Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google nekar Acer sälja telefon med annat än android

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 00:13

Google har satt press på Acer och nekat dem att sälja en mobiltelefon med ett annat OS än Android. Låter inte så snyggt....

http://www.theregister.co.uk/2012/09/13/acer_google_alibaba_os/

Senast redigerat 2012-09-14 11:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 00:20

Vem är förvånad? Jag tror inte ondskan är större här än annorstädes, men marknaden tycks hårdna, remmarna dras åt och vi konsumenter sitter här och inväntar nästa valfrihet. Vi vet ju inte vad Acer sitter med för avtal. Som användare tycker jag personligen att det är bra om Google blir tuffare mot hårdvarutillverkarna. Som det hittills varit på android-fronten har det liknat ett amatörmässigt Kiviks marknad. En tillverkare släpper en telefon eller en surfplatta i sjuttioelva olika varianter för att sen strunta i uppdateringar och uppföljningar. Google måste få kontroll över sitt OS. Har man inte tagit tag i den biten så hamnar vi i dessa moraliska tveksamheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 00:27

Valfrihet? Google nekar dem ju just det. Nokia har flera OS på sina mobiler, Sony-Ericsson också innan de gick isär. Det borde vara upp till mobiltillverkaren att få avgöra vilket/vilka OS de vill ha i sina telefoner, givetvis mot licenskostnad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 00:29

Jag sa att vi väntar på valfriheten. Inte att den finns. På pappret möjligen. Men visst är det eländigt. Som det ser ut nu kunde vi lika gärna ha ett sovjetiskt OS och ett annat. Jag förvånas inte över Googles tilltag, därmed inte sagt att jag gillar det.

Ursprungligen av kenjon:

Google har satt press på Acer och nekat dem att sälja en mobiltelefon med ett annat OS än Android. Låter inte så snyggt....

http://www.99mac.se/nyhetskommentarer/297568-artikel-magine-vill-forenkla-tv-bli-enda-tv-leverantor.html

Den där länken blev nog lite fel, eller...?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 11:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den där länken blev nog lite fel, eller...?

Ja, undra hur den hamnade där...? Har ändrat den nu, tack för påpekandet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-14 00:52

Google är nog inte mer onda än de flesta andra större företag, tycker nog man ska invänta lite mer information om detta innan man drar för stora slutsatser. Tror det ligger mer bakom detta än bara att Google vill hindra en konkurrent.

Jag vet inte, jag. Vi har avtal med våra återförsäljare att de inte får befatta sig med konkurrerande produkter. Jag ser oss inte som onda för det.

Jag har inga större problem med att Google gör så där - det som jag har problem med är de som kör med dubbelmoral och angriper Apple när Apple skyddar sig och blundar när Google gör liknande saker (företrädesvis folk som kommenterar artiklar på IDG)

Men sedan så var det ganska kul med ironin för reklamen i länken:)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-14 18:22

Det var väl ungefär vad som hände för ett antal datortillverkare för några år sedan som försökte släppa netbooks med Linux. MS talade då om för dem att deras Windowsavtal skulle avslutas och de skulle vara tvungna att köpa sina Windowsinstallationer till konsumentpris istället för OEM-pris.

  • Medlem
  • 2012-09-14 18:46
Citat:

A possible reason for Google's upset is that the Aliyun OS, which is not Android, can run Android apps as well as its own.

Open.

Google är nog inte mer onda än de flesta andra större företag

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-06 21:53
Ursprungligen av chopper21:

Google är nog inte mer onda än de flesta andra större företag

Har man som slogan "Dont be Evil" har man mer att leva upp till och stå för sina ord.

Gör allt jag kan för att undvika det företaget.

Alltid gött att bumpa igång en tråd två månader gammal tråd när det är stilje i resten av forumet

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-11-06 21:56

Och särskilt då med en länk till någon skum site, som chopper21 hade för en stund sedan i inlägget.

@lappen71, jag förutsätter att du inte använder google för sökningar då, eller? (kanske Bing istället...)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-06 22:01
Ursprungligen av mattiL:

Och särskilt då med en länk till någon skum site, som chopper21 hade för en stund sedan i inlägget.

@lappen71, jag förutsätter att du inte använder google för sökningar då, eller? (kanske Bing istället...)

Nej jag använder inte Google för att söka i Safari,surt nog måste jag har en Gmail adress för att kunna registrera ett konto på Youtube.
Men det är ingen som jag använder för att maila eller så.
Så jag bojkottar Google så mycket det går inom rimliga gränser och det innebär att köpa en Android lur...kommer aldrig hända

1
Bevaka tråden