Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Peka länk mot en div-box

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis börjat skriva lite html och har byggt upp en sida med övre och undre rutor, själva innehållsdelen är uppbyggd av två boxar som jag döpt till #left_box och #right_box. Dessa båda boxar ligger i en div som heter #boxar.

Nu kommer kruxet. Jag har ovanför denna div med boxar en menyruta och tanken är att menyruta, överdel och underdel på sidan ska ligga fast men när man klickar på en meny i menyrutan ska den nya sidan visas i #boxar-diven. Hur gör jag detta i html? För många år sen gjorde man väl detta med frames pekade mot olika frames men det gör man väl inte längre?

Man ska väl inte behöva kopiera hela sidan och lägga in på alla undersidor man skapar? det ska väl räcka att göra en sida med innehål för en undersida och sedan kunna välja var på sidan man vill visa en undersida?

Tacksam för tips till en rookie! /Jonas

Om du jobbar med enbart html så är det endast kompletta sidor som gäller, dvs. hela html-koden för varje undersida. Skall du lägga till en länk i menyn måste den läggas in i varje html-fil. Det är inte särskilt 2012.
Det som är brukligt i dagsläget är att använda någon form av webbverktyg, t.ex. wordpress, joomla, drupal osv. Ett alternativ är att göra en "template" i t.ex. dreamweaver och använda den för att göra ändringar som slår igenom på hela sajten.

Ytterligare en variant är att använda php för att ha en index-sida och php-kod som inkluderar rätt undersida.

<?php

/* Detta är index-sidan, som inkluderar rätt undersida */

$page = basename($_GET['page']);

if ($page != "" && !file_exists("$page.html")) :
    header('HTTP/1.1 404 Not found'); // Tala om för webbläsaren att sidan inte finns
endif; 
?>
<html>
<head>
...
</head>
<body>
... din vanliga html-kod ...
<div id="boxar">
<?php
  if ($page == "") :
?>
HTML-kod här för startsidan/första sidan
<?php 
else if (file_exists("$page.html")) : 
    include("$page.html");
else:
?>
<p><strong>Hoppsan, sidan finns inte...</strong>
Kod för när sidan inte finns</p>
<?php 
endif; 
?>
</div>
</body>
</html>

Alla länkar skall då se ut så här:
index.php?page=kontakt
index.php?page=bilder
index.php?page=referenser

och för varje undersida skapas en html-fil (kontakt.html, bilder.html osv.) Dessa skall INTE innehålla hela html-koden med <html><body> utan bara det som skall ligga inom div-taggarna (#boxar)

Lycka till

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 14:24
Ursprungligen av Jonas •••:

Jag har precis börjat skriva lite html och har byggt upp en sida med övre och undre rutor, själva innehållsdelen är uppbyggd av två boxar som jag döpt till #left_box och #right_box. Dessa båda boxar ligger i en div som heter #boxar.

Nu kommer kruxet. Jag har ovanför denna div med boxar en menyruta och tanken är att menyruta, överdel och underdel på sidan ska ligga fast men när man klickar på en meny i menyrutan ska den nya sidan visas i #boxar-diven. Hur gör jag detta i html? För många år sen gjorde man väl detta med frames pekade mot olika frames men det gör man väl inte längre?

Man ska väl inte behöva kopiera hela sidan och lägga in på alla undersidor man skapar? det ska väl räcka att göra en sida med innehål för en undersida och sedan kunna välja var på sidan man vill visa en undersida?

Tacksam för tips till en rookie! /Jonas

Kolla in iFrames, enkelt för dig att hantera.

Ursprungligen av Knutsson:

Om du jobbar med enbart html så är det endast kompletta sidor som gäller, dvs. hela html-koden för varje undersida. Skall du lägga till en länk i menyn måste den läggas in i varje html-fil. Det är inte särskilt 2012.

Stämmer inte, se ovan.

Ursprungligen av zinned:

Stämmer inte, se ovan.

Jag är nog böjd att hålla med Knutsson. Ja, du kan använda iframes, eller varför inte frames, men det finns ju goda skäl till varför vi inte använder det idag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 15:34
Ursprungligen av eskimo:

Jag är nog böjd att hålla med Knutsson. Ja, du kan använda iframes, eller varför inte frames, men det finns ju goda skäl till varför vi inte använder det idag.

Nu talar vi inte om en ny uppbyggnad av aftonbladet.se utan om ett enklare svar på frågan från TS, som bevisligen är ganska ny på området. Jag anser att det då är lämpligt att använda funktioner som är enklare att sätta sig in i.

För övrigt så var Knutssons påstående inte korrekt, som jag påtalade.

Ursprungligen av zinned:

För övrigt så var Knutssons påstående inte korrekt, som jag påtalade.

Jag skall be att få omformulera mig. Visst kan man använda iframes eller vanliga frames, men då kommer vi in på sådana saker som indexering i sökmotorer, att man kommer direkt in på undersidan utan "omliggande" element (sidhuvud,sidfot, meny). Som jag ser det är enda fördelen att det är "enkelt" att göra undersidorna. Inget annat!

Ursprungligen av zinned:

Nu talar vi inte om en ny uppbyggnad av aftonbladet.se utan om ett enklare svar på frågan från TS, som bevisligen är ganska ny på området. Jag anser att det då är lämpligt att använda funktioner som är enklare att sätta sig in i.

Och ännu bättre är det om man lär sig rätt från början så att frames och iframes förpassas till historien för evigt.
Jag håller så klart med om att hålla det enkelt i början, och föreslår att man då kopierar hela sidstrukturen för varje sida.

Jonas: gör en hemsida så du lär dig html och css grundligt. Med tiden kan du kanske nosa lite på jQuery. Wordpress blir betydligt behagligare när du är bekväm med byggstenarna.

OK, ja frames har jag förstått är rätt dött att använda. Men då vet jag att jag måst eduplicera koden till varje enskild sida i alla fall. Min tanke är att göra sidan så jag lär mig under tiden hur allt är uppbyggt och sedan när den är klar lägga över den på wordpress och sköta allt därifrån. Vet inte om det är rätt väg? Kan jag dyka på problem om jag inte bygger upp den på rätt sätt nu? när jag ska lägga över den på wordpress sen menar jag? Jag är novis på det mesta som har med hemsidesbyggen att göra så jag reserverar mig för dumma frågor...

Tacksam för alla svar!

Missade det zinned. Men är iframe ett element man sätter in i koden då eller hur funkar det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 16:03
Ursprungligen av Jonas •••:

Missade det zinned. Men är iframe ett element man sätter in i koden då eller hur funkar det?

Japp, se exempel på sidorna nedan.

HTML Frames Tutorial - HTML Code Tutorial
HTML iframe tag

Se hur du vill göra, det kanske är bättre för dig att redan nu titta på det som eskimo och Knutsson föreslår.

1
Bevaka tråden