Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort lösenord för användarkonton i OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-08 15:16

Jag har skapat flera konton på datorn och tidigare haft endast ett löseordsskyddat admin konto. Nu finns två konton som båda är admin och som jag önskar ha helt öppna, med andra ord ej lösenordsskyddade på något sätt.

Anledningen till detta är för att så fort jag önskar göra något med konto A (då konto B inte är utloggat) ombeds jag om lösenord. Bara en sån enkel sak som att starta om datorn kräver nu lösenord?! Jag har inget behov av att skydda konto A från B, eller vise versa, utan vill bara att allt ska funka transparent och enkelt utan en massa lösenord.

Jag önskar därför ta bort samtliga lösenord som är kopplade till inloggning i båda kontona. Hur löser jag detta?

MBP 13" Mid 2010
Mac OS X 10.8.1

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-08 18:33

Jag tror man blev tvingad att ha lösenord från SnowLeopard eller möjligen Lion.
Skriv bara ett "a" som lösenord, det stör ju inte så mycket.

  • Medlem
  • 2012-09-09 17:43
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror man blev tvingad att ha lösenord från SnowLeopard eller möjligen Lion.
Skriv bara ett "a" som lösenord, det stör ju inte så mycket.

10.6 kräver inget lösenord.

  • Medlem
  • 2012-09-08 18:42

Byt lösenord i kontoinställningarna.
Låt lösenordsfälten vara tomma.

Inget lösenord.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-10 00:36
Ursprungligen av Zepto:

Byt lösenord i kontoinställningarna.
Låt lösenordsfälten vara tomma.

Inget lösenord.

Nja det är inte så enkelt. Har testat det och det som händer är att det fortfarande frågas efter ett lösenord men att jag låter fältet vara tomt och trycker enter istället för att skriva in ett faktiskt lösenord. Jag kommer således inte ifrån begäran eter lösen som konstant dyker upp.

Ursprungligen av iPilot:

Nja det är inte så enkelt. Har testat det och det som händer är att det fortfarande frågas efter ett lösenord men att jag låter fältet vara tomt och trycker enter istället för att skriva in ett faktiskt lösenord. Jag kommer således inte ifrån begäran eter lösen som konstant dyker upp.

Den frågar väl inte efter lösen egentligen. Den begär en bekräftelse på det som ska hända. Sen om du har lösenord eller ej har inget med dialogrutan att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-16 13:58
Ursprungligen av Anders Täpp:

Den frågar väl inte efter lösen egentligen. Den begär en bekräftelse på det som ska hända. Sen om du har lösenord eller ej har inget med dialogrutan att göra.

Du har förvisso sant, om man tänker på det viset så antar jag att det blir svårt att finna en lösning på problemet?

Ursprungligen av iPilot:

Anledningen till detta är för att så fort jag önskar göra något med konto A (då konto B inte är utloggat) ombeds jag om lösenord. Bara en sån enkel sak som att starta om datorn kräver nu lösenord?! Jag har inget behov av att skydda konto A från B, eller vise versa, utan vill bara att allt ska funka transparent och enkelt utan en massa lösenord.

Att tänka på. Utomstående som vill ta sig in i datorn tycker också det blev betydligt enklare...

  • Medlem
  • 2012-09-09 23:32
Ursprungligen av Anders Täpp:

Att tänka på. Utomstående som vill ta sig in i datorn tycker också det blev betydligt enklare...

Om man har tillgång till hårdvaran spelar lösenord ändå ingen roll.
Koppla in FireWire/Thunderbolt och läs ut alla data.
Man måste kryptera om man vill skydda sig.

Säkerhet.

T

Ursprungligen av Zepto:

Om man har tillgång till hårdvaran spelar lösenord ändå ingen roll.
Koppla in FireWire/Thunderbolt och läs ut alla data.
Man måste kryptera om man vill skydda sig.

Säkerhet.

Ja stöld är också ett sätt att bli av med data. Men det var väl inget argument mot att surfa utan lösenord.

Vad är det du gör i det andra kontot som gör att du måsta fara fram och tillbaka så mycket?

Det kanske finns lösningar att göra det du vill men inom samma konto?

1
Bevaka tråden