Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fundering gällande nätverk och Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Har en Asus-nånting som är kopplad till uttaget i väggen (fiber) och en Airport Extreme som förlänger det trådlösa via ethernet-kabel. Har två datorer som är kopplade till AE och de andra enheterna koppar trådlöst till Asus-routern.

Nu till saken. Jag bryggande min AE och sade till den att förlänga det trådlösa nätverket, men då började konstiga saker att hända. Det trådlösa var superskakigt och de flesta enheter kan ansluta men det går segt som sirat. Jag resettade då min AE då problemet uppstod då jag tänkte brygga, men nu hittar jag inte min AE i Airport Utility och den blinkar gult. Internet fungerar för de datorer som är kopplade till AE och det trådlösa fungerar bra sedan reset, men varför hittar jag den inte i AU och varför lyser en gult?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-08 11:43

I grunden ska du ha EN router (din ASUS), och då ställa Airporten som brygga. Alternativt ställa ASUS som brygga och använda AE som router (då måste du slå av det trådlösa i ASUSen). Så långt är väl allt rätt.
Men du bör köra kabel från ASUS till AE, inte förlänga det trådlösa nätverket (det är ungefär samma sak men utan kabel), utan skapa ett nytt trådlöst nätverk på AE, om de sitter långt från varandra. Sitter de nära bör du stänga av det trådlösa på en av enheterna.
Gör en Återställning av AEn så kommer du att hitta den igen i AirportUtility.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-08 18:03

Mer korrekt är väl att just NAT ska slås av i enheten som ska bryggas, inte slå av den trådlösa funktionaliteten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-08 18:49

Sitter de nära varandra skulle jag slå av det trådlösa i den ena av dem, för att de inte ska störa varandra. Och är den första enheten (närmast Internet) bryggad är det rent av dumt att ha WiFi påslaget där. Antingen ska den ligga på routern eller senare.
I de enheter jag har haft går NAT av automatiskt när man väljer bryggläge.

Testade att brygga AE och valde att den skulle utöka det trådlösa nätverket utan resultat. Kan även nämna att det är trådat mellan ASUS och AE. Testade även att resetta AE.

Uppdaterade FW på ASUS-routern och nu fungerar det som det ska. AE lyser orange dock, vet inte om den ska göra det eller inte iom att den är bryggad. Hittar inte heller min AE via Airport Utility, men men.. Det fungerar

Förläng ditt trådlösa nät eller kör med kabel mellan Asusen och AE. Gör inte båda. Det blir kaka på kaka och kan strula. Kör du med nätverkskabel mellan Asus och AE så döp nätverken lite olika. T.ex. Network1 och Network2. Vill du förlänga det trådlösa nätet så ta bort kabeln mellan dem.
Fördelen med att köra med kabel mellan routrarna istället för att förlänga det trådlösa nätet är att de trådlösa näten då kommer att få högre prestanda då routrarna inte behöver skicka all informationen mellan sig.

Sätt AE i bryggläge. Nat kommer att slås av automatiskt och kontrollera att dhcp-servern stängs av. Har för mig att den gör det per automatik med men kolla att det verkligen gör det.

Ursprungligen av teonanacatl:

Förläng ditt trådlösa nät eller kör med kabel mellan Asusen och AE. Gör inte båda. Det blir kaka på kaka och kan strula. Kör du med nätverkskabel mellan Asus och AE så döp nätverken lite olika. T.ex. Network1 och Network2. Vill du förlänga det trådlösa nätet så ta bort kabeln mellan dem.
Fördelen med att köra med kabel mellan routrarna istället för att förlänga det trådlösa nätet är att de trådlösa näten då kommer att få högre prestanda då routrarna inte behöver skicka all informationen mellan sig.

Sätt AE i bryggläge. Nat kommer att slås av automatiskt och kontrollera att dhcp-servern stängs av. Har för mig att den gör det per automatik med men kolla att det verkligen gör det.

Ok, tackar! Ska testa

Ett problem. Jag verkar inte kunna återställa den. Jag har testat att köra en reset och ryckt strömsladden men jag hittar den ändå inte i airport utility?

Edit: En halvtimme senare dök den upp i AU. Setup gick åt fanders dock. Tror jag får ta bort en av routrarna.

Senast redigerat 2012-10-03 14:55
1
Bevaka tråden