Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple censurerar vagina-bok i iTunes Store

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-09-16 08:13

Moralpanik eller taktik må vara osagt men nu har censuren på iTunes Store blivit för larvig och patetisk.
Läs artikeln på svt.
http://www.svt.se/kultur/bok/vaginabok-censur...[/URL]

Hur kommer det sig att du reagerar först nu, det har ju pågått så länge?
Det är en intressant fråga, var ska gränsen gå (om det ska finnas någon). Är det lämpligt med nivån Apple upprätthåller eller föredrar du en nivå a la piratebay?

  • Medlem
  • 2012-09-16 09:25

Visst har det pågått tidigare. Man kommer aldrig från att sätta gränser. Ren porr är ju en sak men när man censurerar det medicinska ordet för ett könsorgan och dessutom i en seriös bok har det gått väldigt mycket för långt. Dessutom är ju inte iTunes Store ett förlag med utgivningsansvar utan i det här fallet en bokhandel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 11:03

Det finns ju fler affärer för digitala böcker än iTunes Store, även till i-devices. Så därför tycker jag att ordet "censur" är felaktigt. En bokhandel måste väl kunna få välja vilka böcker man säljer utan att kritiker använder "censur"-ordet?

Med detta sagt tycker jag att anledningen att iTunes inte vill sälja denna bok är fjantig.

Det är väl bara något som ett automatiskt filter som är inlagt, där bland annat könsord byts ut till något annat. Det vore inte så konstigt.

Men det är väl bra för Naomi Wolf som får grymt mycket gratis PR.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-16 12:37

Klart det inte kan kallas censur. Det är ju Apple som väljer. Det Apple väljer är alltid ett bra val. Apple är frihet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-16 12:38
Ursprungligen av PJW:

Klart det inte kan kallas censur. Det är ju Apple som väljer. Det Apple väljer är alltid ett bra val. Apple är frihet.

Äh, lägg ner sarkasmen. Gnäller du på censur när din lokala tobaksaffär inte vill sälja porrtidningar också?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-16 13:20
Ursprungligen av Vassius:

Äh, lägg ner sarkasmen. Gnäller du på censur när din lokala tobaksaffär inte vill sälja porrtidningar också?

Jämförelsen haltar betänkligt både vad gäller affären och vad gäller köpstoffet. Jag väntar på dagen då iTunes Store plockar bort Henry Miller och/eller Anais Nin. Med tillräckligt inflytande kan man försöka ändra litteraturhistorien. En sovjetisk modell s.a.s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 20:17
Ursprungligen av PJW:

Det Apple väljer är alltid ett bra val. Apple är frihet.

Finns det någon annan i denna tråd som tycker så här än du?

Ursprungligen av PJW:

Med tillräckligt inflytande kan man försöka ändra litteraturhistorien.

Fantiserar du? Det finns ju massa olika sätt att lägga in PDFer, böcker från Amazon, MP3or, webbsajter, etc, etc... i en i-device. Du kan ha vilket innehåll du vill. Du måste inte köpa innehållet i din i-device från iTunes store.

Och även om du var tvungen så kommer inte litteraturhistorien att förändras beroende på vad som "får finnas" i en i-device.

Med allt detta sagt tycker jag att valet att inte sälja denna bok i iTunes Store bör kritiseras skarpt. Men det är inte "censur".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-16 22:49
Ursprungligen av pesc:

Finns det någon annan i denna tråd som tycker så här än du?

Fantiserar du? Det finns ju massa olika sätt att lägga in PDFer, böcker från Amazon, MP3or, webbsajter, etc, etc... i en i-device. Du kan ha vilket innehåll du vill. Du måste inte köpa innehållet i din i-device från iTunes store.

Och även om du var tvungen så kommer inte litteraturhistorien att förändras beroende på vad som "får finnas" i en i-device.

Med allt detta sagt tycker jag att valet att inte sälja denna bok i iTunes Store bör kritiseras skarpt. Men det är inte "censur".

Jag vet inte om någon annan tycker som jag.
Nej, jag fantiserar inte. Om man som Apple vill bli dominerande med sin tjänst har man potentiellt makt att förringa de delar av den litterära parnassen man ogillar. Detta av moralistiska, etiska eller politiska skäl. det är en makt som kräver stort ansvar och kritiken av densamma blr desto större och angelägnare. Det finns fler ställen att fixa böcker på, det är sant. Men hur länge då. Vad blir Apples nästa drag (som givetvis alltid kommer att applåderas av vissa...)?

  • Medlem
  • 2012-09-16 12:39

Apple är fria att göra som dom vill. Självklart, men det innebär inte att de ska ha immunitet från kritik.
iTunes Store är inte vilken handel som helst utan stora inflytelserika aktörer. Apple försöker få oss att bara handla där.
Då finns det all anledning att kritisera när det gått för långt.

Eftersom Apple nu har lagt en ambition på att bli den stora leverantören av media till världens folk så tar man också på sig ett stort ansvar. Jag tycker i grund och botten att det är bra att man filtrerar bort ren porr och annat stötande material, men man får inte gå till överdrifter. Man säljer ljudboken "Erotic Short Stories" som får de flesta att rodna. Fast det handlar väl kanske om att man har olika kategorier. Apple anser väl kanske att bröst, underliv och annat inte får förekomma utanför erotik-kategorin.

Sökning på Brad Pitt i iTunes Filmer.

  • Medlem
  • 2012-09-16 20:51

Boken finns och beskrivs på iTunes Store men valt att censurera ordet vagina genom att ersätta bokstäver med asterisker (v****a).
Jag misstänker som Keptang tidigare skrivit att det finns ett automatiskt filter mot bl a könsord. Ok om det skulle vara så men då skulle Apple kanske ha råd med någon som kollar upp vad det handlar om när filtret slår till.

Senast redigerat 2012-09-17 21:55

Kan någon kolla vad som händer om man söker på Dick? Hur är det förresten med internationaliseringen? Kan man hitta Fittstim?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-16 21:01

Vad är det som är så förvånande egentligen?
Det vet väl alla att USA är moralen och dubbel moralens högborg.
Att ni bölar om censur här på 99mac hjälper föga utan då ska ni nog flytta till USA och försöka förändra det därifrån.
Lycka till säger jag bara.

Det är det här med ord på olika språk. Var det inte Honda som ville kalla en modell för Fittah (av fit - som i vältränad) tills man fick klart för sig vad det betyder i Sverige? En kompis jobbar för ett företag som ingår i en amerikansk koncern. Mailservern står i USA. Den släppte inte genom mail som innehöll ordet "slut".

En kompis turistade i Stockholm tillsammans med en amerikan. De passerade en tjej som sålde läsk. På en skylt bredvid henne stod det "Fanta Slut".

Det är som sagt en automatisk funktion som har ett antal "fula" ord inlagda. Förmodligen så de slipper granska allt manuellt. I fallet med Bred Pitt så ser man hans namn utan censur när de listar namnen på skådespelare bredvid en film men i sökningar så slår filtret till. Så även i kommentarer.

Den som störs av det här får helt enklet besöka Bokia.

Ursprungligen av PJW:

Jämförelsen haltar betänkligt både vad gäller affären och vad gäller köpstoffet. Jag väntar på dagen då iTunes Store plockar bort Henry Miller och/eller Anais Nin. Med tillräckligt inflytande kan man försöka ändra litteraturhistorien. En sovjetisk modell s.a.s.

Men boken finns fortfarande att köpa och med omodifierat innehåll. Det är bara beskrivningen i app store som är "censurerad"

1
Bevaka tråden