Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga felmeddelanden i MacBook Pro Retina

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis bytt från MacBook White till en Pro Retina och jag använde då flyttassistenten, nu verkar det som något icke kompatibelt program hängde med för jag får två felmeddelanden när jag startar om datorn. Jag kan inte hitta några filer på datorn som heter så här, jag kan inte ens hitta "StartupItems"!

Nån som vet hur jag får bort dessa meddelanden?
Jag har startat om flera gånger med samma resultat.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-09-11 23:21

Kan det vara Gatekeeper som bromsar?

Ursprungligen av kjellebelle:

...jag kan inte ens hitta "StartupItems"...

Men du har ju sökvägen där, i båda dina bifogade bilder.

Din hårddisk --> Library (eller Bibliotek) --> och där finns bl.a. StartupItems (vet inte vad den heter om man kör svenskt system - kanske Startobjekt)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-09-11 23:38

Den heter samma i svenskt system.

Har även försökt hitta objekten med spotlight men även där utan resultat, hur ska jag göra för att hitta dem?

Trots att jag går in i biblioteket med hjälp av att alt-klicka" via Gå så går det inte att hitta några filer som heter som de bifogade, inte ens "StartupItem" finns alltså, heller ingen motsvarande på svenska.

Jag kan med andra ord inte hitta filerna vilket känns väldigt märkligt.

Gatekeeper är för övrigt inte heller problemet.

Ursprungligen av kjellebelle:

Trots att jag går in i biblioteket med hjälp av att alt-klicka...

Det finns två olika Library - på användar-nivå och på rot-nivå.

Detta handlar INTE om det Library som ligger under din användare. I så fall hade sökvägen varit: Din hårddisk --> Users --> Din användare --> Library.

Men sökvägarna som står i dina dialogrutor ser inte ut så där, eller hur? Utan de sökvägarna pekar ju mot "huvudbiblioteket":
Din hårddisk --> Library

Och där behöver du inte Alt-klicka.

Hur hittar jag den då? I Lion låg den i Finder men nu finns den inte där?!?

Det finns många sätt att komma åt din "rot-mapp". Här är en variant:
Finder --> Inställningar --> Allmänt --> Kryssa för att visa hårddiskar på Skrivbordet

Eller kanske ännu enklare:
Öppna ett Finder-fönster. Högerklicka (Ctrl-klick eller Cmd-klick, båda funkar) på mappnamnet högst upp i fönstret. Välj att gå upp någon eller några nivåer till din "rot".

Detta funkade perfekt, tack för hjälpen!!

1
Bevaka tråden