Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på "Cleaning app"?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Är det någon som har tips på en ultimat cleaning app för att rensa ut onödig skit och filer som inte används?

  • Medlem
  • 2012-08-18 15:51

Papperskorgen. Drag, släpp, töm.

Ok, men jag är säker på att jag har filer som ligger och tar upp plats som jag inte hittar eller kan rensa.

Fler dumdryga svar undanbedes.

Daisy Disk är inte ett rent "rensa ut-program även om det går att använda så. Med dess grafiska o överskådliga gränssnitt kan du se vad som tar hur mycket plats o sedan välja ut det du vill ta bort.

DaisyDisk - Analyze disk usage and free up disk space on Mac

Cleanmymac är ett annat program jag har dock ingen erfarenhet av detta

CleanMyMac: The Best Mac Cleaner App for Mac OS X. Clean My Mac - Program

AppCleaner kan du använda istället för papperskorgen. Daisydisk för att kolla vad som tar upp plats för att sedan ta bort det.

Mig veterligen finns det ingen magisk städar app. Du kan alltid installera om OS X.

EDIT: CCleaner verkar poppis.

  • Medlem
  • 2012-08-18 20:06

Min erfarenhet är att en spotlightsökning gör ett lika bra jobb som en cleaner-app. De program AppZapper kan rensa bort kan man lika enkelt ta själv (i /Applications/, /users/~/Library/Preferences/ och /Library/Application Support/, /Users/~/Library/Application Support/ plus cache, typ), och andra som sprider ut sig lite mer går den bet på i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-18 20:42

AppCleaner tycker jag funkar bra, den är dessutom gratis
Ladda ner AppCleaner Mac gratis

  • Medlem
  • 2012-08-18 20:44

Om det bara handlar om att hitta stora filer är Omni Disk Sweeper gratis.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-19 01:41

Instämmer med ovan, AppCleaner är gratis och bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-19 01:45

Kör Clean My Mac och det funkar bra! AAnvänds sällan dock, hur stor nytta gör de egentligen?

AppZapper som Baron nämner ovan är en avinstallerare. Även om man iofs säkert kan leta reda på alla delar som vissa program sprider ut över disken så är det enklare att låta AppZapper göra det

AppZapper - The uninstaller Apple forgot.

Rescension:
AppZapper for Mac - CNET Download.com

Kan tillägga att AppZapper kostar pengar efter trial-perioden.

Tack för all tips, ska titta på dem.
AppCleaner använder jag faktiskt. Har väl missat använda det vid vissa raderingar.

Jag har faktiskt funderat på att installera om OSX, vart finns en bra guide för det?
När det är ominstallerat, visst ska det bli en "ren" installation med TimeMachine?
(en sidofråga:
Hårddisken på min MacBook är 250 gb stor[240gb används], disken jag använder för TimeMachine är 320 gb. Jag har använt den i något år utan problem, det har kommit upp rutor om att disken är full och att de äldsta backuperna raderas. SÅ långt tycker jag det funkar som det ska. Men nu när jag ska ta TimeMachine backup kommer upp ett meddelande om att disken är full [x antal gb behövs men det finns bara y tillgängligt], varför?)

AppZapper tycker jag är värt sina 13$ nu 89SEK
För mg har den tagit bort saker AppCleaner lämnat...
Väldigt enkelt att städa bort program som inte längre fungera i 10.7

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 17:08
Ursprungligen av Peter de Voto:

AppZapper tycker jag är värt sina 13$ nu 89SEK
För mg har den tagit bort saker AppCleaner lämnat...
Väldigt enkelt att städa bort program som inte längre fungera i 10.7

Citerat från MacRumours.

"Third party uninstallers exist which will search for these preference files for you, such as AppCleaner, AppTrap, AppZapper, CleanApp and TrashMe, but these apps will not remove all components of installed apps."

Kändes ju värt med 89 kr :$. AppCleaner tar bort programmet på samma sätt som AppZapper. Båda programmen söker igenom din dator efter namnet på programmet och därefter tar bort de relaterade programfilerna.

Bästa sättet att ta bort ett program finner du här.

  • Medlem
  • 2012-09-16 17:22

Inte ens det där är fool proof. Det är inte helt ovanligt att filer döps efter tillverkaren i stället för programmet, eller att programnamnet är förkortat i namnet på relaterade filer.

1
Bevaka tråden