Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac - ljudnivå

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-07-08 19:29

Hej,

Sitter med en PC men ska bli en "switcher" hade jag tänkt...
Den nuvarande datorn låter som ett tröskverk, så jag ser fram emot något tyst och behagligt.

Funderar på en iMac 1GHz med 17"
Är det ett bra val om jag vill ha en tyst och hyffsat snabb Mac?
(Går in lite på köptips, men jag tyckte det passade bättre här i alla fall, be om ursäkt annars).

Tacksam för lite feedback från iMac-ägare!

Mvh

  • Avstängd
  • 2003-07-08 19:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Crafty
Hej,

Sitter med en PC men ska bli en "switcher" hade jag tänkt...
Den nuvarande datorn låter som ett tröskverk, så jag ser fram emot något tyst och behagligt.

Funderar på en iMac 1GHz med 17"
Är det ett bra val om jag vill ha en tyst och hyffsat snabb Mac?
(Går in lite på köptips, men jag tyckte det passade bättre här i alla fall, be om ursäkt annars).

Tacksam för lite feedback från iMac-ägare!

Mvh

Jaaaa!

Det enda svar du behöver.:)

  • Medlem
  • 2003-07-13 18:07

Testa ljudnivån själv, antingen så låter imacarna olika eller så är det väldigt personligt vad man upplever som tyst. Min är absolut inte tyst, fläkten hörs hela tiden. men vissa hävdar att deras Mac är knäpptyst så se till att få testa i ett tyst rum i butik.

I allt övrigt är datorn kanonfin.

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 18:32

Jag har testat en iMac E4 15" och den är nästan helt tyst! Ett jättesvagt susande kan man höra om man lyssnar. En TV låter mer!
(Ja, en TV-låter faktiskt lite. Ett väldigt högfrekvent ljud som man oftast inte märker, ljudet hörs tydligast när man startar/stänger av en TV "fffizizizizizzzzzizziz...")
Jag har för mig att man inte hör något alls från hårddisken, men jag kommer inte riktigt ihåg...

Den första iMac E3/233 låter mycket. Sitter vid en sån nu. Fast det är ett ljud som ändå inte är jättestörande eftersom det är lågfrekvent och blåsaktigt. Hårddisken knastrar tyst.

iMac E3/350 eller senare låter ganska lite. Det är ett små-högfrekvent surrande. Fast på de datorerna låter hårddisken ganska mycket, alltså den knastrar mycket och högt. Fast det stör inte mig, men jag är ganska immun mot datorbuller.

Alla tre datorerna är ursnygga, men iMac E4 är snyggast!

De nya iMacarna (med platta skärmar) är grymt tysta. Fläkten hörs knappt. Tidiga modeller hade problem med billiga hårddiskar vars lager med tiden slets ut, i samband med detta uppstod ett ljud som många uppfattade som ett fläktljud.

Du kan vara lugnt köpa en iMac och njuta av tystnaden.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-07-14 00:38

Jag hade en iMac G3 innan och den var helt tyst... Ingen fläkt som lät alls, bara lite surr från hårddisken som med iden började låta mer och mer.
Har en iMac G4 17" 1 ghz och den låter mer än den gamla iMacen men med ett dovare fläktljud istället för skrikig gammal hårddisk. Jag personligen tycker att nya imacen låter ganska mycket, fast det beror ju på vad man jämför med.

Överlag är jag annars supernöjd med min iMac G4 och specielt skärmen som är mycket trevlig.

/Johan

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-07-16 03:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av juno
Jag hade en iMac G3 innan och den var helt tyst... Ingen fläkt som lät alls, bara lite surr från hårddisken som med iden började låta mer och mer.
Har en iMac G4 17" 1 ghz och den låter mer än den gamla iMacen men med ett dovare fläktljud istället för skrikig gammal hårddisk. Jag personligen tycker att nya imacen låter ganska mycket, fast det beror ju på vad man jämför med.

Överlag är jag annars supernöjd med min iMac G4 och specielt skärmen som är mycket trevlig.

/Johan

Instämmer nästan helt!

Mitt ex: iMac G3/600 väsnades, det var Maxtor HD'n som ständigt surrade irriterande mycket.

Min nya Globe 17" har en tyst HD men fläkten susar, inte så mycket. Om det är varmt så susar det mer. När fläkten går på lågvarv och man lyssnar på radio el iTunes så störs jag inte så mycket.

Kan tillägga att jag är känslig för störljud. Hade jag behållt min iMac G3 så skulle jag köpt en tystare HD (Seagate 7200.7), men som det var så störde jag mig på den något dåliga skärmen och mådde inte bra av det elektromagnetiska fältet. Med LCD är det mindre huvudvärk:-) Värre är det med mobilen..;-(

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 06:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av juno
...Har en iMac G4 17" 1 ghz och den låter mer än den gamla iMacen men med ett dovare fläktljud istället för skrikig gammal hårddisk. Jag personligen tycker att nya imacen låter ganska mycket, fast det beror ju på vad man jämför med...

/Johan

Håller helt med. Jag har nya iMac 17" och den är inte så tyst som man skulle hoppas. Det är ju extra viktigt att den är tyst iom att man har den framför sig på bordet. Missförstå nu inte detta och tro att det är en dator som låter mycket. Den låter fortfarande mycket mindre än genomsnittet, men inte så lite som de andra av de senare iMacarna.

Hur som helst är det en kanonfin dator och jag är supernöjd med den. Jag rekommenderar att du går in i en mac-affär och provlyssnar den.

/MF

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 09:17

Min helt nya iMac är "tyst", men den hörs ju. Men med lite musik och bilar på gatan störs man inte. Det är ett snurrande fläktljud och inget jobbigt pipande. Men, ja, riktigt tyst är den tyvärr inte

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 09:19

Går det att byta fläkt föresten?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-07-16 10:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Går det att byta fläkt föresten?

Allting går;-)

Men enl uppgift från de som plockat isär så sitter det redan en högkvalitativ fläkt i globen.

Själv funderar jag på att ta en rostfri pedalhink, skära ut ett hål för monitorarmen och sen, med lite gummi så det blir tätt, sätta den som en skrosten. Får väl bli som en riktig skorsten med en öppning upptill så varmluften har någosnstans att ta vägen. Men lite mindre sus borde det bli. Eller sätta ett peltierelement på processorn så den blir kall och fin...;-)

/jas
Som gillar 17" Wide-skärmen, den är härligt stor. Har man verkligen någon nytta av 19" Wide över huvud taget för normalt bruk? Men det vore ju häftigt med en PB 19"!! *g*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-16 11:11

Även jag har en 17" iMac och kan inte annat än instämma med föregående talare.
Fläkten hörs lite grand förutsatt att det är knäpptyst i övrigt i rummet.
Det ÄR en tyst dator!

Jag hade tidigare en bärbar PC och den förde ett ohyggligt väsen jämfört med iMacen.
Har haft min fina 17-tummare i fyra-fem månader nu och är fortfarande lika supernöjd.

Det enda jag kan rekommendera är att köpa minst 512 MB RAM. I övrigt kommer du tycka att det här är den bästa dator du någonsin haft.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2003-07-16 11:36

Har också en iMac 17" hemma och är minst sagt besviken på ljudnivån. Fläkten går hela tiden och låter bra mycket mer än allt annat. Omöjlig att ha på samtidigt som man kollar på TV i andra ändan av rummet.

Det är uppenbart skillnad mellan olika exemplar och det känns som om den låter mer nu än då den var ny. Vet inte om det skiljer sig mellan nyare och äldre varianter -min tillhörde de första som kom till Sverige i höstas.

Utöver ljudet är den perfekt som hemdator, men 512 Mb behövs.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-07-16 19:59

Man tackar för alla inläggen!
Har varit och lyssnat, och tror jag kommer bli mer än nöjd.

Härligt att höra att så många ändå är nöjda!

Tackar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Allting går;-)

Men enl uppgift från de som plockat isär så sitter det redan en högkvalitativ fläkt i globen.

Själv funderar jag på att ta en rostfri pedalhink, skära ut ett hål för monitorarmen och sen, med lite gummi så det blir tätt, sätta den som en skrosten. Får väl bli som en riktig skorsten med en öppning upptill så varmluften har någosnstans att ta vägen. Men lite mindre sus borde det bli. Eller sätta ett peltierelement på processorn så den blir kall och fin...;-)

/jas
Som gillar 17" Wide-skärmen, den är härligt stor. Har man verkligen någon nytta av 19" Wide över huvud taget för normalt bruk? Men det vore ju häftigt med en PB 19"!! *g*

Om det redan sitter sk. hög kvalitativa fläktar där nu, Varför surrar 17" imac rejält (i ett tyst rum) och med en viss takt? det låter i all fall för mig som om lagren kan vara kassa redan från början.
En papst fläkt borde vara medicinen?
Jag skulle väldigt gärna hör i från den som har tagit isär, vilket jobb det är och om det är "omöjligt" att göra själv. eventuella special verktyg etc.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-18 14:13

Lyfter man på datorn blir det tyst(are), detta tyder på resonansljud från skivbordet (för min del). Jag rekomenderar någon typ av lösning för detta för många användare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Lyfter man på datorn blir det tyst(are), detta tyder på resonansljud från skivbordet (för min del). Jag rekomenderar någon typ av lösning för detta för många användare.

Jag ska testa! Tack för tipset:)

  • Oregistrerad
  • 2003-07-20 15:13

Jag vet inte vad jag ska dämpa med, jag har hört tidigare diskussioner kring konformade små pluppar att sätta under datorn, men jag hittar inte tillbaka. Vad ska man ha? Och vart kan man köpa det?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-07-20 17:13

Det är väl bara att ta suddgummi!

En musmatta, skummgummibit, heltäckningsmatta e likn.

Annars så är den här prylen rätt cool:
http://www.thinkdifferentstore.com/cgi-app/store/agora.cgi?cart_id=6740443.26386*Ut2Xu6&p_id=626&xm=on&ppinc=search2

Vet dock inte om den dämpar ljud.

/jas
Vars Globe står på böcker för att komma upp lite från en kant på skrivbordet.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-20 17:23

Sudd var klart bättre än heltäckande dämpmatta. Undersidan av datorn är varm, vilket borde tyda på att man inte ska lägga något isolerande under. Suddgummit bör man nog lägga så det ligger mot den runda listen runt om, inte direkt mot plåten.

Vidare verkar ju ufo-produkten vara toppen. *undersöker vidare* Finns i sverige? (Off topic)

Mina föräldrar har en 15" iMac och jag tycker fläktljudet är helt acceptabelt i jämförelse med flertalet andra macar/pc-datorer. Den är inte lika tyst som några av de gamla iMacarna som helt saknade fläkt men bra mycket tystare än den PC jag sitter vid nu tex.

Vad som däremot stör i ljudväg, och jag vet inte om jag är ensam här, är ett högfrekvens ljud som endast uppkommer då musknappen är nedtryckt! Helt absurt, jag vet och jag har prövat olika möss med samma resultat. Verkar som om det kommer ur datorn någonstans och det hörs speciellt i programmet Reason.

Jag har inte lämnat in den eller klagat eller dylikt eftersom det är mina föräldrars och de inte märkt något.

Någon som har hört talas om något liknande?

1
Bevaka tråden