Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth-tangentbord och möss i Panther?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 00:50

Enligt MacRumors kan Panther ha stöd för Bluetooth-tangentbord och möss.
Detta grundas på att det i utländska (ej engelska) versioner av Panther finns ett Bluetooth-alternativ under Tangentbord i Systeminställningarna.

Kanske vi kan få se nya tangentbord och möss (med förhoppningsvis fler än en knapp...) från Apple inom kort?

Eller också är det helt enkelt ett tredjepartsstöd det handlar om.

Se denna skärmdump:

Microsofts Bluetooth möss och tangentbord fungerar redan med Mac OS X.
Dock så kan man inte använda specialknapparna eftersom MS egna inställningsprogram inte stöder deras Bluetooth möss.

När jag såg nya G5an så tänkte jag direkt:

-Hur ser tangentbord och mus ut till denna skapelse. Men det verkar vara det vita som kommer med... eller ska man våga hoppas att det följer med en ny variant när de börjar skeppas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 09:59

Jag skulle gärna se en variant på PB Alu tangentbord med lysande knappar,,
och så klart bluetooth...

Enligt Think Secret har Apple sänkt priserna på sina möss och tangentbord och kallar dem hädanefter för "wired keyboard" och "wired mouse". Spekulationerna kring trådlösa möss och tangentbord från Apple är tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 16:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Enligt Think Secret har Apple sänkt priserna på sina möss och tangentbord och kallar dem hädanefter för "wired keyboard" och "wired mouse". Spekulationerna kring trådlösa möss och tangentbord från Apple är tillbaka.

Oj, det bådar gott!
Då kanske trådlösa varianter (i metall!) kommer lanseras snart?
Kanske på nästa veckas Create?
Tillsammans med en ny 15" AluBook...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Oj, det bådar gott!
Då kanske trådlösa varianter (i metall!) kommer lanseras snart?

Metallmus, låter svalt och skönt...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 19:14

Om de släpper en blutooth-mus med bara en knapp så kommer jag skratta.

Något som talar emot kan vara det (iaf för mig) nya tangentbordet som G5an på inLife hade.

Ett med samma vita och genomskinliga plast som tidigare men betydligt mer slimmat. Mindre allstå.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 21:07

Om man tar en titt här på den översta bilden så verkar det som att Cinema Displayen fått en mer metalbetonad yta, strecken verkar vara borta. Om det skulle vara så att det inte är något fel på bilden utan att Cinema Displayen är mer anpassad till G5an så kan dom ju knappast skicka ut vita tangentbord?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-13 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Om de släpper en blutooth-mus med bara en knapp så kommer jag skratta.

Bara de inte släpper liknande till de vanliga USB-tangentborden som, på grund av att de "måste" fylla upp bandbredden i USB-kabeln, har massor med onödiga knappar som gör tangentborden stora och fula...

dock klarar jag mig inte utan två knappar och scroll.... tänk att bl a iBooken som har så mycket plats för två knappar bara har en som är 6cm bred (^_^)

  • Oregistrerad
  • 2003-07-14 08:22

Kollade runt lite på MacWorld.se och hittade denna artikel... Vet inte om det är någon nyhet men ändå:

Möss med så kallade skrollhjul har funnits länge. Trots att Mac OS X har haft stöd för skrollhjulstekniken och möss med flera knappar sedan starten, så har Apple envisats med att hålla fast vid möss med bara en enda knapp.

Nu kan det vara ändring på det. I patentet som rör "Mus med rotationshjul" så visas och beskrivs en mus med ett liggande hjul som för tankarna till mp3-spelaren iPod.

Skrollhjulet ske enligt den bifogade texten kunna användas för att skrolla både vertikalt ochhorisontellt. Dessutom ska man kunna klicka med det.

Patentansökan kom in till de amerikanska patentmyndigheterna den 7 februari 2002 och godkändes i förra veckan.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-14 11:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av jalvander
Kollade runt lite på MacWorld.se och hittade denna artikel... Vet inte om det är någon nyhet men ändå:

Möss med så kallade skrollhjul har funnits länge. Trots att Mac OS X har haft stöd för skrollhjulstekniken och möss med flera knappar sedan starten, så har Apple envisats med att hålla fast vid möss med bara en enda knapp.

Nu kan det vara ändring på det. I patentet som rör "Mus med rotationshjul" så visas och beskrivs en mus med ett liggande hjul som för tankarna till mp3-spelaren iPod.

Skrollhjulet ske enligt den bifogade texten kunna användas för att skrolla både vertikalt ochhorisontellt. Dessutom ska man kunna klicka med det.

Patentansökan kom in till de amerikanska patentmyndigheterna den 7 februari 2002 och godkändes i förra veckan.

Men har den mer än en knapp?

En routersimulation i Java kräver att man högerklickar på vissa ställen, och då jag tror att min tvåknappsmus till min stationära G4a funkar, så funkar det inte med ctrl-klick på min iBook... det känns inte så bra, så att säga.

Det största problemet med trådlösa produkter är att dom behöver laddas.

Och syftet med dessa prylar är lixom inte att ha *fler* sladdar - det är inte mac direkt.

Så jag tror vi kommer se en rätt innovativ lösning på laddproblemet!

Min lilla gissning är att tangentbordet laddas när man skjuter in det under en cinema display. På något sätt, antingen med induktoon eller med kontakter på sidorna så laddas tangentbordet upp. Samma sak med musen, att man typ hänger den på en krok på skärmen eller lägger den invid tangentbordet så den laddas på ngt mystiskt sätt.

Vad tror ni? Tänk nu att det är apple som har kommit på detta - fler sladdar är uteslutet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-31 11:28

Ryktena fortsätter att florera inom detta ämne.
Nu är det AppleInsider som skriver om nytt tangentbord och ny mus som enligt uppgift ska matcha G5:ans aluminiumlook.

Yummie!

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Det största problemet med trådlösa produkter är att dom behöver laddas.

...

Så jag tror vi kommer se en rätt innovativ lösning på laddproblemet!

Eller varför inte ett tangentbord som laddas när man skriver på det? Har i och för sig för mig att Compaq redan har patent på en sådan konstruktion för bärbara datorer. Någonting om att en kondensator laddas upp och när den är fullt laddad skickar över ström till batteriet eller dylikt (är riktigt usel på elektriska saker). Så man kanske skulle återinföra muskulan i musen, inte för att göra avläsningar men för att alstra ström för att driva den kanske inte så realistiskt men ganska kul om det skulle fungera.

Logitechs tangentbord och mus för Bluetooth kommer "under hösten" skriver Logitech i sin senaste delårsrapport.
Kommer att heta:
Logitech Cordless Desktop MX for Bluetooth
och
Logitech MX900 Bluetooth

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 12:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Logitechs tangentbord och mus för Bluetooth kommer "under hösten" skriver Logitech i sin senaste delårsrapport.
Kommer att heta:
Logitech Cordless Desktop MX for Bluetooth
och
Logitech MX900 Bluetooth

Nice!

Det har jag väntat länge på. Hoppas bara att det är laddningsbart då BT verkar dra en del ström.

Optisk mus med BT = Nya batterier varje vecka ??

Logitech gör enligt mig de bästa möss och tangentborden.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-08-06 09:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Om de släpper en blutooth-mus med bara en knapp så kommer jag skratta.

Och jag kommer att gråta

Logitechen verkar bli lite dyr...
1,104.85 SEK

"Die MX900 wird man für rund 120,- Euro anbieten."

Laddas genom att man ställer den på motagaren.

"Die MX900 wird mit einer Wiederaufladungsbasis ausgeliefert, die einen Bluetooth-Transceiver integriert."

Men jag som kör PB12" jag vill ju inte släpa med nån basstation bara för att ladda musen...

Ser fram emot vad Apple kan tänkas hitta på. Blir det metalutseende så passar den ju smutt med PBn, men jag vill ha två knappar...

Källa:
http://www.k-hardware.de/news.php?s=&news_id=2267

Euro-kurs:
http://www.xe.com
2003.08.06 10:27:35 GMT

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Eller varför inte ett tangentbord som laddas när man skriver på det? Har i och för sig för mig att Compaq redan har patent på en sådan konstruktion för bärbara datorer. Någonting om att en kondensator laddas upp och när den är fullt laddad skickar över ström till batteriet eller dylikt (är riktigt usel på elektriska saker). Så man kanske skulle återinföra muskulan i musen, inte för att göra avläsningar men för att alstra ström för att driva den kanske inte så realistiskt men ganska kul om det skulle fungera.

Dom kommer antagligen licensiera nån kinetisk produkt från Seiko så att den aldrig behöver laddas...

1
Bevaka tråden