Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö på svenska domäner i Oktober

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.nic-se.se/nyheter/news/2003-06-17

Från och med Oktober blir det en ny rusch efter .se domäner med åäöü och é. Vad tror ni om det?

Tror de kan bli ganska dåligt.. hur ska alla som inte har åäö i sina alfabeten besöka dessa sidor? Är ju trots allt en ganska stor bunt folk

edit: läste läken.

Citat:

Till exempel kan jag tänka mig att många kommuner somHörby och andra vill få sitt rätta namn, säger Per-OlofJosefsson.

nästan roligt jue. haha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 09:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
http://www.nic-se.se/nyheter/news/2003-06-17

Från och med Oktober blir det en ny rusch efter .se domäner med åäöü och é. Vad tror ni om det?

Trevligt. Då kan jag alltså äntligen fylla min sedan 2 år tillbaka registrerade domän 'hallå.com' med... eh.. intressant innehåll

[hm. Jag läste visst inte tillräckligt noga. Det var ju .SE som det ursprungliga inlägget handlade om. .COM t ex har ju funnits länge. Sorry.]

Senast redigerat 2003-07-09 09:35

Dåligt! Internet är till för alla. Bara för att man inte råkar ha en viss tangent på tangentbordet så borde man inte bli utstängd från sajten.

Jävligt sämst. .nu testade det i ett tag och jag har för mig att dom tog bort det på grund av nån anledning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 13:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Dåligt! Internet är till för alla. Bara för att man inte råkar ha en viss tangent på tangentbordet så borde man inte bli utstängd från sajten.

Jovisst, men du vet väl hur det är i verkliga livet... Se bara på hur många banktjänster som inte har stöd för andra webbläsare än MSIE. Eller på de webbtjänster som inte har ALT-taggar som gör att synskadade kan 'läsa' innehållet på sajten. Eller på de webbplatser som har urkkiga CSS:er som gör att diverse datorplattformar/webbklienter exploderar. Eller på sajter som inte har något alternativ till användare som faktiskt inte VILL eller KAN installera MongoManiacPlugin V4.19.

De webbplatser som framgent kräver att man t ex har ÅÄÖ på tangentbordet kommer förhoppningsvis att vända sig till en målgrupp som utan problem kan knappa in rätt URL.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
Jovisst, men du vet väl hur det är i verkliga livet... Se bara på hur många banktjänster som inte har stöd för andra webbläsare än MSIE. Eller på de webbtjänster som inte har ALT-taggar som gör att synskadade kan 'läsa' innehållet på sajten. Eller på de webbplatser som har urkkiga CSS:er som gör att diverse datorplattformar/webbklienter exploderar. Eller på sajter som inte har något alternativ till användare som faktiskt inte VILL eller KAN installera MongoManiacPlugin V4.19.

De webbplatser som framgent kräver att man t ex har ÅÄÖ på tangentbordet kommer förhoppningsvis att vända sig till en målgrupp som utan problem kan knappa in rätt URL.

Ett alternativ är att ha både namnet med tex ö och det vanliga, som går till samma sida?

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-14 11:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Ett alternativ är att ha både namnet med tex ö och det vanliga, som går till samma sida?

F

Exakt. Eller så riktar man sig till en målgrupp som har just den typen av tangentbord som krävs för att knåda in URLen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-14 22:27

När .nu testade att ha svenska tecken i domännamnen så krävdes det en dubbel registrering. Både oresundsbron.nu och öresundsbron.nu. Den med svenska tecken översattes på något magiskt vis till den utan och, poff, så hamnade man rätt.

Funkade iofs bara i IE på win. :/
Så kul var det...

Det finns tydligen någon standard för sådant nu. vilket ju är bra.
Om det hade varit någon skit som bara hade funkat för web hade jag inte tyckt om det. Internet är mycker MER än bara web

  • Medlem
  • 2003-07-23 18:47

Tveksamt om det kommer att fungera smidigt i början/närmaste året. Nic-se är väl först ut med denna standarden och det kommer att dröja ett tag innan alla program fungerar med detta.. fast det e väl lika bra å regga för att inte bli av med namnet senare..

  • Medlem
  • 2003-07-24 08:58

Hoppas att de kör samma regler som .nu så att både varianterna med o och ö fungerar, då borde alla blu glada. Om inte är detta en lika korkad idé som nummerportabilitet för mobiltelefoner (eftersom det är olika priser till olika leverantörer kan man inte längre se på numret hur dyrt det är att ringa dit, korkat).

/hpe

  • Medlem
  • 2003-07-24 20:39

Nic-se kommer inte att köra samma system som .nu gör.
tex, för att kunna äga åre.nu måste du äga are.nu också.
Med nic-se's sytem behöver man inte äga båda adresserna (men det rekomenderas) domännamnet med åäö är knytet till ett ACE-kodat domännamn. Nic-se's exempel. räksmörgås.se blir zq--rksmrgs-5wao1o.se

Läs mer här: http://www.nic-se.se/pdf/idn.pdf

1
Bevaka tråden