Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har erfarenhet av Tele2 4G router för mobilt bredband?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa så småningom ett mobilt 4G-bredband från Tele2. Finns det någon som kör med det, och i så fall, vad tycker ni om det konceptet och hur bra det funkar. Alltså täckning, hastighet, pålitlighet etc.
Det finns två olika alternativ. Att man väljer bara ett modem, eller att man väljer en trådlös router. Inte svårt att välja då, om man har flera datorer eller andra apparater som man vill koppla in.

Den routern som de använder har fått mycket bra kritik och en stor fördel är att man kan ansluta flera enheter till den. En egenhet som jag inte kan använda med 3G-modemet.
Tråkigt är det förstås att det är begränsad hur mycket man får ladda ner.
Jag tror att de använder Huawei B593 som förr kostade 2300 kronor och nu är den nere någonstans runt en tusing, tror jag. (Om man nu skulle vilja köpa den separat.) Men vid ett abonnemang betalar man bara 20 kronor per månad, alltså för bara routern.

Bor i Njurunda = postnummer 862 40, och än så länge finns det inte fullt utbyggd 4G här. Enligt deras sajt kommer man upp till 25 Mbit/s och det skulle jag vara nöjd med, om det alltså stämmer i verkligheten.

Mobilt bredband Large
Hastighet: upp till 25 Mbit/s (30 GB max)
Pris: 229 kr/mån (inkl router)

Jag prövade Telias motsvarighet med samma router. Jag var inte nöjd med köpet så jag sa upp avtalet och skaffade ADSL istället. Jag hade full täckning på 4G och bor ett stenkast från antennen.

Hastigheten var det inga fel på... det gick så bra man kan begära. Ibland. Ibland saknades uppkopplingen, ibland hängde sig routern. I stort var jag missnöjd med produkten och jag har faktiskt ganska svårt att se att någon någonsin skulle vara riktigt nöjd.

Aha, iTiger!

Då får jag ta en funderare och kanske använda någon annan lösning. Vad skulle vara billigaste alternativet att kunna ansluta två datorer?
Den andra Macen är så gammal att den har inget inbyggd kort så att man kunde koppla trådlöst.

Jar har ganska fina gamla högtalare till den, som går inte ansluta till iMac. Kul om man kunde lyssna Spotify på den andra datorn, fast den väsnas en hel del …

Nu har jag lite mer tid att utveckla mitt svar...

Hastigheten kunde bitvis vara ganska bra. Som bäst hamnade jag på 16-20 Mbit/s (om jag minns rätt) och det var mer än nog för mig. Men problemet var att uppkopplingen (trots perfekt signalstyrka) kunde vara lite lynnig. Speciellt om nätverket fått "vila" om man t ex började surfa igen. Det kändes som den behövde en liten "startsträcka" för att komma igång. Ibland kunde det dö helt och då var det omstart som gällde. Sett över dygnet så var uppkopplingen rätt så stabil men alltför ofta blev det knas och det dög inte åt mig.

Jag tillhör kundkategorin som vill ha en stabil uppkoppling för online-spel och mycket strömmande media och i mina ögon så är servicen inget att ha. Jag kan tänka mig en annan kundkategori som kanske bara kollar mejlen lite sporadiskt, lägger nån status på Facebook och sen betalar räkningar skulle vara rätt så nöjd. Men då skulle jag nog hellre rekommendera en billigare 3G-lösning.

Mina subjektiva åsikter och inte fakta.

Jag testade just det paketet från Tele2 på Macpro tidigare i våras och tyckte det var riktigt bra. Enkel att installera men lite sådär prestanda just där jag bor: Test: Tele2 4G-router | Macpro

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-14 11:45
Ursprungligen av pick-me-up:

Mobilt bredband Large
Hastighet: upp till 25 Mbit/s (30 GB max)
Pris: 229 kr/mån (inkl router)

Det kostar alltså 249:-/mån med router, inte 229:- för att vara korrekt.

@iTiger

Okej, jag förstår. Tack för dina synpunkter. Jag ser mycket strömmande material, så stabilitet vore viktigt. Maxtaket når man ganska lätt om man gillar att se på olika dokumentärer och filmer på nätet.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag testade just det paketet från Tele2 på Macpro tidigare i våras och tyckte det var riktigt bra. Enkel att installera men lite sådär prestanda just där jag bor: Test: Tele2 4G-router | Macpro

Tack. Jag har läst den. Därför ville jag fråga här också för säkerhets skull.

Ursprungligen av CEk:

Det kostar alltså 249:-/mån med router, inte 229:- för att vara korrekt.

Helt rätt. Jag kopierade bara från deras sajt, men tjejen i luren sa exakt samma som du, när jag pratade med dem.
Bra att man har tid att fundera lite för man kan inte byta abonnemang innan man har max ett par månader kvar av den gamla. Enligt deras service alltså. Och mitt går ut i maj nästa år så jag kan kontakta dem tidigast i mars, fick jag förklarat.
Just nu har jag mobilt bredband med 3G-abonnemang hos Tele2 utan övre gräns för nerladdning. Men vad jag kan förstå, så har dem rätt att minska åtgången och hastighet om det hindrar andra användare att surfa. Eller alltså begränsar deras surfupplevelse.

Obs! Kan någon verifiera om det här påståendet stämmer? ; )

Jag hade rekommenderat Telenor's mobilt bredband för 249 Maxi och du får Premium istället för samma pris. Upp till 80 Mbit/s och 100 GB data per månad.

Senast redigerat 2012-09-14 18:31

När jag tecknade mitt abonnemang hos Telia fick man 30 dagars öppet köp. Det kanske finns något sådant erbjudande kvar. Mobila bredband verkar onekligen lite lynniga. Kan ju vara skönt att testa under en längre tid och se om det är något för dig.

Okej. Det är inte så bråttom, då jag kan inte förnya mitt abonnemang på ett tag. Klart jag ska fråga om man kan få ett öppet köp.
Största anledning jag vill ha den, är att genom routern kan jag koppla min andra Mac också till nätet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-16 10:53

Du har Nöjd Kund Garanti hos Tele2 i två veckor, fungerar det inte till belåtenhet så ringer man ett nummer och de skickar ut en fraktsedel så du får skicka tillbaka det hela. Detta gäller oavsett om du köpt i butik eller via nätet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-16 11:06

Låter ju kalas. Någon som har utnyttjat detta och vet att det funkar så smidigt som det låter? Utan kostnad då.

1
Bevaka tråden