Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store Täby: premiärdagen

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Allvarligt! Personalen verkar ju helt hjärntvättade av dessa amerikaner huruvida man ska öppna en butik! Sektvarning på detta helt klart! Otroligt fånigt!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2012-09-15 13:33
Ursprungligen av westerlu77:

Allvarligt! Personalen verkar ju helt hjärntvättade av dessa amerikaner huruvida man ska öppna en butik! Sektvarning på detta helt klart! Otroligt fånigt!

Se inte det här som ett påhopp men "huruvida" är en synonym till "om" och "ifall", inte till "hur".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 21:58
Ursprungligen av westerlu77:

Allvarligt! Personalen verkar ju helt hjärntvättade av dessa amerikaner huruvida man ska öppna en butik! Sektvarning på detta helt klart! Otroligt fånigt!

Håller med,, gillar Apple och har fan en av varje,, men detta ger lite sur smak i munnen...

Det var riktigt nice att gå in där, jag var den ca den tjugonde personen!

Säkert! Men som sagt fånig beteende av personalen.

Amerikanare kör sin tacky culture - dom vet aldrig något om en nations lokala kultur och varför ska dom veta det när dom är planetens ljus och räddare - det enda fria landet? Inte ens i Cupertino - i den i övrigt relativt upplysta kretsen Apple - har man en världsbild som skiljer sig mycket från den allmänna i USA. Dom fattar ofta inte vad vi europeer tycker är pinsamt och dom lever i en kultur som saknar många subtila skikt som vi europeer andas och lever helt självklart. USA är generellt mera korkade helt enkelt, men om detta är bra eller dåligt vet jag inte.
När det gäller Apple Store så beror det på nuvarande chef för den sektionen inom Apple om afförerna inte anpassar sin sociokultur efter den nation man befinner sig i. USA är också ett land där allt sådant kan förändras med byte av chef.
Att gubbarna på svenska Apple inte informerar sina bossar i USA om kulturkrockar säger en hel del om rövslickeriet i företaget. Dom törs inte säga något alls.
Toys'R'us fuckade upp rejält när dom etablerade sin för mååånga år sedan - det höll verkligen på gå åt skogen totalt, men dom valde att anpassa sig istället för att stänga i Sverige.
Jag är själv mycket känslig för sociokulturell smaklöshet, falskhet, programmerade beteenden, sektvarningar och allt vulgärt - så jag lär nog aldrig besöka en Apple Store. Kanske om dom öppnar innanför murarna och jag en dag känner mig stark - då kan jag snippa in ett kort besök bara för att kunna lämna snabbt och känna hur mycket bättre människa jag är - känna att jag ligger på en högre nivå som sociokulturell varelse - är mera civilicerad helt enkelt. Men å andra sidan brukar jag bara bli förnärmad och skraj att hela världen ska bli så här vulgär - att den amerikanska kulturimperialismen - som gett mig så mycket fantastiskt - också ska dra ner oss i mörkret även i vardagen. Tänk om vi blir som medelamerikanen!? Då flyttar jag till Frankrike - fransmän är immuna mot allt sådant.

Ursprungligen av Zimmerman:

Amerikanare kör sin tacky culture - dom vet aldrig något om en nations lokala kultur och varför ska dom veta det när dom är planetens ljus och räddare - det enda fria landet? Inte ens i Cupertino - i den i övrigt relativt upplysta kretsen Apple - har man en världsbild som skiljer sig mycket från den allmänna i USA. Dom fattar ofta inte vad vi europeer tycker är pinsamt och dom lever i en kultur som saknar många subtila skikt som vi europeer andas och lever helt självklart. USA är generellt mera korkade helt enkelt, men om detta är bra eller dåligt vet jag inte.
När det gäller Apple Store så beror det på nuvarande chef för den sektionen inom Apple om afförerna inte anpassar sin sociokultur efter den nation man befinner sig i. USA är också ett land där allt sådant kan förändras med byte av chef.
Att gubbarna på svenska Apple inte informerar sina bossar i USA om kulturkrockar säger en hel del om rövslickeriet i företaget. Dom törs inte säga något alls.
Toys'R'us fuckade upp rejält när dom etablerade sin för mååånga år sedan - det höll verkligen på gå åt skogen totalt, men dom valde att anpassa sig istället för att stänga i Sverige.
Jag är själv mycket känslig för sociokulturell smaklöshet, falskhet, programmerade beteenden, sektvarningar och allt vulgärt - så jag lär nog aldrig besöka en Apple Store. Kanske om dom öppnar innanför murarna och jag en dag känner mig stark - då kan jag snippa in ett kort besök bara för att kunna lämna snabbt och känna hur mycket bättre människa jag är - känna att jag ligger på en högre nivå som sociokulturell varelse - är mera civilicerad helt enkelt. Men å andra sidan brukar jag bara bli förnärmad och skraj att hela världen ska bli så här vulgär - att den amerikanska kulturimperialismen - som gett mig så mycket fantastiskt - också ska dra ner oss i mörkret även i vardagen. Tänk om vi blir som medelamerikanen!? Då flyttar jag till Frankrike - fransmän är immuna mot allt sådant.

Inte lite självförhärligande du var då. du inser att de bästa människorna är de som inte dömer andra?

  • Medlem
  • 2012-09-15 14:52

För en gångs skull är jag rörande överens med dig Zimmerman! Lysande sammanfattning av amerikansk "kultur".

Ursprungligen av Zimmerman:

Amerikanare kör sin tacky culture - dom vet aldrig något om en nations lokala kultur och varför ska dom veta det när dom är planetens ljus och räddare - det enda fria landet? Inte ens i Cupertino - i den i övrigt relativt upplysta kretsen Apple - har man en världsbild som skiljer sig mycket från den allmänna i USA. Dom fattar ofta inte vad vi europeer tycker är pinsamt och dom lever i en kultur som saknar många subtila skikt som vi europeer andas och lever helt självklart. USA är generellt mera korkade helt enkelt, men om detta är bra eller dåligt vet jag inte.
När det gäller Apple Store så beror det på nuvarande chef för den sektionen inom Apple om afförerna inte anpassar sin sociokultur efter den nation man befinner sig i. USA är också ett land där allt sådant kan förändras med byte av chef.
Att gubbarna på svenska Apple inte informerar sina bossar i USA om kulturkrockar säger en hel del om rövslickeriet i företaget. Dom törs inte säga något alls.
Toys'R'us fuckade upp rejält när dom etablerade sin för mååånga år sedan - det höll verkligen på gå åt skogen totalt, men dom valde att anpassa sig istället för att stänga i Sverige.
Jag är själv mycket känslig för sociokulturell smaklöshet, falskhet, programmerade beteenden, sektvarningar och allt vulgärt - så jag lär nog aldrig besöka en Apple Store. Kanske om dom öppnar innanför murarna och jag en dag känner mig stark - då kan jag snippa in ett kort besök bara för att kunna lämna snabbt och känna hur mycket bättre människa jag är - känna att jag ligger på en högre nivå som sociokulturell varelse - är mera civilicerad helt enkelt. Men å andra sidan brukar jag bara bli förnärmad och skraj att hela världen ska bli så här vulgär - att den amerikanska kulturimperialismen - som gett mig så mycket fantastiskt - också ska dra ner oss i mörkret även i vardagen. Tänk om vi blir som medelamerikanen!? Då flyttar jag till Frankrike - fransmän är immuna mot allt sådant.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-15 16:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Amerikanare kör sin tacky culture - dom vet aldrig något om en nations lokala kultur och varför ska dom veta det när dom är planetens ljus och räddare - det enda fria landet?

Att amerikaner inte vet något om andra länder och lokal kultur är verkligen inte sant många "amerikaner" i beslutsställning på Apple är ju från Europa eller har släkt här själva. Att Apple vill ha ett riktigt jippo när de öppnar en butik skiljer sig inte från de flesta större aktörer i handeln redan på 60 talet fick man ju gratis korv ballonger och levande musik när Ikea och stora bilhandlare öppnade för allmänheten.

Ursprungligen av Zimmerman:

Toys'R'us fuckade upp rejält när dom etablerade sin för mååånga år sedan - det höll verkligen på gå åt skogen totalt, men dom valde att anpassa sig istället för att stänga i Sverige.

Det gällde väl mest arbetsvillkor och löner? T&S ser sig ju annars likadant idag som förr.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag är själv mycket känslig för sociokulturell smaklöshet, falskhet, programmerade beteenden, sektvarningar och allt vulgärt - så jag lär nog aldrig besöka en Apple Store.

Finns nog inte många affärer eller kedjor som uppfyller dina önskemål om en perfekt butik och kundbemötandet där..

Ursprungligen av Zimmerman:

Tänk om vi blir som medelamerikanen!? Då flyttar jag till Frankrike - fransmän är immuna mot allt sådant.

Skämtar du? Har du varit i Frankrike ens? Jag gillar till största delen Frankrike och fransmän/kvinnor men nog finns det medelfransmän som motsvara medelamerikanen och givetvis mycket falskhet smaklöshet och sektvarningar även där! Liksom det alltid gjort även i Sverige fast vissa tror att det kom med McDonalds och Livets Ord.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-09-15 12:17

Gillar Zimmermans inlägg

äh, tycker det var riktigt häftigt. så man ska bli välkomnad som kund!
håller verkligen inte med zimmerman. tycker snarare de åsikter han/du har visar på ett typiskt svenskt beteende att allt ska vara så himla jobbigt bara för att det sticker ut lite..
våga ta ut svängarna!

såg det tyvärr inte på plats utan kollade på macworld's live-videoström (som för övrigt måste ha varit århundradets sämsta videoström då den lagga väldigt mycket)

Tycker det är härligt att känna sig välkommen i en butik som sådan.
Många butiker oavsett vad som säljs skulle behöva skicka sin personal på någon form av charmkurs.

En del tror att teater och film är på riktigt.

Håller med helt Zimmerman om att det väl fint om det är på riktigt men när man kollar på dom där bilderna hur dom beter sej så känns det tyvärr mer skådespeleri o navelskådning! Frågan är hur trevliga dom blir om man kommer in med en jailbreakad telefon? Skulle vara kul o se faktiskt deras reaktion!

Har själv haft butik och om man visar intresse för kunden blir både du själv och kunden glad och nöjd.

Håller helt med Zimmerman om det är helt ok att man är trevliga mot sina kunder men när det blir så här så känns det mer skådespeleri och oäkta. Det funkar inte i Sverige generellt.
Skulle vara kul o se om man gick in i Täby med en jailbreakad iPhone o se om dom är lite trevliga efter det!

Det är alltså bland annat det som sociokultur innebär; man kan vara trevlig på olika sätt, det ser olika ut i USA, Sverige, Japan, Saudi-Arabien. Den spelade inlärda säljartrevligheten - vulgarismen - funkar inte för svenskar som lever i svensk sociokultur. Svenskar som inte känner sig generade över detta påstridiga falska beteende lever inte invävd i svensk sociokultur. Det kan vara bra, men även dom måste ju förstå att majoriteten blir förnärmade av skiten och det kyliga avståndet som uppstår. Vi svenskar är väldigt personliga och varma människor och vi har ingen specifik mentalitet och kultur bara för att det ska krängas en grej - att situationen har en som vill åt pengarna som den andra har - för dessa situationer är vi som vi alltid är. I USA - t.ex. - har man en specuell kultur/ritual kring detta och den passar inte oss. Apple kommer att fatta detta och om ett år är stämningen helt annorlunda i Täby-butiken - eller snarare så är det personalen - som ju är svensk - slipar till sig när dom mäsrker friktionerna. En slags evolution kan man säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 14:24

Var på premiären idag och tyckte kanske personalens agerande när det gäller skrikande och handklappande kändes, ja lite märkligt kanske... Andra sidan tycker jag inte man ska övertolka det som Zimmerman med sina pseudoanalyser. Tycker personalen i övrigt var grymt trevlig och hjälpsam. Sedan tycker jag det piggar upp att allt inte fortsätter vara som det alltid varit, utan att saker är annorlunda och under förändring. Tex riktigt kul med helt annorlunda metoder för betalning....

Senast redigerat 2012-09-15 14:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 15:05

Jag såg lite på MW:s videoström och jag skruvade en del på mig när personalen redan 10 min innan öppning körde ramsor, handklappning och höll på. Men det är ju inte personalens fel, de gör bara som Apple har sagt och det såg ut att vara många yngre som säkert är jätteglada över att ha fått ett jobb i Apple store (med all rätta). Dock kan jag tycka att Apple bör ha lite bättre koll på andra länders kultur, lite som Zimmerman är inne på i sina inlägg. Men nu är invigningen över, vi kommer inte att behöva stå ut med ett sådant välkomnande om vi åker till Täby och besöker Apple store

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-15 15:39

Varför måste allt vara så tråkigt svenskt? Kan väl vara lite kul med utländska influenser ibland (även om jag också tycker det gick till överdrift). Men vad spelar det för roll, låt dem hållas. Det spelar väl ingen roll om de klappar händer i 10 min, det är ju bara för oss svenskar att låta bli då.
Visst liknar det en sekt, men den har ju ingen direkt negativ inverkan på någon person, tycker jag. Stör man sej på det är det ju bara att gå därifrån.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-15 17:44

Varför köar dom? Är det någon speciell produkt som säljs till specialpris? Kan man köpa Iphone 5 på plats? Eller är det så patetiskt att de köar bara för att få komma in i lokalen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 17:54

Lustigt att många svenskar är så snabba att raljera över USA och kalla deras kultur för banal. Du behöver inte gå långt i Sverige innan du hitta precis samma dumhet och enkelspårighet som finns i USA.

Titta tex på antal Nobelpris som USA fått. Tror att siffran ligger på runt 40% och närmare hälften om man räknar bort litteratur. All musik, all konst, all arkitektur som kommer från USA. USA-hat i vilken form den än visar sig är så jävla tröttsam.

Men visst, jag skulle inte alls känt mig bekväm i närheten av det där spektaklet.

Ett trevligt, hjälpsamt bemötande är allt som krävs. Ungefär sa som ett vanligt besök i en Apple Store är.

Den här typen av charader tycker jag är Apple när det är som sämst. Men nu är det ju "bara" pa den här typen av invigningar.

Min asikt är inte heller bara för att jag själv, som svensk, skruvar pa mig, utan främst för att jag tycker att det gar helt stick i stäv med hur Apple profilerar sig själv annars. Känns inte som "mitt" företag i de här sammanhangen.

Men allt detta är ju piss i Nilen. Det enda viktiga är: grattis Sverige till din första Apple Store! Ma flera följa i raskt tempo...

Zimmerman skrämmer mig lite.. Jobbar inte du för en Apple Premium Reseller btw?

Fattar inte hur ni som inte gillar detta orkar sitta och gnälla om det på forum. Men så minns jag att det kanske är rätt svenskt att gnälla på sånt man inte förstår.

Jag var där idag och stämningen va fantastisk! Alla var hjälpsamma och superglada över att få visa nordens första Apple Store. Tror inte alls att det var något skådespeleri, och om det nu va det så skiter jag faktiskt fullständigt i d eftersom det är så sjukt bra produkter som finns innanför deras väggar!

Men det är ju förstås bara vad jag tycker!

Bra jobbat Apple!! Underbart att äntligen ha en riktig Apple butik i Sverige!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 22:14

I mångt och mycket är vi Svenskar snarlika Amerikaner men kanske mer "lagom".

Jag tycker det är helt OK att en kedja - vilken som helst - kör sitt race i sin butik. Sen om det är något som tar emot bra eller dåligt av mig som kund beror helt på säljaren. Jag tvivlar stark på generalisering. Om något har jag överlag fått bättre bemötande av personal i USA än i Sverige (nu pratar jag inte Apple-store utan butiker generellt).

Apple "lyckofyllda invignar" är kanske lite over the top men som sagt tidigare kör de dessa en gång vid varje butiksinvigning vilket på sätt och vis är bra. Däremot valde Apple att placera denna Apple-storen i Täby vilket gör ett besök för min del söder om stan mindre troligt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-09-15 23:01
Ursprungligen av Erik.dv:

...Om något har jag överlag fått bättre bemötande av personal i USA än i Sverige (nu pratar jag inte Apple-store utan butiker generellt)...

Kan inte annat än att hålla med här. Till 110%.
Service... det är någonting de verkligen kan i USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 22:24

Skådespel eller inte, köper man det och mår bra av det så fortsätt med det. Det gäller mycket mer än bara butiker och säljare!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-09-15 22:59

Jag var i centrum ca 45min efter butiken öppnat... tänkte köa för en tshirt med flickvännen men med att tjoande och stojande kändes det skit-töntingt och ingen av oss ville stå i kön och absolut inte gå in i butiken när de höll på som de gjorde.

Vi kollar in butiken en annan dag istället.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-09-16 06:43

Intressant med ett långt inlägg om hur insnöade en folkgrupp är för att sedan erkänna att du inte vågar gå utanför murarna.

Bevaka tråden