tror att det bara är att tanka in det hela, så slipper du installera om en massa.

Det låter som en passande lösning på mitt problem. Googlade fram VMWare Fusions hemsida(VMware Fusion: Run Windows on Mac, Virtualization for Mac Lion) men funderar över hur jag behöver gå till väga.. Instrallerar man programmet och använder sig sedan av deras virtuella storage?

Ursprungligen av Bülling Johanna:

Det låter som en passande lösning på mitt problem. Googlade fram VMWare Fusions hemsida(VMware Fusion: Run Windows on Mac, Virtualization for Mac Lion) men funderar över hur jag behöver gå till väga.. Instrallerar man programmet och använder sig sedan av deras virtuella storage?

Program som VMWare Fusion låter dig köra Windows, och även andra operativsystem, parallellt med OS X på datorn. Det blir som en separat dator i datorn. Jag använder själv VMWare Fusion på min dator för vissa applikationer som bara går att köra under Windows. Nackdelen är så klart att datorns resurser måste delas mellan 2 system samtidigt. Beroende på vilken version av Windows du kör så kan du enkelt ändra hur mycket hårddiskutrymme etc som ska tilldelas varje virtuell maskin. Jag använder själv Windows XP och där kan man tyvärr inte ändra storleken, men jag tror att med Windows Vista och framåt går det. Som standard får en Virtuell maskin 40 GB diskutrymme att leka med. Denna virtuella maskin blir som en 40 GB stor fil på din hårddisk. Det är mycket smidigt. Om du byter dator är det bara att föra över filen med den virtuella maskinen till en ny dator så kör man vidare där. Jag rekommenderar att man har minst 8 GB minne om det ska flyta på ordentligt.

1
Bevaka tråden