Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto borta, kommer jag åt bilderna som fanns där?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-12 07:52

Hej,

På något oförklarligt sätt är mitt iPhoto borta, har ingen aning hur men kanske har min dotter lyckats på något sätt.
Hur som helst så undrar jag om jag kan komma åt bilderna som fanns där.
Har en MacBookPro och OS X 10.6.8

Är mycket tacksam för hjälp.

/M

Bilderna ska ha legat i iPhoto-biblioteket, som kan nås via mappen "Bilder" i Finder.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-12 08:27

Hittar inget där heller. Jag fattar inte hur det kan vara möjligt. Det jag hittar är bara bilder som finns i andra mappar när jag söker på hårddisken på .jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-12 08:47

Du kommer inte hitta bilderna med en sökning på .jpg. De ligger dolda i biblioteket. iPhoto försvinner bara inte - ta ett djupt andetag och kolla att du letar på rätt plats. Den bör ligga på Macintosh HD/Applications/Program. Kanske kan den finnas på din användare också. Du kan även söka på iPhoto.app om du vill.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-12 09:14

Tack wonko,
men när jag letar igenom Programmappen finner jag inte iPhoto. Vet inte hur men någon kanske flyttade den till papperskorgen. Tyvärr så gjorde jag en säker tömning förrigår och vet nu inte om det var så eller inte. Hur som helst så undrar jag om jag på något sätt kan få tillgång till bilderna eller om de har blivit raderade tillsammans med iPhoto.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 09:24
Ursprungligen av Marcin:

Tack wonko,
men när jag letar igenom Programmappen finner jag inte iPhoto. Vet inte hur men någon kanske flyttade den till papperskorgen. Tyvärr så gjorde jag en säker tömning förrigår och vet nu inte om det var så eller inte. Hur som helst så undrar jag om jag på något sätt kan få tillgång till bilderna eller om de har blivit raderade tillsammans med iPhoto.

Aj aj...säker tömning utan att verifiera vad det är man tar bort?
Jag tömmer aldrig papperskorgen utan att verkligen göra det klart för mig att det verkligen är något jag vill kasta.

Låter knivigt, det går säkert snabbare att bara återställa från din backup.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-12 10:10

Jo, jag vet klantigt... men, men nu är det gjort. Det får bli en läxa för framtiden helt enkelt.
Om det är någon som vet hur jag kan komma åt bilderna så är jag mycket tacksam för vägledning.

iPhoto.app och bildbiblioteket är 2 separata filer. Den ena drar inte med sig den andra vid en oavsiktlig radering.
Bilderna ligger i en databasfil som kan heta "iPhoto library" under /användare/bilder/.
Är filen borta så är den borta.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-12 10:42

I mappen "iPhoto Library" ligger inte mycket, men bland annat "Metadata Backup" som innehåller tre olika filer, varav en heter Album.999000.impeta, en annan är "BackupStatus.impeta" men alla verkar vara tomma "storlek 4K"

Är bilderna borta så är dem, synd. Jag kanske kan rädda något från en äldre backup på en extern disk.

Tack för hjälpen alla.
Ciao

Ursprungligen av Marcin:

I mappen "iPhoto Library" ligger inte mycket...

Nja, det är ju ingen vanlig "mapp". Gör gärna en "Visa info" på iPhoto Library, så att du ser den totala storleken.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-12 11:17

Den totala storleken är 659K

Ursprungligen av Marcin:

Den totala storleken är 659K

OK, då är nog bilderna borta också.

Men detta kräver ju aktiva handlingar. Detta är inget man bara "råkar" göra. Antingen har man inne i iPhoto raderat alla bilderna, och sedan tömt iPhotos egen papperskorg. Eller så har man i Finder gått in i iPhoto Library-"mappen" och manuellt raderat bilderna därifrån.

Kanske är det så att du/ni har döpt om din användares hemma-mapp. Då har det förmodligen skapats en ny och tom hemmamapp. Och i så fall finns kanske dina bilder kvar i den ursprungliga hemmamappen, och då kan du kanske hitta en del tips här:
Sökning på forumet - byta namn hemmamappen
Sökning på forumet - byta namn hemmappen

Eller har du kanske skapat en ny användare i datorn? Logga i så fall in på den gamla användaren igen, så finns nog bilderna kvar där.

Senast redigerat 2012-09-12 13:19

Gå in i hemmamappen/bilder/iPhoto library och högerklicka, välj visa paketets innehåll.

/Roffe

Ursprungligen av Roffe Dugse:

Gå in i hemmamappen/bilder/iPhoto library och högerklicka, välj visa paketets innehåll.

Om iPhoto Library är 659 KB så lär man nog inte hitta speciellt mycket där.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-12 18:10

Annars går det att söka igenom disken med till exempel Omni disksweeper(gratis) eller Daisydisk för att se om det finns någon mapp på datorn som ser ut att vara onormalt stor (Om det handlade om ett stort bildbibliotek).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-02 21:15

Hej igen,

Jag har gett upp det där med bilderna, men skulle gärna vilja ha iPhoto igen.

Kan någon berätta om det går att installera iPhoto utan att installera om hela OS?
Har just nu 10.6.8

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-02 23:51
Ursprungligen av Marcin:

Kan någon berätta om det går att installera iPhoto utan att installera om hela OS?
Har just nu 10.6.8

Du borde ha fått med en extra skiva när du köpte datorn, Application DVD. Det finns på den.

1
Bevaka tråden