Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På resande fot: billaddare för MacBook, iPhone och iPad

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte hur bra den är, men biltema säljer en laddare som ger 2,1 ampere för 80kr: USB-laddare Duo 12 V - Biltema

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-10 16:39

Och för de som inte har tillgång till Biltema, så säljer Kjell&Co en likadan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-11 06:38

Eller en sån här Inverter 12-230 V / USB - Jula AB
Så kör man med originalladdarna

Ursprungligen av ripley609:

Eller en sån här Inverter 12-230 V / USB - Jula AB
Så kör man med originalladdarna

Ibland funkar inte laddarna med en sån... Apples laddare verkar vara kinkiga med att drivas från inverter iaf. De vill helst ha ren sinusvåg och då är vi uppe i betydligt högre priser än för en inverter med modifierad sinusvåg.

Ursprungligen av suddgummi:

Ibland funkar inte laddarna med en sån... Apples laddare verkar vara kinkiga med att drivas från inverter iaf. De vill helst ha ren sinusvåg och då är vi uppe i betydligt högre priser än för en inverter med modifierad sinusvåg.

Aha, det förklarar kanske varför min gamla Cigg->USB inte fungerar med min iPhone, men fungerar perfekt med alla andra saker som går att ladda/strömsätta med USB-kabel.

/marcus

Ursprungligen av farrington:

Aha, det förklarar kanske varför min gamla Cigg->USB inte fungerar med min iPhone, men fungerar perfekt med alla andra saker som går att ladda/strömsätta med USB-kabel.

/marcus

Nej, det gör det inte. En 12V->USB adapter är egentligen inget mer än en simpel spänningsregulator. Den omvandlar en likspänningsnivå till en annan (från 12-14V som det är i 12V-uttaget i en bil till 5V som det är i USB).

En inverter omvandlar 12V likspänning till 230V växelspänning.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-09-11 08:35

Jag kör på denna:
12 V-laddare till MacBook > Nätaggregat för laptop | Kjell.com
Fungerar utmärkt till min MBP och till tjejens MBA.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 11:12

Modifierad sinusvåg som de kallar det (är mer likt fyrkantvåg) kan även förstöra elektronisk utrustning. Så är man rädd om den bör man ha en inverter som ger ren sinusvåg. Kostar dock 1000-1500 kr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 12:22

Även Kjell&Co och ClasOhlson har, för ca 1500 kr, dock bara 150 eller 300 W, tror jag....

1
Bevaka tråden