Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att radera installerade program - ordentligt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södermalm
  • 2012-09-15 00:38

Hey!

1. Jag undrar om allt som hör till ett visst installerat program helt försvinner om man drar ikonen för programmet till papperskorgen? Om inte, vad bör man göra ytterligare?

2. Jag undrar också om det finns något bra sätt att hitta rester av raderade program? Så de kan kastas ordentligt.

Tack på förhand.

1. Nej bara programmet.

2. Det finns en del appar som letar reda på tillhörande filer och hjälper till med en mer grundläggande avinstallation. Ett som är gratis heter AppCleaner.
FreeMacSoft

Ursprungligen av Anders Täpp:

1. Nej bara programmet.

För att förtydliga:
Om man med "ikonen" menar ikonen i docken försvinner ingenting förutom aliaset (genvägen) till programmet.
Om man med "ikonen" menar ikonen i programmappen försvinner själva programmet men inte dess inställningsfiler etc som kan ligga på andra ställen på hårddisken (i mappen Bibliotek exempelvis).

I de flesta fall räcker det med att kasta programmet i som ligger i programmappen! Ikonen är nämligen ett "paket" som innehåller i princip allt som programmet behöver för att fungera. Om du högerklickar på programikonen kan du "visa paketets innehåll" och göra en tjuvkik (rör inget om du inte vet vad du gör). Kasta "programikonen", dvs paketet, och din avinstallation är färdig! De små inställningsfiler som ev kan finnas på andra ställen är helt harmlösa och tar upp försumbart med plats.

Undantaget kan vara program som Garageband som har massvis med gigabyte i musikloopar osv som man antagligen inte har nytta av om man inte vill ha kvar själva programmet. Då kan det vara bra att ta hjälp av AppCleaner m fl om man inte har järnkoll vad som kan plockas bort manuellt.

Vissa stora programpaket vill helst att man använder tillverkarens egen avinstallerare. Exempelvis nyare versioner av MS Office och Adobes CS-paket.

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2012-09-15 01:04

Anders:

Sweet! Verkar super.

En fråga: Ska man först kasta programmet i papperskorgen, och sedan använda AppCleaner, eller inleder man raderandet genom AppCleaner?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-15 01:07

Man drar själva app ikonen till appcleaner så söker den efter relaterande filer

Ett liten tumme-pekfinger-regel.

- Program som man installerar genom att dra in i programmappen kan avinstalleras genom att göra det motsatta. Dra ut till papperskorgen (eller AppCleaner).

- Program som installeras genom att köra en klassisk installerade (eller "setup" på windows-språk) är bäst att ta bort via företagets avinstallerare. Det kan ligga med någon bakgrundsapplikation i installationen som inte ligger inuti programpaketet. Och det finns en möjlighet att AppCleaner missar det.

  • Medlem
  • 2012-09-15 13:59

Hittar appcleaner filer i application support som inte har tillverkarens eller programmets namn i filnamnet?

Eftersom de här programmen är så pricksäkra så tror jag de läser info i någon lämplig kvitto-fil (receipt) som programmet skrev vid första starten eller under installationen. Men jag vet inte säkert...

  • Medlem
  • 2012-09-16 13:32
Ursprungligen av Anders Täpp:

Eftersom de här programmen är så pricksäkra så tror jag de läser info i någon lämplig kvitto-fil (receipt) som programmet skrev vid första starten eller under installationen. Men jag vet inte säkert...

Men det kvittot får man väl bara om programmet har en riktig installerare, som dessutom skriver kvitton.
Jag är skeptisk till alla tredjepartsavinstallerare efter tidigare dåliga erfarenheter.

Ursprungligen av Baron:

Men det kvittot får man väl bara om programmet har en riktig installerare, som dessutom skriver kvitton.
Jag är skeptisk till alla tredjepartsavinstallerare efter tidigare dåliga erfarenheter.

Jag tror även installationer från AppStore lämnar kvitto. De har flyttat på kvittomappen i Lion så det ligger massor med filer i /private/var/db/receipts.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-15 22:20

Hur många MB pratar vi om? För mig är det omotiverat att bry mig om inställningsfiler. Dra till papperskorgen är sättet Apple förespråkar, och de hade nog inte gjort det om nackdelarna övervägde fördelarna, och därmed är allt annat ett onödigt merarbete i mina ögon.

Ytterligare en tumme-pekfinger-regel säger väl att program som man drar på plats har en liten "footprint" i systemmapparna. De man installerar med en installerade kan ha mer, men sällan över 50 MB.

En fördel med att låta prylarna ligga kvar är ju att man har kvar sina inställning den dagen man kommer på att det inte var så tokigt det där programmet man kastade ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-16 13:35

Tredjepartsavinstallerare på mac är lite som antivirusprogram, de motiverar sin existens genom att hitta och radera massa skit som ingen annan kan se och bekräfta. Och därmed beter de sig som den skit de säger sig hjälpa till att motverka.

Jag har förvisso inte varit Macanvändare i mer än åtta år, men jag har då aldrig använt något tredjepartsmjukvara för avinstallation. Jag gillar ibishs liknelse med antivirusprogram.

Jag förstår inte alls den liknelsen. Jag använder AppDelete för att ta bort program, och har aldrig haft något problem med det.

Jag köper ofta olika programpaket, och brukar installera och testa alla programmen i paketet, även om det bara är kanske 2-3 program jag egentligen är intresserad av. Skönt att ha ett snabbt och smidigt sätt att helt bli av med de program man inte vill behålla.

1
Bevaka tråden