Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband & samtidigt ha ett nätverk igång via router Netgear 3700.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

EN kollega (Anders) till mig frågade om det går att ha mobilt bredband (Telenor) tillsammans med MacBook Pro i5 (mid 2010 standard), och samtidigt ha ett nätverk igång där han har en trådlös skrivare (Samsung CLP 415 NW) inkopplad via en router Netgear 3700.

Eller finns det något sätt att få det att fungera eller? Att samtidigt har internet via mobilt bredband och samtidigt kunna var uppkopplad mot routern och kunna skriva ut m.m. utan att behöva inaktivera mobila bredbandet först.

MVH

Senast redigerat 2012-09-17 20:13
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-15 14:27

Mobilt bredband, hur? En dongle eller en router?
via WiFi kan du bara ansluta till ett nät åt gången. Men har du en USBdongel kan du givetvis köra båda samtidigt.

Ursprungligen av kenjon:

Mobilt bredband, hur? En dongle eller en router?
via WiFi kan du bara ansluta till ett nät åt gången. Men har du en USBdongel kan du givetvis köra båda samtidigt.

Hur då för vad jag förstod så tar USBdongel över inställningarna för nätverket. Eller har jag helt fel för mig?

Det är ett USB-Dongel (Huawei E398) som han har.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-15 15:34

Du kan köra flera nätverk samtidigt. Men om du har en router på nätverket där du ska nå din skrivare, ska du inte ange någon Default Gateway där. Macen ska bara ha en Default Gateway, oftast den anslutningen som går mot Internet.

Ursprungligen av kenjon:

Du kan köra flera nätverk samtidigt. Men om du har en router på nätverket där du ska nå din skrivare, ska du inte ange någon Default Gateway där. Macen ska bara ha en Default Gateway, oftast den anslutningen som går mot Internet.

Hur ändrar du det? För usb modemet går ju in och ändrar på nätverket? Hur tar du bort det på router?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-15 22:39

Ställer det på Manuellt istället för Med DHCP. Du behöver bara ange IPnummer och nätmask (troligen klarar du dej utan DNS på det interfacet).

Ursprungligen av kenjon:

Ställer det på Manuellt istället för Med DHCP. Du behöver bara ange IPnummer och nätmask (troligen klarar du dej utan DNS på det interfacet).

Du syftar på macens Trådlösan nätverket att det inte ska ha DHCP på utan bara manuellt eller helt av?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-15 23:15
Ursprungligen av Hunter78:

Du syftar på macens Trådlösan nätverket att det inte ska ha DHCP på utan bara manuellt eller helt av?

Den som ska nå skrivaren, ja.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-16 09:46
Ursprungligen av Hunter78:

Du syftar på macens Trådlösan nätverket att det inte ska ha DHCP på utan bara manuellt eller helt av?

Helt av går ju inte om skrivaren ska kunna nås. Ställ bara in det på rätt manuella IPadress (inom samma lokala logiska nätverk som routern har) så ska det funka. Men suddgummis lösning kanske räcker, och är snabb att utföra.

Oki tackar för info ska vidarebefordra infon.

Det räcker normalt med att dra nätverksanslutningarna i den ordning man vill ha dem. Om du alltså ska surfa med USB-dongel ska den ligga högre upp i listan med anslutningar.

Gör så här: klicka på Airport-symbolen i menyn, klicka på Öppna Nätverksinställningar, klicka på kugghjulet nederst i listan med nätverksanslutningar, välj Ange tjänsteordning. I rutan som dyker upp tar du och drar anslutningarna i den ordningen du vill ha dem.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-09-16 06:47

Suddgummi:s förslag är att föredra då det är enklaste lösningen, och vill man ha en nätverksskrivare eller liknande via kabel när man sitter med USB-dångel. Startar man internetdelning med utdelning till eth0 och kopplar en kabel direkt.

Ursprungligen av Erik_J:

Suddgummi:s förslag är att föredra då det är enklaste lösningen, och vill man ha en nätverksskrivare eller liknande via kabel när man sitter med USB-dångel. Startar man internetdelning med utdelning till eth0 och kopplar en kabel direkt.

Sant dock har han en trådlös nätverksskrivare (Samsung CLP 415 NW) som han vill få fungera. Hela poängen var att vara helt trådlös och undvika kablar m.m.

Finns det ingen på forumet som sitter i samma situation med mobilt bredband (oberoende operatör & usb-dongel) och trådlös skrivare?

Tackar alla för hjälpen och ska försöka hjälp honom och se om vi får rätt på det.

Senast redigerat 2012-09-16 11:20

Problemet är när han ställer in USB modemet som prio 1 då inaktivares Wi-FI kortet, samma ikon utan streck.
Dock fungerar internet problemfritt med USB modemet men han kommer inte åt nätverket (routern) där skrivaren är kopplat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-17 15:53

Och om han aktiverar Airport igen?
Jag har tyvärr inget att testa med här....

Jag har själv provat med Telias Mobila bredband och deras mjukvara Telia Connect 4.1.0.6 så verkar det som det fungerar alldeles utmärkt.Dock ser jag att Telias mjukvara (Telia Connect 4.1.0.6) är helt annan mjukvara än telenors mjukvara (Telenor Mobile Partner 1).

Fick det att fungera till slut men dock mycket buggig mjukvara telenor har. Fungerar klart mycket bättre med Telias mjukvara (Telia Connect 4.1.0.6).

Ursprungligen av Hunter78:

Jag har själv provat med Telias Mobila bredband och deras mjukvara Telia Connect 4.1.0.6 så verkar det som det fungerar alldeles utmärkt.Dock ser jag att Telias mjukvara (Telia Connect 4.1.0.6) är helt annan mjukvara än telenors mjukvara (Telenor Mobile Partner 1).

Fick det att fungera till slut men dock mycket buggig mjukvara telenor har. Fungerar klart mycket bättre med Telias mjukvara (Telia Connect 4.1.0.6).

Jag hade inaktiverat PIN-koden på kortet i min 3G dongel (när den levde) och körde med OSX inbyggda "uppringning". Samtidigt hade jag kontakt med skrivare på mitt lokala nätverk och kunde skriva ut på den. Grejen med att ändra ordningen på anslutningarna är att få en annan "default route", alltså den väg dina nätverkspaket vandrar ut i cyberrymden om inte mottagaren hittas i det lokala nätverket...

1
Bevaka tråden