Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac 27" i7, 2,8 startar inte

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-09 16:09

Hej
Min iMac vill helt plötsligt inte starta, jag koppla om lite kablar och stängde ned den som vanligt, men när jag nu ska starta den så vill den inte. Grå skärmen, äpple och den lilla snurran kommer men den kickar inte igång, den står och snurrar och hårdisken tickar som att den arbetar, likaså fläkten, men inget mer..

iMac 27" i7, 2,8
med ett trådlöst tangentbord

Vad göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 16:42

Starta den med skivan som följde med vid köpet. Håll nere C eller Alt när du startar om.

Det finns många trådar om startar ej och felsökning, du kan börja här:

http://www.99mac.se/macbook-pro-air/297548-macbook-sen-2009-startar-om-gar-att-stanga-efter-uppdatering-till-10-8-1-a.html
http://www.99mac.se/macbook-pro-air/297395-mac-startar.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-09 17:26

Jag kunde starta upp från DVD skivan, och där kollade jag hårddisken med Skivverktyget och den hittade inga fel, reparerade rättigheterna etc, så själva startskivan måste väl vara OK då eller kan den vara paj? PRAM lyckas jag inte återställa, får inget startljud, den reagerar inte.

Jag har en TimeMachine backup, ska försöka återställa från den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 18:19

Kör en installation från din skiva, den rör inte dina filer, så allt kommer att vara som tidigare när den är färdig. Den skriver bara över själva systemfilerna.

Du kan ju testa starta upp i verbose mode (håll in cmd-v när datorn startar), där kan det evenuellt stå lite matnyttig information om varför den avbryter uppstarten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-09 20:21

Jag gjorde en helt ny installation, men på det tredje steget, dvs efter att man valt språk och tangentbord och man ska välja om man vill nyttja flyttassistansen, vid det momentet hänger den sig och badbollen kommer upp och man kommer inte vidare så det är något knas i burken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 20:33

Valde du att du inte skulle föra över någon information? Vilket är det rätta just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-09 20:44
Ursprungligen av kenjon:

Valde du att du inte skulle föra över någon information? Vilket är det rätta just nu.

Den hänger sig oavsätt vilken jag väljer, kommer inte vidare. Innan jag installerade om så testade jag att köra från min Timemachine backup, men den överföringen kraschade, blev svart skärm med en massa tecken...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 21:24

Du har ingen extern disk du kan installera på, bara för att testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-09 21:25
Ursprungligen av kenjon:

Du har ingen extern disk du kan installera på, bara för att testa?

Du menar att jag installerar OSX på en extrem HD och startar från den? Måste den vara helt tom då eller? Alla HDs jag har ligger det grejer på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 23:54

Den måste vara partitionerad med GUID och ha HFS+ som filsystem. Och så kräver det 5-10 GB utrymme.

Det låter ju lite som en dålig hårddisk måste jag säga. Jag hade också en disk som var trasig nyligt, jag fick badbollar och hängningar som kunde vara minuter. Första gången jag kollade disken rapporterade den inga fel, men problemen blev värre och värre, och när jag provade igen några dagar senare hittade den lite dumheter. Samma med min tidigare disk i en Mac Mini, den rapporterade heller inga fel men när jag installerade om OS X hängde sig installern mitt i och kom inte vidare. Båda gångerna var det iaf disken som var problemet, köpte en ny för en tusenlapp eller så och installerade om, så fungerade allt kalasfint efteråt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-10 02:25
Ursprungligen av Kermit:

Det låter ju lite som en dålig hårddisk måste jag säga. Jag hade också en disk som var trasig nyligt, jag fick badbollar och hängningar som kunde vara minuter. Första gången jag kollade disken rapporterade den inga fel, men problemen blev värre och värre, och när jag provade igen några dagar senare hittade den lite dumheter. Samma med min tidigare disk i en Mac Mini, den rapporterade heller inga fel men när jag installerade om OS X hängde sig installern mitt i och kom inte vidare. Båda gångerna var det iaf disken som var problemet, köpte en ny för en tusenlapp eller så och installerade om, så fungerade allt kalasfint efteråt.

Nu på andra ominstallationen så fick jag fart på den igen, fattar inget,, men helt klart varningstriangel uppe, disken kan säker vara på G att ge upp eller nått..

Phhhuuu

God natt..

1
Bevaka tråden