Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen dropboxlösning med mobilapp

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-07 16:17

Har sökt lite, men inte hittat något riktigt klockrent.

Söker ett sätt att få upp en egen "dropbox" server (10.8 server) med klienter för OS X och iOS.
Helst klienter för windows och android med.

Sparkleshare ser intressant ut, men det här med github och versionshantering får mig lite tveksam.
Tanken är att ha foto/film/dokument/mm.

Några tips?

Sparkleshare är klockrent för MacOSX, windows och linux men vad jag vet så finns det inga fungerande mobilappar just nu.

github och versionshantering är inget man märker av. När du väl har gått igenom den rätt smärtfria installationen så känns det väldigt mycket som att använda just dropbox.

Om du har 10.8 Server installerat kan du slå på WebDav-funktionen för hemkatalogerna och på så sätt kunna komma åt filer från iOS, åtminstone de filtyper som iOS stödjer. Glöm inte att installera och konfigurera profilhanteringen först då den i sin tur installerar Open Directory i bakgrunden som krävs för att WebDav ska fungera. Lokala användare kan nämligen inte användas för att komma åt mappar utdelade via WebDav utan endast OD-användare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-07 21:20
Ursprungligen av ravenwing:

Sparkleshare är klockrent för MacOSX, windows och linux men vad jag vet så finns det inga fungerande mobilappar just nu.

github och versionshantering är inget man märker av. När du väl har gått igenom den rätt smärtfria installationen så känns det väldigt mycket som att använda just dropbox.

Finns det ingen iOS app är det inte alls intressant, och vad jag såg om installation så är det allt annat än smärtfritt.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Ja, men hittar inte hur man installerar servern i OS X.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Om du har 10.8 Server installerat kan du slå på WebDav-funktionen för hemkatalogerna och på så sätt kunna komma åt filer från iOS, åtminstone de filtyper som iOS stödjer. Glöm inte att installera och konfigurera profilhanteringen först då den i sin tur installerar Open Directory i bakgrunden som krävs för att WebDav ska fungera. Lokala användare kan nämligen inte användas för att komma åt mappar utdelade via WebDav utan endast OD-användare.

De filer som iOS stöder, eller de filer som stöds genom appar?
Och resten känns halvgrekiskt för mig, men jag kan säkert sätta mig in i det om det går att lösa alla former av filer som det finns appar för.

Syftet för mig är att kunna få in filer i iOS (och helst kunna komma åt dem från andra typer av enheter med) utan att behöva gå genom itunes.
Vad jag hittat hittils verkar det smidigare att bara ha en ftp-server :/

En sån här grej skulle man tro kunna vara ganska populär, men det mesta jag hittar bygger på linux server och massa terminal-kommandon.

Jag kör ju OS X för att slippa sån't

Sätt på WebDAV och kör en app som heter AirSharing.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-08 08:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Sätt på WebDAV och kör en app som heter AirSharing.

Ok, jag vet inte riktigt hur jag gjorde, men jag kan ansluta. Däremot kommer jag bara åt en viss användares homedirectory (som inte innehåller några filer).
Under sharing har jag bockat i webdav på den disken jag vill komma åt.

Airsharing var lite dyr för att testa så jag använder en som heter My WebDAV.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-08 11:47

"en viss användare"? Inte den användare du vill komma åt? Inte lätt att veta vad du menar/vill. Det har ju med säkerhet att göra, vad du kommer åt och inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-08 13:12

Jag kan inte logga in med mitt vanliga admin-konto, men jag kan logga in med ett annat konto (som också är admin).
Testade med en annan app (WebDav Nav) och då kommer jag åt den utdelade disken jag vill (hemmamapparna använder jag inte).

Jag slog på profile manager som Joacim nämde längre upp, och fick då även fylla i konton mm för open directory.
Där valde jag det här andra kontot som fungerar. Så jag antar att mitt vanliga konto inte hänger ihop med de här profilerna.

Det spelar egentligen ingen roll vilket konto som fungerar, huvudsaken är att ett gör det, det är ändå bara jag själv som ska använda det.

Ursprungligen av Json_81:

Jag kan inte logga in med mitt vanliga admin-konto, men jag kan logga in med ett annat konto (som också är admin).
Testade med en annan app (WebDav Nav) och då kommer jag åt den utdelade disken jag vill (hemmamapparna använder jag inte).

Jag slog på profile manager som Joacim nämde längre upp, och fick då även fylla i konton mm för open directory.
Där valde jag det här andra kontot som fungerar. Så jag antar att mitt vanliga konto inte hänger ihop med de här profilerna.

Det spelar egentligen ingen roll vilket konto som fungerar, huvudsaken är att ett gör det, det är ändå bara jag själv som ska använda det.

Ditt adminkonto är ett lokalt konto skapat innan du installerar Profile Manager och därmed också Open Directory. Därför fungerar inte admin-kontot för WebDav. Lokala konton ingår inte i Open Directory, de kan inte replikeras till andra servrar i samma OD, osv.

Jag ska nog skriva en guide på det här ämnet nästa vecka.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-08 17:07
Ursprungligen av Joacim Melin:

Ditt adminkonto är ett lokalt konto skapat innan du installerar Profile Manager och därmed också Open Directory. Därför fungerar inte admin-kontot för WebDav. Lokala konton ingår inte i Open Directory, de kan inte replikeras till andra servrar i samma OD, osv.

Jag ska nog skriva en guide på det här ämnet nästa vecka.

Guide låter bra

Men om jag skulle vilja lägga till fler konto, t ex åt min sambo eller en polare?
Min sambo har ett lokalt konto för att kunna lägga lite backup från sin dator, men det går ju inte heller att logga in på via webdav.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-08 18:43

Logga in som diradmin och skapa konto i OD.

1
Bevaka tråden