Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine, hur fungerar det?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Kör på med time machine då och då för att säkerhetskopiera mina filer... har en fråga kring det: kan jag radera skiten från datorn - men att det ligger som en backup på den externa hårddisken...?

TimeMachine är inte ett arkiveringssystem. Om du tar bort en fil idag så är den därmed inte med i de backuperna som körs från och med idag. Den dag diskutrymmet är slut och backupen från idag är den äldsta på disken så kommer TimeMachine att radera filen. Om du vill ta bort filer för att spara utrymme men inte vill göra dig av med dem så är det bättre att spara ner dem på minst 2 andra ställen för att arkivera dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 14:21

En backup innebär att en fil ligger lagrad på mer än ett ställe. Så när en hårddisk går sönder så försvinner ingen information; du har kvar informationen på ett annat ställe.

Om TM-disken går sönder är ingen skada skedd eftersom allt finns kvar på din dator. Du köper bara en ny extern disk och gör en ny backup. Inget har gått förlorat. Förutsatt att du låter de viktiga filerna ligga kvar på datorn.

Ett inlägg har raderats.

Tänk på att inte starta ett nytt ämne i en befintlig tråd.

Tack!

/ Mod

Vet inte riktigt vilken tråd jag ska leta i så jag ställer frågan här...

Jag har en Time Capsule som jag använder för Time Machine backup till min MacBook unibody 2009 med Mountain Lion.
Nu är jag nära att köpa en ny MacBook Pro och vill så klart få in den Time Machine backupen på nya datorn.

Är det bara att koppla in Time Capsulen i nya MBP och lägga in backupen? Fungerar det så enkelt?

Ursprungligen av theplague:

Vet inte riktigt vilken tråd jag ska leta i så jag ställer frågan här...

Jag har en Time Capsule som jag använder för Time Machine backup till min MacBook unibody 2009 med Mountain Lion.
Nu är jag nära att köpa en ny MacBook Pro och vill så klart få in den Time Machine backupen på nya datorn.

Är det bara att koppla in Time Capsulen i nya MBP och lägga in backupen? Fungerar det så enkelt?

Exakt så enkelt fungerar det. Se bara till att du har vettigt med plats på disken i din TimeCapsule i förhållande till vad du backar upp från dina datorer. Funkar exempelvis illa att göra backup på 2x500 GB på en 500 GB hårddisk.

Ursprungligen av pmarriott:

Exakt så enkelt fungerar det. Se bara till att du har vettigt med plats på disken i din TimeCapsule i förhållande till vad du backar upp från dina datorer. Funkar exempelvis illa att göra backup på 2x500 GB på en 500 GB hårddisk.

Tack för svar!

1
Bevaka tråden