Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TimeCapsule varierande hastighet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har kört lite tester mot bredbandskollen.se då min TimeCapsule har visat stora skillnader i hastighet mot internet utan rimlig anledning (se bifogad skärmdump)... kan gå från 94 Mbit/s ner till 20-30 Mbit/s med exakt samma förutsättningar/samma tid/antal uppkopplade enheter etc. Kör ML 10.8.1.

Någon som erfarit liknande? Tacksam för förklaring alt tips på felsökning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-10 15:07

Har du testat utan TC så du vet att det är den och inte nätet som spökar?

Tack för tipset! Har (tyvärr) inte kunnat replikera detta utan TC, inte ännu i alla fall... kan nämna att det även var svårigheter att koppla upp TC till nätet initialt, se tråd här: http://www.99mac.se/internet-natverk/296980-ansluta-time-capsule-till-fibernat.html

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-10 18:28

Vilken operatör har du?

Edit: Läste i din andra tråd att du har RiksNet, inget jag har hört tidigare.
Där skrev du att "efter att ha petat in RiksNets inställningar och valt DHCP...". Vilka RiksNets inställningar?

Riksnet stämmer bra, inställningar=dhcp. Har testat utan TC och kan ej replikera drop i hastighet, ligger stadigt runt 94-94 Mbit/s. Kanske mjukvarurelaterat...? har sett att flera andra har problem med ML och wi-fi, tex Mountain Lion has Wi-Fi Issues | Other World Computing Blog. Få se vad som händer med kommande uppdateringar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 12:14

För mej är det tvärtom, jag har problem med ML och kabel, via WiFi går det kalas.
Har du kunnat verifiera om det är datorn eller TC det beror på? Alltså med en annan dator.

Kör man trådlöst så kan mätresultaten på bredbandskollen variar mycket. Har dock aldrig sett dem variera så mycket som de gör för dig dock men ju fler enheter som är uppkopplade mot den trådlöst desto mer kan resultatet variera. Om någon annan enhet på nätverket börjar skicka eller ta emot nåt över nätet samtidigt som du kör testet så kommer resultatet att sjunka osv.

Tack för era tips! Har inte ännu kört några test från andra datorer men kan vara värt att testa vid tillfälle; även bra ide att kika om det är någon annan enhet som snor bandbredd även om jag inte tror att så är fallet; kommer närmast avvakta nästa uppdatering av ML och se hur det påverkar innan jag ev dyker på det igen.

1
Bevaka tråden