Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av hårddisk utan originalskivor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-09-15 10:51

Jag HAR sökt, men jag hittar bara halvdana svar...
Jag har en gammal MBP 13 C2D, med en 320 GB disk i. Nu har jag tänkt byta ut hårddisken mot en 250 GB SSD som jag har över från en pc-laptop med sprucken skärm. Trist nog har jag inte den blekaste aning om var jag har lagt originalskivorna. Min tanke är som följer: Jag gör en TM backup på extern usb-disk, byter hårddisk och "installerar" backupen. Det borde väl funka? Eller kan det skita sig eftersom den nya disken är mindre än originaldisken? Finns det något smidigare sätt?

Hur skall du "installera backupen" utan installerare, som ligger på originalskiva?

Nej, jag skulle inte köra TM, jag skulle klona startdisken med hjälp av Carbon Copy Cloner, eller diskverktyg. Jag har för mig att diskverkygets funktion kanske kräver att du startar från en tredje bootbar disk, så det kanske är struligt för dig. Så, ta då CCC istället för den är jag ganska säker kan kopiera från den aktiva bootdisken.

...och självklart skall du efter att du klonat den interna disken till den extra USB-disken prova att boota ifrån den när den fortfarande är en USB-disk, så kan du verifiera att allt fungerar INNAN du sätter den på plats...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-09-15 11:21

Oj, otydlig där. Jag har en installationsskiva till dotterns MBP som jag kan starta installeraren ifrån (funkar dock bara till det, eftersom det är till hennes i7).
Men tack för tipset, jag kollar in CCC.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-09-15 12:33

CCC gjorde ju jobbet hur bra som helst! Gick riktigt snabbt dessutom. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden