Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inför Apple Store Täby: kan fristående butiker överleva?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Givetvis går det inte att sälja Apple-prylar i den omedelbara närheten till en Apple store. Jag skulle däremot inte alls bli förvånad om en Apple Store ger spinoff till andra i området, bara de inte ligger för nära.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 13:18

Fast ser man på hur många olika "Apple-ÅF" det finns inne i ex. Stockholm City vet jag inte om en butik kommer slå ut alla andra. Till och med bredvid Webhallen finns en dedicerad Apple-ÅF som uppenbarligen överlever.

Att vara vägg i vägg till en officiell Apple Store är kanske mindre roligt dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 14:42
Ursprungligen av Erik.dv:

Fast ser man på hur många olika "Apple-ÅF" det finns inne i ex. Stockholm City vet jag inte om en butik kommer slå ut alla andra. Till och med bredvid Webhallen finns en dedicerad Apple-ÅF som uppenbarligen överlever.

Att vara vägg i vägg till en officiell Apple Store är kanske mindre roligt dock.

Det är Digital Inn som ligger på Sveavägen och de är Apple Premium Service Provider, det brukar vara en hel del som lämnar in sina Appleprodukter där, så de lever väl till viss del på det.

En butik vid Sveavägen/Kungsgatan skulle nog göra både Digital Inn och Macoteket rätt nervösa men en Apple store i city kan också precis som Macotekets VD säger ge spin-off-effekter som gynnar återförsäljare.

Med lite smart dribblande är det inga problem. En Applestore är inte mycket mer än ett showroom. Dom har ett väldigt begränsat sortiment av tillbehör och väldigt strikta regler att jobba efter. Företagsförsäljningen får tex inte ge sig ut utanför butiken och det är väl rätt främmande för oss som jobbar som säljare/konsulter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 20:25
Ursprungligen av Stefan Olofsson:

Med lite smart dribblande är det inga problem. En Applestore är inte mycket mer än ett showroom. Dom har ett väldigt begränsat sortiment av tillbehör och väldigt strikta regler att jobba efter. Företagsförsäljningen får tex inte ge sig ut utanför butiken och det är väl rätt främmande för oss som jobbar som säljare/konsulter

Nej, Apple Store är i princip som vilken butik som helst, även företag kan köpa saker rakt av där och gå ut med varorna om dom så vill. De har stort lager och har i princip alla varor som finns att få från apple + en mängd tredjepartstillbehör så hur du får detta till begränsat vet jag inte.

Vet inte riktigt hur det kommer fungera i sverige direkt, men i övriga butiker så finns ju ett business team som sköter såna saker och har möten med företag för lite mer detaljerad och anpassad handel. I övrigt så är det ju inte så jobbigt för folk från företaget att helt enkelt åka till apple store och möta upp folket där?

  • Medlem
  • 2012-09-13 15:41

Ja om de kan erbjuda något utöver Apple.
Nej om de bara vill leka mellanhand.

Jag skulle utgå ifrån att andra butiker kan överleva men att de kommer att behöva fokusera mer på företag o.dyl. Traditionellt har ju Apple Store varit riktat mot konsumenterna och vi får ju inte glömma att konceptet drogs igång som ett motmedel mot den urusla exponeringen Macen hade i större elektronikkedjor.

Det lär inte gå att driva butiker som ligger för nära Apples egna, däremot kommer det att finnas underlag på alla andra platser.

Dock är det uppenbart att en Apple-butik direkt drar iväg kunder från traditionella återförsäljare.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag skulle utgå ifrån att andra butiker kan överleva men att de kommer att behöva fokusera mer på företag o.dyl. Traditionellt har ju Apple Store varit riktat mot konsumenterna och vi får ju inte glömma att konceptet drogs igång som ett motmedel mot den urusla exponeringen Macen hade i större elektronikkedjor.

Det lär inte gå att driva butiker som ligger för nära Apples egna, däremot kommer det att finnas underlag på alla andra platser.

Dock är det uppenbart att en Apple-butik direkt drar iväg kunder från traditionella återförsäljare.

Spelar Apple inom något annat segment än konsumenter (bortsett från ett fåtal Mac Pro som säljs)?

Ursprungligen av Esa:

Fast många kedjor har billigare priser än apples priser... såsom SIBA Elgiganten osv.. så jag tror de inte kommer spela någon roll...

däremot kommer nog många studenter handla sina macar där med sin 10% rabatt

Tror inte att det har speciellt stor påverkan om det skiljer ett par hundra. Det är här Apple Store måste urskilja sig, service direkt från tillverkaren osv..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-13 22:16

Fast många kedjor har billigare priser än apples priser... såsom SIBA Elgiganten osv.. så jag tror de inte kommer spela någon roll...

däremot kommer nog många studenter handla sina macar där med sin 10% rabatt

Ursprungligen av Esa:

Fast många kedjor har billigare priser än apples priser... såsom SIBA Elgiganten osv.. så jag tror de inte kommer spela någon roll...

däremot kommer nog många studenter handla sina macar där med sin 10% rabatt

Nja. Apple har hårda regler för sina ÅF som stipulerar bland annat hur låga priser man får sätta till slutkund. Marginalen på en Apple-produkt (hårdvara) är sällan större än 4-5 procent, medan mjukvaror och tillbehör har betydligt högre marginaler.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 12:26
Ursprungligen av Joacim Melin:

Nja. Apple har hårda regler för sina ÅF som stipulerar bland annat hur låga priser man får sätta till slutkund. Marginalen på en Apple-produkt (hårdvara) är sällan större än 4-5 procent, medan mjukvaror och tillbehör har betydligt högre marginaler.

Prissättningen i Sverige är fri, om Apple säger så, kan man anmäla dem. De kan lämna rekommenderade priser men får inte spika något för ett annat företag.
Sedan kan de ju göra livet surt för ett annat företag genom att inte leverera om de tycker att de är "obekväma"...

Ursprungligen av kenjon:

Prissättningen i Sverige är fri, om Apple säger så, kan man anmäla dem. De kan lämna rekommenderade priser men får inte spika något för ett annat företag.
Sedan kan de ju göra livet surt för ett annat företag genom att inte leverera om de tycker att de är "obekväma"...

Just det. Det är inte rumsrent i Sverige att diktera priserna, men genom en låg marginal tvingar de upp priserna. Sen kan man i efterhand belöna duktiga ÅF med bonusar etc.

Jodå, jag tror att en Applebutik i Täby kommer att påverka försäljningen i Luleå (sarkasm:))

Man kan undra om det är Apple-policy att en anställd som inte är upptagen med något måste stå med händerna ihop framför sig. Fast jag ser en med händerna i byxfickorna på en bild. Han kanske får en inbjudan till ett korrigeringssamtal redan innan butiken har öppnat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 12:58
Ursprungligen av pmarriott:

Man kan undra om det är Apple-policy att en anställd som inte är upptagen med något måste stå med händerna ihop framför sig...

För kanske 15 år sedan stod jag i en IBM-monter på en datamässa. IBM tog väldigt allvarligt på hur monterpersonalen uppträdde med kunder och vilket kroppsspråk man använde. Vi hade en dags seminarium i ämnet. Där fick vi lära oss hur man står. Armarna fick absolut inte vara korslagda framför bröstet. Helst skulle man ha stå "öppet" med armarna hängande efter sidorna. Tummarna utåt/framåt.

Det kan låta löjligt men ett medvetet kroppspråk är viktigt i kommunikationen mellan människor och jag är inte förvånad om Apple har haft en liten kurs för de anställda.

Har några kollegor som jobbar i Det Väldigt Stora Amerikanska Bolaget. Vi ställer ibland ut på samma mässor. De får inte äta/dricka i montern, sitta ner, ha händerna i byxfickorna.
Vi som jobbar i Det Väldigt Lilla Svenska Bolaget har inte resurser att lämna montern på en mässa mer än för att gå på toaletten, så hos oss är det påbjudet att sitta, dricka, äta, ha händerna i byxfickorna och rentav ha fötterna på bordet i montern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 21:01

Tror säkert att fristående butiker kan överleva, kanske inte alla och kanske inte precis i närheten av en Apple Store. Hittar man bara en egen nisch, speciellt om man kan dra nytta av att vara mindre, så skall det nog gå. Man skulle exempelvis kunna tänka sig att småföretag i området uppskattar en mer personlig service, där man pratar med samma säljare/tekniker på telefon och i butik varje gång. Men det kan bli svårt att framhärda med en dryg attityd och försöka leva på att kränga iPhone-skal i samma köpcenter...

/magnus

1
Bevaka tråden