Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra hårddiskchassi 2,5"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-11 09:44

Då jag har haft en hel del dåliga erfarenheter av hårddiskchassin så skulle jag nu, när det är dags att byta ut ännu ett trasigt chassi, vilja få tips om bra chassin. Gärna lite extra tåliga.
Problemen jag har haft tidigare har varit dels att kontakten har pajat inne i chassit och nu senaste att kontakten på utsidan har glappat så man knappt kunnat röra disken/kabeln utan att den kopplat ifrån.

Jag tar sällan med mig disken utanför hemmet, men flyttar runt en hel del på den i hemmet. Något stöttåligt alternativ är inte fel men framför allt att byggkvalité vid kontakten är uppskattat. Den får heller inte vara för dyr. Disken är inte större än 320 GB - skall man lägga flera hundra så kan man lika gärna köpa en helt ny disk.

Det gäller en 2,5" SATA.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 11:33

Jag har haft ett antal, ingen har pajat än....
Du vill ha en som är billig, men ändå ha bra kvalitét, två parametrar som kan vara svåra att kombinera.
Vad vill du ha för IF ut, miniUSB?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-11 15:50

Självklart är det så att man får det man betalar för. Det jag menar är att jag vill inte betala så mycket att det kommer i närheten av vad jag i stället kunde få en ny hårddisk för. Man får ju t.ex. en WD 320 GB för ca 450 kr - således vill jag inte lägga 400 kr på ett skal.

Dock finns det ju många chassin i 150-200-kronors-klassen. Men det är svårt att veta vilka som är bra.
Ut skall det vara USB. Min dator (MBP 2010) klarar 2.0, men då 3.0 är bakåtkompatibelt så går även det bra.

Jag använder denna
DELTACO externt kabinett för 1x2,5" SATA-hårddisk, USB 2.0, aluminium/plast, glansig ytfinish, svart/silver (MAP-HL22U)
Fungerar alldeles utmärkt, drivs via USB.
Disken kraschade en gång, men det var disken och inte chassit!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-13 12:25

Det kan ju hända att jag bara har haft otur med mina chassin. De flesta har väl typ samma konstruktion..

1
Bevaka tråden