Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Future of the PPC?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kul läsning även om det bara är rykten, 25Ghz är snabbt.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 22:56

Kul läsning. Otroligt att det finns så många skeptiker till att man någonsin skulle behöva en 25GHz dator. Klart man behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 00:21

Jag tror säkert att IBM lyckas hitta en lösning på värmeutvecklingsproblemet. Det är jag inte det minsta orolig över. Och det verkar ju som om Apple och IBM samarbetar mycket väl nu! Vågar man hoppas på att Apple licensierar OS X till IBM?

  • Medlem
  • 2003-07-07 00:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Vågar man hoppas på att Apple licensierar OS X till IBM?

jepp, det hoppas jag på också, tänk vilka creds med OSX på RS 6000 eller AS 400.. men tyvärr är nog klonerna döda för alltid

  • Medlem
  • 2003-07-07 03:13

Jag satt tidigare idag och "målade" med Painter 8 på min iBook/800. När jag zoomade ut till 25% och använde vattenpensel, så gick det otroligt långsamt. Om datorn hade varit tjugo gånger så snabb, så hade det fortfarande gått långsamt.

Det finns helt klart utrymme för snabba datorer, även om jag klarar mig rätt bra för det mesta redan nu. Jag tror också att de flesta program skulle kunna optimeras mer, så dagens datorer kan bli tio gånger så snabba utan någon ny hårdvara.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-07 06:35

Kommer ni ihåg demos som kodades på Amigan i slutet av åttiotalet? Snacka om optimerat!
Minns ni Red Sectors megademos? Två disketter späckade med fräna grejer. Kodat i 68k assembler.

Tänk om dagens programvara kunde optimeras på samma sätt. Rackarns vilken fart det skulle bli på burkarna då.
Fast då skulle väl allt kosta tio gånger så mycket...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 06:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Två disketter späckade med fräna grejer. Kodat i 68k assembler.
Tänk om dagens programvara kunde optimeras på samma sätt. Rackarns vilken fart det skulle bli på burkarna då.

Vem minns inte Steve Jobs (who's that) orbehandlare (Write Now - T'maker). Skriven i assembler gick den hur fort som helst - skriven i assembler så kom det aldrig ut några uppdateringar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Kommer ni ihåg demos som kodades på Amigan i slutet av åttiotalet? Snacka om optimerat!

Minns ni Red Sectors megademos? Två disketter späckade med fräna grejer. Kodat i 68k assembler.

Tänk om dagens programvara kunde optimeras på samma sätt. Rackarns vilken fart det skulle bli på burkarna då.
Fast då skulle väl allt kosta tio gånger så mycket...

Näe, knappast. Visst är det en del jobb att pilla med innerloopar och så, men inte så vanvettigt mycket. Det viktigaste är att hålla allting så enkelt som möjligt, göra allt med prestanda i tankarna, och sen pilla lite med de allra viktigaste flaskhalsarna.

Problemet skulle vara portabiliteten. Det skulle vara komplett omöjligt att porta ett Mac-program till PC. Framför allt skulle man absolut inte kunna porta ett PowerPC-program till Intel eller tvärtom.

Tyvärr är det allra viktigaste att OS'et är optimerat. Med dagens programmeringsteknik är det nästan omöjligt. Det var annat med System 1-6. Det var snabba grejer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-07 21:27

Det är synd att man får aldrig optimerad program nuförtiden, det ska vara kompatibel numera !
Till och med operativsystem som OSX måste vara kompatibel långsam....

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag tror säkert att IBM lyckas hitta en lösning på värmeutvecklingsproblemet. Det är jag inte det minsta orolig över. Och det verkar ju som om Apple och IBM samarbetar mycket väl nu! Vågar man hoppas på att Apple licensierar OS X till IBM?

Sedan tillkommer ju ett annat intrikat problem när klockfrekvenserna börjar passera 25 GHz, och det är att elektronerna inte hinner ta sig hela vägen över chippet på en klockcykel. Har för mig att gränsen ligger runt 30 GHz med dagens chipstorlek. Åt det finns det i princip inget man kan göra, så om man även i framtiden ska använda vanlig halvledarteknik kommer prioriteringarna att behöva vara på att få maximala prestanda per klockcykel och att kunna köra så effektiv SMP som möjligt. IBM verkar faktiskt ha riktigt bra framförhållning i det avseendet, och det kan ju vara en anledning till att vara lite optimistisk.

Själv är jag lite ambivalent till att folk ska få någon vidare användning för den mängden datorkraft. Kostsamma algoritmer kommer att förbli kostsamma oavsett hur många GHz ens processor tuffar på i, så precis som stfm säger så kommer ju t.ex. uppgifter i stil med tungt Painter-jobbande fortfarande att vara segt. Visst, om ett par år kommer den sortens jobb bara att ta en tiondel så lång tid som idag, men när det gäller t.ex. evighetslånga beräkningar med exponentiell tidskomplexitet kommer skillnaden ändå att vara försvinnande liten. Men däremot tvivlar jag inte en sekund på att folk även i framtiden kommer att utveckla nya roliga sätt för vanligt folk att få användning för mer datorkraft - så länge det finns galningar som de på Apple är det ju nästan givet!

1
Bevaka tråden