Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågar man handla från http://store.apple.com/se

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som rubriken lyder, vågar man handla ett par svindyra hörlurar från dem? De finns ingen annanstans för Svenska konsumenter än där. Jag tänker främst på reklamationer, öppet köp osv. Hur få man kontakt med dem egentligen om man inte vill handla något?

Tack på förhand!

//L.

Ursprungligen av Townes97:

Hur få man kontakt med dem egentligen om man inte vill handla något?

Ring dom:

Jo,tack, det kan man förstås göra. Men jag undrade mera om er generella uppfattning om Internetbutiken? Är de snabba, seriösa och om det man köpt går sönder, hur är deras attityd. Löser de det lätt och snabbt eller ska det krånglas en massa?

Har tyvärr PC själv, så det är därför jag undrar. Har aldrig köpt från dem tidigare.

Tack!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-03 18:23
Ursprungligen av Townes97:

Jo,tack, det kan man förstås göra. Men jag undrade mera om er generella uppfattning om Internetbutiken? Är de snabba, seriösa och om det man köpt går sönder, hur är deras attityd. Löser de det lätt och snabbt eller ska det krånglas en massa?

Har tyvärr PC själv, så det är därför jag undrar. Har aldrig köpt från dem tidigare.

Tack!

Det är ju Apple vi pratar om, klart de är seriösa. Inget jag har köpt av dem har gått sönder, men av vad jag har hört av andra så ska det inte vara nåt krångel med varken öppet köp eller garantireparationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 19:27
Ursprungligen av Townes97:

Jo,tack, det kan man förstås göra. Men jag undrade mera om er generella uppfattning om Internetbutiken? Är de snabba, seriösa och om det man köpt går sönder, hur är deras attityd. Löser de det lätt och snabbt eller ska det krånglas en massa?

De är rätt snabba, det skickas ju så det tar lite tid men du kan välja expressfrakt om det brådskar och då går det undan. De är seriösa och de gånger jag haft kontakt med Apple har de varit schysta och haft en bra attityd.

Ursprungligen av Townes97:

Jo,tack, det kan man förstås göra. Men jag undrade mera om er generella uppfattning om Internetbutiken? Är de snabba, seriösa och om det man köpt går sönder, hur är deras attityd. Löser de det lätt och snabbt eller ska det krånglas en massa?

Tror det är rätt många här som handlat där, ofta dyra grejer som typ Apples produkter Jag har själv köpt och aldrig haft problem, men jag har aldrig behövt reklamera eller returnera heller. Egentligen det enda kruxet brukar vara att Apple envisas med att anlita de sämsta budfirmorna som gillar att komma mitt på dagen när ingen privatperson är hemma.

Ursprungligen av Townes97:

Jo,tack, det kan man förstås göra. Men jag undrade mera om er generella uppfattning om Internetbutiken? Är de snabba, seriösa och om det man köpt går sönder, hur är deras attityd. Löser de det lätt och snabbt eller ska det krånglas en massa?

Har tyvärr PC själv, så det är därför jag undrar. Har aldrig köpt från dem tidigare.

Tack!

Jag köpte ett par B&W in ear-lurar från Apple Store i somras. Efter två veckor la ena luren av. Jag ringde Apple, de skickade nya lurar och en fraktsedel för att hämta de gamla. Inga problem alls, till och med ett gott antal ursäkter och "hoppas allt funkar bra nu"-mejl.

Har bara haft bra kontakter med dom även när jag fick en dålig eMac
Hans

Tusen tack, nu vågar jag beställa! Hade fått för mig att Apple aldrig tog någon hänsyn till fel. Att de var ett stenhårt gigantiskt företag som struntade i den enskilda individen/kunden.

Tackar!

Ursprungligen av Townes97:

Tusen tack, nu vågar jag beställa! Hade fått för mig att Apple aldrig tog någon hänsyn till fel. Att de var ett stenhårt gigantiskt företag som struntade i den enskilda individen/kunden.

Tackar!

Nej, nu tänker du nog på någon "PC-tillverkare".

Ursprungligen av Townes97:

Tusen tack, nu vågar jag beställa! Hade fått för mig att Apple aldrig tog någon hänsyn till fel. Att de var ett stenhårt gigantiskt företag som struntade i den enskilda individen/kunden.

Tackar!

Det gör de emellanåt... Precis som alla andra stora företag.

ja, apple gör ju inga persondatorer längre - bara pekskärmsdatorer...

Ursprungligen av gabriela:

ja, apple gör ju inga persondatorer längre - bara pekskärmsdatorer...

Vi har haft den här debatten förr. Apple gör Macar. PC tillverkas av andra företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 02:35

Precis som Adrian säger, det som kan upplevas lite struligt är frakten. Först försöker de leverera hem när man är borta och det slutar oftast med att man får åka iväg till något utlämningsställe.

Bortsett från det har jag köpt sju macar via webbutiken genom åren samt tillbehör av alla de slag. En hårddisk krashade på min Powerbook 2004 och då ringde jag Apple som hänvisade mig till en återförsäljare några kilometer hemifrån.

Jag behövde bara dra dit så bytte de hårddisken medan jag väntade. De satte dessutom i en större hårddisk eftersom Apple uppgraderat den sedan jag köpte datorn ett år tidigare. Jag hade inte ens Applecare och ändå fick jag denna grymma service. Kostnaden var två telefonsamtal och en timme som gick åt för att dra till butiken.

Så jag har enbart mycket positiva upplevelser.

Mina erfarenheter genom åren är också mycket positiva. Hade en powerbok där laddningen slutade fungera. Detta fel löstes mycket smidigt med en lokal reparatör som Apple hade kontrakt med. Mindre tillbehör (hörlurar, batterier mm) har jag fått nya skickade till mig tillsammans med returpaket att lägga de trasiga i.

Enda negativa som några andra nämnde kan vara frakten som är lite "bufflig" då de som kör ut sakerna mycket sällan har telefonavisering och gör det mitt på dagen då vanliga dödliga är på jobb/skola.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 07:18

Ang frakten, numera finns det möjlighet att ta expressfrakt, det kostar om jag minns rätt 150:- men då får man hem sakerna väldigt snabbt. De är dessutom lite mer serivceinriktade och har ringt ett par timmar innan och kollat om jag kan vara hemma t.ex. 13.00. Detta kan vara ett alternativ om man har bråttom att få hem det man beställt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-04 08:42

Jag gissar att dina "svindyra hörlurar" inte är Apples egna, så då är det värt att nämna att Apple inte lämnar garanti på tredjepartsprodukter, utan det är tillverkaren som står för garantin även om de säljs via Apple. Men jag har svårt att tänka mig att Apple skulle samarbeta med oseriösa företag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-04 13:57
Ursprungligen av Vassius:

Jag gissar att dina "svindyra hörlurar" inte är Apples egna, så då är det värt att nämna att Apple inte lämnar garanti på tredjepartsprodukter, utan det är tillverkaren som står för garantin även om de säljs via Apple. Men jag har svårt att tänka mig att Apple skulle samarbeta med oseriösa företag.

Va??? Enligt Konsumentköplagen är det Apple som är din partner i affären och ska stå för garantiärenden (om man är privatperson).
En extern hårddisk från LaCie pajade för mej. Eftersom jag hade köpt den på AppleStores webbutik ringde jag dem. De hänvisade mej till LaCie (som Vassius skriver). Jag sa bara att som privatperson gäller Konsumentköplagen, och jag är inte intresserade av att snacka med LaCie. Personen bad mej vänta lite, kom tillbaka efter ett par minuter, och sa att hon skickar mej en ny disk. Och jag kunde skicka tillbaka den gamla när jag hade lyckats få över alla data.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-04 14:06
Ursprungligen av kenjon:

Va??? Enligt Konsumentköplagen är det Apple som är din partner i affären och ska stå för garantiärenden (om man är privatperson).
En extern hårddisk från LaCie pajade för mej. Eftersom jag hade köpt den på AppleStores webbutik ringde jag dem. De hänvisade mej till LaCie (som Vassius skriver). Jag sa bara att som privatperson gäller Konsumentköplagen, och jag är inte intresserade av att snacka med LaCie. Personen bad mej vänta lite, kom tillbaka efter ett par minuter, och sa att hon skickar mej en ny disk. Och jag kunde skicka tillbaka den gamla när jag hade lyckats få över alla data.

Det låter ju bra, men det betyder ju att deras egen policy inte funkar med svensk lag.

Jag utgick från det som står längst ner på t.ex. denna sida:
Bose QuietComfort 15-hörlurar med akustisk brusreducering, mikrofon och fjärrkontroll - Apple Store (Sverige)

Citat:

Obs!: Apples ettåriga begränsade garanti gäller inte produkter som inte är Apple-märkta, även om de förpackas och säljs tillsammans med Apple-märkta produkter. Produkter som inte är Apple-märkta kan täckas av en garanti från tillverkaren. Du hittar mer information i produktkartongen och dokumentationen. Förmånerna med tillverkarens garanti gäller utöver de rättigheter du har enligt konsumentköplagar.

Ursprungligen av kenjon:

Jag sa bara att som privatperson gäller Konsumentköplagen, och jag är inte intresserade av att snacka med LaCie.

Amen och basta. Godtag ingenting annat.

Vad är det för lurar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-04 16:03

Garanti är något som försäljaren kan, eller låta bli, att ge köparen. Konsumentköplagen är starkare, och den kan inte förhandlas bort av försäljaren. Så deras "disclaimer" längst ner är inte värd något i Sverige, eftersom vi har en starkare konsumentköplag.
Garanti är egentligen rätt värdelös för privatpersoner....

Jag beställde en dator. Idag kom den hit med UPS, men då var jag på jobbet. Datorn är i Jönköping nu. Jag kan hämta ut den "i närheten": Göteborg. Men jag bor i Växjö.

Vad är det för idioti?

  • Medlem
  • 2012-09-12 21:25

Det får du fråga UPS om, inte Apple.

Ursprungligen av Pieter Kuiper:

Jag beställde en dator. Idag kom den hit med UPS, men då var jag på jobbet. Datorn är i Jönköping nu. Jag kan hämta ut den "i närheten": Göteborg. Men jag bor i Växjö.

Vad är det för idioti?

Ursprungligen av jhm:

Det får du fråga UPS om, inte Apple.

När jag köper något av Apple Store, är det Apple som har ansvaret för leveransen. Beställningar hos andra företag får jag till ICA här, eller till Statoil. Apple brukade anlita Posten, och då fick jag ta mig ut till postterminalen på flygplatsen. Inte lika bekvämt, men i alla fall någorlunda lokalt för Växjö.

Om Apple nu anlitar UPS för leveranser till privatpersoner när den marknaden ligger utanför deras målgrupp, ligger felet hos Apple.

Se även http://www.rejta.se/omdome/624061/ups för omdömen om UPS. Hur kan de existera?

Senast redigerat 2012-09-12 22:19
  • Medlem
  • 2012-09-12 22:34

Det funkar inte riktigt så. Apple anlitar ett antal olika speditionsföretag, varav UPS och TNT är två av dem. Vad UPS chaufförer gör under sitt arbetspass är ingenting Apple kan ta ansvar för, även om det skulle kunna slå tillbaka på apple, om konsumenterna ser köpet just som du verkar göra.

Mina föräldrar fick en ny diskmaskin installerad för ett tag sedan. Killen som installerade fixade en vattenskada som förstörde golvet i hela ovanvåningen, de är dock inte missnöjda med Bosch diskmaskiner för det.

Shit happens så fort människor är inblandade, och när det gäller servicenäringen idag (oavsett bransch) lämnas dessvärre väldigt mycket övrigt att önska...

Ursprungligen av Pieter Kuiper:

När jag köper något av Apple Store, är det Apple som har ansvaret för leveransen. Beställningar hos andra företag får jag till ICA här, eller till Statoil. Apple brukade anlita Posten, och då fick jag ta mig ut till postterminalen på flygplatsen. Inte lika bekvämt, men i alla fall någorlunda lokalt för Växjö.

Om Apple nu anlitar UPS för leveranser till privatpersoner när den marknaden ligger utanför deras målgrupp, ligger felet hos Apple.

Se även UPS för omdömen om UPS. Hur kan de existera?

Ursprungligen av jhm:

Det funkar inte riktigt så. Apple anlitar ett antal olika speditionsföretag, varav UPS och TNT är två av dem. Vad UPS chaufförer gör under sitt arbetspass är ingenting Apple kan ta ansvar för, även om det skulle kunna slå tillbaka på apple, om konsumenterna ser köpet just som du verkar göra.

Men det är Apple som väljer bort gamla hederliga Posten med utlämning på min lokala ICA. Istället väljer företag som inte ringer när de kommer (UPS verkar inte förse sina chåfförer med telefon), och som inte kan lämna ut lokalt.

Självklart är det Apples fel. Och det är bara löjligt att se hur Apple-fansen här "gillar" alla inlägg som försöker försvara Apple i alla lägen. Jag gillar väl också Apple. Det är bara att jag hade velat ha min nya leksak idag.

Ursprungligen av Pieter Kuiper:

Jag beställde en dator. Idag kom den hit med UPS, men då var jag på jobbet. Datorn är i Jönköping nu. Jag kan hämta ut den "i närheten": Göteborg. Men jag bor i Växjö.

De kan väl göra ett nytt leveransförsök, på en dag då du (eller någon annan) kan vara där och ta emot?

Eller så kan du kanske ändra leveransadressen till ditt jobb.

Det kan omöjligt vara så att det enda tillgängliga alternativet är att tvinga dig att köra från Växjö till Göteborg för att hämta den.

UPS-chauffören som brukar köra ut till mig ringer innan. Aldrig några problem.
Även DHL har kört ut ibland och ringt innan också.

Ursprungligen av keptang:

UPS-chauffören som brukar köra ut till mig ringer innan. Aldrig några problem.
Även DHL har kört ut ibland och ringt innan också.

Jag har nu pratat med Apple och med UPS.

UPS förser inte sina chåfförer med mobiltelefon. Om din chåfför ringer dig, gör han det med sin egen telefon. Men egentligen har de telefonen bara för att meddela om det hänt någon olycka med paketet. Det är alltså ett idiotföretag.

Apple anlitar UPS för stora dyra saker, säger de, pga säkerhet. Så en iPad kan komma med Posten, men sedan går nästa leverans på ett annat sätt. Det är oförutsebart för kunden.

Bevaka tråden