Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-printserver delar ut tre olika printköer, syns inte längre i mac osx finder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • malmö
  • 2012-09-09 01:00

Har ett enkelt nätverk med typ fem datorer. Samt en pc printserver. Denna delar ut tre olika printköer ( hold , print, direct)
Själva servern syns i finder men inte köerna. Gör att det inte går att printa eller installera om printern. Det lustiga !!!??? är att en pc som hänger på samma lina och samma router fungerar perfekt och köerna syns.
Det fungerade på maccarna tidigare med. Det går att pinga servern även från mac. Har tagit ner hela nätverket och byggt temporärt upp ett nytt med en äldre adsl router. Samma skit igen! Håller på att få spel. Har till äventyrs även bytt ut prinservern till en likadan. Samma resultat. Finns det några nätinställning i maccen som kan konstra?
tack på förhand

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-09-09 08:42

Mer upplysningar underlättar

van är en pc-printserver? en pc med os eller en noname jetdriect-liknande?
vilket protokoll använder du?

  • Medlem
  • malmö
  • 2012-09-09 11:23

det är en Fiery x server som kör NT från annudazumal, men det fungerade tills det tog slut. Jag ser alltså servern i finder men inte själva printköerna. På min PC- XP så finns de däremot och det går att printa därifrån. Jag har tom bytt kabel mellan maccen och PCn utan bättre resultat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 10:38

Syns den inte i Lägg till skrivare heller?

  • Medlem
  • malmö
  • 2012-09-09 11:24

Nej i PCn är det inga problem allt funkar men jag kan inte lägga till skrivaren i maccen, själva Fieryservern syns men inte printtkörena som man måste komma åt för att kunna installer dem!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 11:55

Även under Systeminställningar - Skrivare - Lägg till skrivare? Varken under Windows eller knappa in IPnummer under IP?

  • Medlem
  • malmö
  • 2012-09-09 12:33

Applejack är färdig och jag startade om maccen och gissa vad som händer..... allt funkar igen. Nu är det bara att återställa härvorna med kablar som ryckts loss under gång.
Tack för hjälpen
ha en skön helg

  • Medlem
  • malmö
  • 2012-09-09 12:14

Nej, det enda som kommer upp är själva servern inga printmappar eller printers tidigare såg jag dem i finder under servern.. det är detta som försvunnit, -- och inte bara från den ena maccen utan alla. Inga ändringar i själva servern och efterssom jag har en i reserv hemma så bytte jag ut den och fick samma resultat både på PC där allt syns och maccen där endast servern syns utan undermapparna. Det enda jag kan förställa mig nu är att det finns någon slags nätverkstabell som har blivit galen och som alla maccar kör runt?
Tack för ditt engagemang! just nu kör jag applejack och hoppas att det rensar ut skiten

1
Bevaka tråden