Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

15" MBP Retina - räcker 2,3 GHz?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver en ny MBP omgående och undrar om det är ide att uppgradera den enklaste Retinan från 2.3 till 2.6 GHz?
Märks skillnaden?

Prismässigt känns det lätt värt 600:-, men 2,3 finns i lager medans 2,6 innebär att jag måste vänta tills nästa vecka.

Jag är ingen expert, men i min värld så har enbart klockfrekvens ytterst marginell betydelse. I det här fallet får du 12% snabbare processor. Detta innebär att allt, där processorn är flaskhalsen, går 12% snabbare. Jag hade inte betalat extra för 2,6 GHz och jag hade definitivt inte väntat på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 08:16

Beror på vad du ska göra med din dator. Ska du pressa den till max 12h om dagen med 3D och matematiska beräkningar så är det värt det. Om du däremot kommer att använda den för vanlig användning vågar jag påstå att du aldrig kommer att märka någon skillnad. Jag köper aldrig den snabbare processorn utan lägger de pengarna på RAM och snabbare hårddisk. För mig ger det alltid mer än det lilla hoppet.

Jag hi-jackar tråden lite även om jag står mellan de två nuvarande 13" MacBook Pro. Samma frågeställning om processor dock.
Jag kör Photoshop och Illustrator, det är väl det tyngsta jag kör, parallellt att man kör en variation(väldigt sällan alla på en gång) av lite "vardagliga" program som iTunes, Firefox, Safari, uTorrrent, Word, Excel etc etc.
Jag kör ju även endel Airport Express och Apple TV streaming.
Sist men inte minst använder jag Traktor när jag dj:ar, men då har jag väldigt få andra program igång.

Duger den billigare varianten för mig (med uppdatering av RAM?) eller finns det stor anledning att gå på den dyrare?

Ursprungligen av theplague:

Jag hi-jackar tråden lite även om jag står mellan de två nuvarande 13" MacBook Pro. Samma frågeställning om processor dock.
Jag kör Photoshop och Illustrator, det är väl det tyngsta jag kör, parallellt att man kör en variation(väldigt sällan alla på en gång) av lite "vardagliga" program som iTunes, Firefox, Safari, uTorrrent, Word, Excel etc etc.
Jag kör ju även endel Airport Express och Apple TV streaming.
Sist men inte minst använder jag Traktor när jag dj:ar, men då har jag väldigt få andra program igång.

Duger den billigare varianten för mig (med uppdatering av RAM?) eller finns det stor anledning att gå på den dyrare?

Där står det väl mellan i5 och i7? I så fall finns det en hyfsad prestandavinst i att byta upp sig. Men när det gäller gammaldags MBP är nog det viktigaste för allmänna prestandan att byta upp sig från mekanisk disk till SSD; lägg hellre pengarna på det än processorn om du inte har specifika behov av just CPU-prestanda.

Ursprungligen av Samuel K:

Där står det väl mellan i5 och i7? I så fall finns det en hyfsad prestandavinst i att byta upp sig.

Huh, vad är det?

Citat:

Men när det gäller gammaldags MBP är nog det viktigaste för allmänna prestandan att byta upp sig från mekanisk disk till SSD; lägg hellre pengarna på det än processorn om du inte har specifika behov av just CPU-prestanda.

Jag jobbar med endel tunga dokument i Illustrator och Photoshop, är inte CPU:n viktig utifrån det?

Hur hjälper SSD mig i detta avseende om du kan förklara kort? Är det just när jag ska öppna och spara dokument den är bättre?

Ursprungligen av theplague:

Huh, vad är det?

Billigaste 13" MBP har en 2,5 GHz i5-processor, medan den dyrare modellen har en 2,9 GHz i7 om jag inte läst fel. Det är en del skillnad i prestanda mellan dem.

Citat:

Jag jobbar med endel tunga dokument i Illustrator och Photoshop, är inte CPU:n viktig utifrån det?

Hur hjälper SSD mig i detta avseende om du kan förklara kort? Är det just när jag ska öppna och spara dokument den är bättre?

Nog spelar processorn roll för de det är beräkningskapaciteten som utgör flaskhalsen, men så är ofta inte fallet. En mekanisk hårddisk är extremt långsam med moderna mått mätt, och slöar ned hela datorn påtagligt.

Ursprungligen av Samuel K:

Billigaste 13" MBP har en 2,5 GHz i5-processor, medan den dyrare modellen har en 2,9 GHz i7 om jag inte läst fel. Det är en del skillnad i prestanda mellan dem.

Ah, förutom att det är 2,5 resp 2,9 GHz så är det skillnad på i5 och i7?
Utifrån min beskrivning ovan, känns det relevant för mig att ha den senare?

Citat:

Nog spelar processorn roll för de det är beräkningskapaciteten som utgör flaskhalsen, men så är ofta inte fallet. En mekanisk hårddisk är extremt långsam med moderna mått mätt, och slöar ned hela datorn påtagligt.

Ok tack. Men om jag ska köpa SSD, tjänar jag på att uppgradera redan vid beställningen eller köpa en löst efter?

Edit:
Det sista om att köpa löst själv kanske gäller för fler uppgraderingar? Vilka?

i5 duger till det mesta normalanvändaren gör i det dagliga. i7 är klart bättre. Skit i klockfrekvensen.
Apple är hutlöst dyra på SSD. Billigare att sätta in en i efterhand. Enklare att beställa med. Beror på vad som är viktigt för dig.

Ursprungligen av pmarriott:

i5 duger till det mesta normalanvändaren gör i det dagliga. i7 är klart bättre. Skit i klockfrekvensen.

Haha, det första du säger och sedan det om klockfrekvensen blir jag inte klok på? Klockfrekvensen har med CPU att göra och är ointressant?
Om jag vill att datorn ska hålla bra i 4-5 år kanske jag ändå ska lägga de extra tusenlapparna på i7? Eller menar du att jag ska strunta i det och lägga pengar på SSD?

Citat:

Apple är hutlöst dyra på SSD. Billigare att sätta in en i efterhand. Enklare att beställa med. Beror på vad som är viktigt för dig.

Om jag köper en nya sådan dator, och ska sätta in en SSD själv innan jag dunkar in allt från Time Machine, är det så enklet att man gör det själv utan problem?
Borde det inte finnas bra utbud avv SSD-diskar på tex Media Markt?

Senast redigerat 2012-09-18 14:25
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-18 14:21
Ursprungligen av theplague:

Haha, det första du säger och sedan det om klockfrekvensen blir jag inte klok på? Klockfrekvensen har med CPU att göra och ointressant?

Klockfrekvensen är bara jämförbar inom samma processormodell. Mellan olika modeller (och framför allt generationer) är det arkitektur och annat som gör den stora skillnaden.

Ursprungligen av Vassius:

Klockfrekvensen är bara jämförbar inom samma processormodell. Mellan olika modeller (och framför allt generationer) är det arkitektur och annat som gör den stora skillnaden.

Ok, så man kan bortse från "uttrycket" klockfrekvens som något mätbart/intressant i diskussionen om prestanda egentligen. Det är oviktigt jämfört med alla andra faktorer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-18 15:30
Ursprungligen av theplague:

Ok, så man kan bortse från "uttrycket" klockfrekvens som något mätbart/intressant i diskussionen om prestanda egentligen. Det är oviktigt jämfört med alla andra faktorer.

Ja, i princip. Helt oviktigt är det inte, men det läggs i allmänhet alltför mycket vikt vid det.

Ursprungligen av Vassius:

Ja, i princip. Helt oviktigt är det inte, men det läggs i allmänhet alltför mycket vikt vid det.

Klockfrekvens är som megapixlar. Du kan inte ta 2 st 8 MP kameror och förvänta dig att de är lika bra. Det ären parameter, men långt ifrån det viktigaste.

Om vi vänder detta lite, hur mycket kan jag uppgradera min MacBook Alu late 2008 med era argument ovan? Vart kan jag ta reda på det?

Edit:
Har faktiskt postat ang detta här: http://www.99mac.se/lagringsenheter/295131-guide-ssd-ska-valja-till-min-mac-6.html#post2103221

Senast redigerat 2012-09-18 14:09
1
Bevaka tråden