Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hemnätverk (AP Express)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-12 14:47

Hej!

Jag flyttade nyligen in i en studentlägenhet som har internetuttag i väggen. Då jag enbart använder mig av trådlösa anslutningar i hemmet köpte jag en liten Airport Express som skulle räcka till de jag använder. (Macbook, iPhone, iPad, Xbox). Jag har dock har oerhört stora problem med att få denna att fungera korrekt. Jag kan enbart använda mig av en wifi-klient åt gången och det går oerhört sakta. Jag har missat något?

Mvh,
Henrik

Prova att ändra WiFi-kanal som används, det kan vara något som stör.

Kontrollera även att Airport expressen är inställd som router och inte brygga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-13 22:15

Den står som DHCP och NAT. Det är mestadels när man använder sig av uTorrent som det hakar sig och all annan surfning är borta. Kan det vara någon portinställning? Annars försökte jag på ett annat forum och där tala de om för mig att jag inte kan använda Expressen som router utan ett modem bakom. Med eftersom att internet ska gå att köra direkt ut väggen ska väl inte det vara något problem?

Du kanske kan börja med att återkoppla till post #2 och #3 i tråden.

Ursprungligen av keptang:

Du kanske kan börja med att återkoppla till post #2 och #3 i tråden.

Inlägg #3 är besvarat. Se första meningen i inlägg #4.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inlägg #3 är besvarat. Se första meningen i inlägg #4.

Sorry, inlägg 2 som återstår då.

Någon som har liknande setup där det fungerar, eller upplevs samma problem?

Jag har kört med en liknande setup tidigare utan problem. Modem behöver man bara om man har bredband via teleledningen eller kabelteven. Har man internetuttag i form av en vanlig är det bara att plugga i expressen och ange Dhcp under Connect using och Create a Wireless network under Wireless. Sen så ska det fungera.

En sak att tänka på är att Airport Expressen har begränsad kapacitet när den är i routerläge. Iaf gällde det den förra modellen som man pluggade direkt i eluttaget. Den har bara en throughput på 25 MBit.
Det tillsammans med att den ligger på en radiokanal som det är trångt på kan förklara varför det går riktigt segt när du kör uTorrent och att det går segt när du kör utan uTorrent.

En sak du kan testa är att ställa in expressen så att den bara använder 5 GHz nätet (802.11n) och sen testar du att tanka med uTorrent samtidigt som du surfar med iPaden. iPhonen kommer inte att kunna ansluta till nätet när det är låst till 5 GHz så det är ingen permanent lösning utan bara för att se om det är trångt på 2.4 GHz-bandet.
Om det blir bättre så får du testa dig fram vilken kanal du ska använda på 2.4 GHz bandet. Förslagsvis någon låg eller hög kanal. Alltså inte någon runt kanal 6 utan snarare 2-3 elller 12-13.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 19:10
Ursprungligen av teonanacatl:

Den har bara en throughput på 25 MBit.

Vad har Extreme?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-15 19:02

Efter att ha testat era tips har ingenting blivit bättre. Utan om jag ska använda mig av nedladdning måste jag gå in i bryggläge temporärt..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-15 22:44

Frågan är ju om du har ändrat på något annat ställe.
Om du Återställer den till fabriksinställningar, så ska den funka direkt, utan några inställningar alls. Möjligen med en fördröjning pga ev MACadresslåsning.

En dum fråga: Om du har den nya Airport expressen med dubbla nätverksportar. I vilken har du kopplat nätverkskabeln från internetuttaget? Den ska sitta i den som har en rund ring som symbol.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-17 20:52
Ursprungligen av teonanacatl:

En dum fråga: Om du har den nya Airport expressen med dubbla nätverksportar. I vilken har du kopplat nätverkskabeln från internetuttaget? Den ska sitta i den som har en rund ring som symbol.

Det är i det uttaget den sitter. Har även gjort en fabriksåterställning och det vill sig fortfarande inte. Börjar till att ge upp snart.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-09-17 22:17

Det kan ju fortfarande vara så att det är lite trångt bland radiokanalerna. Ladda ner Airradar (fungerar gratis i någon vecka) eller liknande och kolla vilka kanaler de andra näten i närheten kör på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-18 15:16

Laddade ner Airradar (tack!) och bytte till en rekommenderad kanal, no difference.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-18 22:11

Tar upp den här tråden igen då problemet kvarstår. En vän var på besök i veckan och han tog med sig sin laptop hit. Han lyckades via uTorrent uppnå en hastighet på 1 mb/s. När jag skulle skulle ladda ner en torrent ikväll med många seeders (laglig såklart) så maxade jag 40 kb/s. Snälla?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-19 14:09

Testade ni med samma torrentfil?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-19 14:27
Ursprungligen av kenjon:

Testade ni med samma torrentfil?

Svar ja.

Vad säger bredbandskollen?

Och hur många simultana anslutningar gör din torrentklient?

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31800-apple-airport-express-2012-reviewed?start=1

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-19 22:54
Ursprungligen av illerG:

Vad säger bredbandskollen?

Och hur många simultana anslutningar gör din torrentklient?

Apple AirPort Express [2012] Reviewed - Features, Routing Performance - SmallNetBuilder

Ska läsa igenom länken du skickade, tack.
På Apples forum så ansåg de att det kunde vara för "tjockt" med Wifi i luften där jag bor nu. Skickar

Har satt på max 100 simultana connections..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-19 23:57

Provat en annan torrentklient? Eller helst med andra inställningar etc.
Är det bara torrenttrafik som segar? Prova vanligfilnedladdning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-20 00:39
Ursprungligen av reboot81:

Provat en annan torrentklient? Eller helst med andra inställningar etc.
Är det bara torrenttrafik som segar? Prova vanligfilnedladdning.

Testat både uTorrent och Transmission, samma sak. Filnedladdning är samma problem.

1
Bevaka tråden