Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att välja Mac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns säkert mängder med liknande trådar men har inte hittat nåt svar så passar på att fråga någon som har bra koll.

Jag har i dagsläget en MacBook Pro 13" från 2010 med 4gb ram. Den uppfyller dock inte riktigt mina behov. Jag brukar ofta använda eyetv3 för att fånga spelsekvenser från Xbox via en hdpvr (Hauppage). Det funkar okej, men när jag ska live streama med camtwist och Adobe flash media live encoder till en kanal som twitch.tv blir det inge bra och både processor och ram används till 100 %. Har funderat på att skaffa en iMac då jag ändå bara använder min bärbara som en stationär på skrivbordet. Jobbar även en del med videorediering i Final Cut Pro X, samtidigt som jag vill kunna köra webbrowser, Skype, spotify m.m samtidigt.

Vilken modell tror ni är lämplig för att uppfylla mina behov?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-09-01 19:38

Om jag var du skulle jag vänta på nästa modell som förmodligen kommer komma inom högst 2 månader och se då.

Det kanske kan vara ett alternativ. 2 mån kanske jag kan vänta. Men oavsett, vore ändå trevligt att veta vad man bör ha för grejer då nya modeller ändå inte riktigt besvarar min fråga. Uppenbart klart jag mig inte med 4 Gb ram. Räcker i så fall 8gb? Någon som streamat till twitch eller liknande?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-01 20:05

Köpa till mer RAM bör du göra i efterhand då Apple hittills har tagit väldigt bra betalt för detta. Däremot bör du ta till vad det gäller hårddiskkapacitet, då den är krångligare att byta.
twitch vet jag inte vad det är...

Okej tack

Klarar man sig med en i5 eller behöver man en i7 om man vill jobba med lite mer avancerade videoredigeringsprogram?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-01 22:10

Jobba med videoredigeringsprogram.... också lite flytande. På proffsnivå eller som hemmafilmare?
Visst är väl en snabbare processor bättre än en långsammare, om du behöver den eller inte är lite svårare att säga.
Hellre en långsammare i7 än en snabbare i5 i alla fall. Om du går från 2,7 till 3,1 GHz märks inte lika mycket som att ha en i7 istället för en i5.

Okej ja lite flytande kanske. Jag jobbar bl.a. med att redigera och klippa videos, dock inte på heltid. Hittills har jag ju lyckats med resultatet men datorn har varit bra slö och svårt att köra så värst många andra program samtidigt. Men värst har det väl varit när jag streamat video från eyetv3 ihopmed flash live media encoder...då har även kvalitén på videon påverkats negativt.
tack för tipset...bör alltså satsa på en i7 då och sen köpa till lite extra ram i efterhand:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-01 23:11

Ja, om du använder din bärbara som stationär ska du definitivt satsa på iMac. Ta nästa modell som kommer när som helst. Maxa RAM-minnet privat, då Apple tar onödigt mycket för RAM. Processorn är inte viktig. Det blir ca 10-15% skillnad vilken processor du än tar. Satsa de pengarna på SSD-hårddisk istället, om det inte kommer som standard på nästa iMac.

Om du kollar i trådarna för FCPX (och i synnerhet inlägg av Zimmerman) lär du se att FCPX är _otroligt_ minneshungrigt. Minst 16GB skulle jag gissa. Nu hittar jag inte bamsetråden som skapades när FCPX lanserades (tack forumsomorganisering... ), men lite matnyttigt finns även här: http://www.99mac.se/foto-grafik-videoproduktion/296575-final-cut-pro-x-vs-imovie.html

Okej, tack för svaren! Får se om jag väntar tills de nya modellerna kommer. Läste nånstans att de ryktades i oktober, men på en del andra ställen trodde man på release i februari och så länge kan jag inte vänta. Blir nog en i7 och sen köper jag till 16GB ram (är ju riktigt billigt med ram) och sen får det nog bli en SSD. Har de flesta av mina filer på en NAS (3TB) så behöver egentligen bara en HD för program och systemfiler etc.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-04 09:54

Om jag tvivlar en ny produkt, då ser jag alltid först på alla detaljerna i de produkter på hemsidan. Då jag ser någon annanstans, . För att få lite bättre varje dag syn.

Senast redigerat 2012-09-11 19:53
Ursprungligen av 3macse:

Om jag tvivlar en ny produkt, då ser jag alltid först på alla detaljerna i de produkter på hemsidan. Då jag ser någon annanstans,. För att få lite bättre varje dag syn.

Det var den löjligaste sida jag någonsin sett. Går ut med jämförelser på produkter som inte finns än och det inte finns några officiella specar på.

Senast redigerat 2012-09-11 19:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-04 18:53

Hoppas verkligen inte att nya iPhone är så där avlång och ful...

Ja, jag har sett liknande bilder förut, men aldrig fattat vitsen. För mig är det ett tecken på svaghet om Apple släpper en större skärm, speciellt om de gör det bara för att folk utan smak tjatat att iphone är "för liten". Samma fårskallar tjatade på Apple att göra en mindre iphone (någon som minns rykten om iphone mini?). En marginellt större skärm är inte värd risken att krångla med nya upplösning för appar + att telefonen blir ful pga oproportionerlig.

Edit: Med det sagt, så förväntar jag mig att de släpper just den fula modellen som har florerat i olika versioner på ryktessajter. Vill bli överraskad, men har inga förhoppningar för den här modellen. Hade alla dagar i veckan tagit nuvarande storlek men tunnare, som en iPod Touch. NFC och 4G klarar jag mig fint utan.

Lät lite gnällig nu, men men...

Ursprungligen av 3macse:

Om jag tvivlar en ny produkt, då ser jag alltid först på alla detaljerna i de produkter på hemsidan. Då jag ser någon annanstans, till exempel här. För att få lite bättre varje dag syn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-05 10:48

Gillar inte heller en större fysisk enhet, men en större skärm med samma yttermått på telefonen är helt OK, tom önskvärt.

Ops, det var visst en Mac-tråd det här...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-09-10 18:51

Jobbar på skola och ska köpa nya datorer för redigering av bild och film.
Det blir Adobe Photoshop/inDesign och Premiere/FinalCutProX.
Lärarna vill ha specialskärmar så iMac kan det inte bli.

Skulle en Mac mini server i7 med 8GB ram räcka för detta? Mac Pro är ju löjligt mycket dyrare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-10 23:31
Ursprungligen av Creops:

Lärarna vill ha specialskärmar så iMac kan det inte bli.

iMac + en extra Eizo skärm? Eller blir det galet med färgerna då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-09-11 03:42
Ursprungligen av reboot81:

iMac + en extra Eizo skärm? Eller blir det galet med färgerna då?

Osäker där, det är Eizo skärmar dom vill ha iallafall.

1
Bevaka tråden