Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android är också ett ganska låst system

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kermit:

I mitt fall kan det vara att jag kanske ska till sommarstugan (där jag som bäst har en "pinne" edgetäckning) och vill ta med filmer, böcker, mm. Bara att kasta in, så får man bry sig om att hitta en lämplig app för att visa materialet sen. .

Men om du inte har någon mottagning i sommarstugan, hur ska du då kunna hitta en lämplig app för materialet när du väl är där?

Ursprungligen av Capeman:

Men om du inte har någon mottagning i sommarstugan, hur ska du då kunna hitta en lämplig app för materialet när du väl är där?

Det löser man alltid - antingen får man ta hem en app via edge (det går ju,tar bara enormt länge), eller kanske fixa det i bilen på väg till stugan. Men oftast har man videospelare, textredigerare mm installerade som klarar det man vill göra.

Min poäng var snarare att det är väldigt skönt att kunna lägga in filer på mobilen i egenbestämd mappstruktur _utan_ att associera dom med en app. På iOS måste du ju slänga in filer som "assets" till t ex en filmspelar-app om du synkar via iTunes, och då kommer bara den spelaren åt dem, det känns som en knölig omväg imo. Rätta mig om jag har fel, det är iaf så jag förstått att man måste göra om man vill ha t ex en bunt filmer på sin i-device som ska spelas upp med en specifik mediaspelare du laddat hem. Då är det betydligt bättre att bara kunna ha en film-mapp som du kan spela med vilken app du vill, så att man t ex kan byta till en annan default videospelare utan att behöva flytta runt alla filer igen.

Ursprungligen av Kermit:

Min poäng var snarare att det är väldigt skönt att kunna lägga in filer på mobilen i egenbestämd mappstruktur _utan_ att associera dom med en app. På iOS måste du ju slänga in filer som "assets" till t ex en filmspelar-app om du synkar via iTunes, och då kommer bara den spelaren åt dem, det känns som en knölig omväg imo. Rätta mig om jag har fel, det är iaf så jag förstått att man måste göra om man vill ha t ex en bunt filmer på sin i-device som ska spelas upp med en specifik mediaspelare du laddat hem. Då är det betydligt bättre att bara kunna ha en film-mapp som du kan spela med vilken app du vill, så att man t ex kan byta till en annan default videospelare utan att behöva flytta runt alla filer igen.

Ja, så länge man inte kör Dropbox då. Men visst, det saknas i systemet per default. Nu stör det inte mig eftersom jag använder Dropbox till så mycket annat också, men förstår din poäng.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-06 12:51

Det stora problemet är väl att iOS inte designades med ett filsystem åtkomligt för användaren, det var ju inte ens tänkt att ha tredjepartsappar!
Det ser jag som att det finns allvarliga underliggande design-missar i iOS som gör att allt man gjort sen man släppte in appar i iOS2 är "hack" för att få det att funka (jaja, jag vet att det inte är så).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-06 13:34
Ursprungligen av bollman:

Det stora problemet är väl att iOS inte designades med ett filsystem åtkomligt för användaren, det var ju inte ens tänkt att ha tredjepartsappar!
Det ser jag som att det finns allvarliga underliggande design-missar i iOS som gör att allt man gjort sen man släppte in appar i iOS2 är "hack" för att få det att funka (jaja, jag vet att det inte är så).

Det är ju precis det vi säger! Men det blir mothugg hela tiden från de som tycker iOs är heeelt logiskt och jättebra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-06 13:53
Ursprungligen av PJW:

Men det blir mothugg hela tiden från de som tycker iOs är heeelt logiskt och jättebra.

Nä jag har varit tyst i flera dar...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 17:24

iOS är designat för att köras mot molnet, inte som lokal filserver.
Tycka vad man vill om det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-06 18:58
Ursprungligen av zappee:

iOS är designat för att köras mot molnet, inte som lokal filserver.
Tycka vad man vill om det...

Jo, det är möjligt. Synd bara att man inte kan välja vilka molntjänster man vill koppla ihop t.ex Pages för ipad med. Mer låst med andra ord. Jättelåst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-06 19:22
Ursprungligen av PJW:

Jo, det är möjligt. Synd bara att man inte kan välja vilka molntjänster man vill koppla ihop t.ex Pages för ipad med. Mer låst med andra ord. Jättelåst.

Det är väl ingen som har sagt att iOS inte är låst? Rubriken säger ju att Android också är ganska låst (vilket betyder lite men inte lika mycket i mina öron).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-06 20:11
Ursprungligen av kenjon:

Det är väl ingen som har sagt att iOS inte är låst? Rubriken säger ju att Android också är ganska låst (vilket betyder lite men inte lika mycket i mina öron).

Fast tråden verkar inte längre ta upp hur ganska låst Android är (i den oinsattes ögon...), mest hur stort och tjockt iOS-stängslet är.

Trådar har sina sidotrådar.

Apple får säkert höra de här synpunkterna hela tiden och min gissning är också mer funktioner i molnet. Men jag tror inte Apple lägger särskilt mycket tid och tankar till hur man ska göra när man inte är uppkopplad i sommarstugan.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Men jag tror inte Apple lägger särskilt mycket tid och tankar till hur man ska göra när man inte är uppkopplad i sommarstugan.

Det är ett ganska avfärdande sätt att summera att ios inte har något stöd för vad som i alla andra sammanhang är ett helt normalt arbetsflöde för de allra flesta som använder datorer produktivt i jobbet (förutom i vertikala tillämpningar, då).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 21:54
Ursprungligen av PJW:

Ersätta och fixa och trixa. Även jag gör det. Jag arbetar ständigt MOT operativsystemet för att få det att så långt det går göra vad jag vill. Jag vill att mitt OS funkar utan en massa extra-appar. Men, men, appen Filebrowser kan väl inte kika in i min ipads filsystem? För det anväder jag iFile och det funkar hjälpligt (fast detta är ju inte något Apple gillar).

Kommer dessa appar automatiskt till en i Android?
Låter på dig som man aldrig behöver ladda ner något...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-07 21:26
Ursprungligen av zappee:

Kommer dessa appar automatiskt till en i Android?
Låter på dig som man aldrig behöver ladda ner något...

Jag behöver inga extra appar för att kika i androids filsystem. Jag skulle även på ios vilja se mina filer och därefter kunna välja med vilken app jag vill öppna dessa med. Det hade varit bra. Och mindre låst.

Ursprungligen av GustafMA:

Det är ett ganska avfärdande sätt att summera att ios inte har något stöd för vad som i alla andra sammanhang är ett helt normalt arbetsflöde för de allra flesta som använder datorer produktivt i jobbet (förutom i vertikala tillämpningar, då).

Ja det kanske det är men det är så jag tror verkligheten ser ut på gott och ont. Problem med dyra surfavgifter utomlands och dålig täckning växer bort över tiden.

Vi som följt Apple länge har haft de här diskussionerna "hur tänkte dom nu" om och om igen. Sen går det en period på 6 månader och plötsligt visar det sig att alla bytt till det nya sättet.

Jag säger inte att allt är perfekt nu. Apple utvecklar utifrån sin första grundversion. Det har varit enklare för konkurrensen att ta en titt på grundversionen och starta från ett hopp till en 1.5-version. Apple kommer säkerligen med en 2.0 framöver. Och så går utvecklingen vidare.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ja det kanske det är men det är så jag tror verkligheten ser ut på gott och ont. Problem med dyra surfavgifter utomlands och dålig täckning växer bort över tiden.

Visst. Surfprylarna är nog övergående, på sikt i alla fall.

Men mitt problem med den modell som tillämpas med ios är betydligt större än något täckningsrelaterat. Ska klistra in det jag skrev om hur androids filsystem underlättat mitt digitala liv jmfrt med ios som jag skrev här för dryga två år sedan och som såvitt jag vet är lika relevanta då som nu:

Citat:

Scenario ett: du får ett USB-minne levererat med några hundra olika filer (texter i olika format, bilder, presentationer, beräkningsunderlag i excel och vilken redovisningsprogramvara din organisation nu använder, CMS-filer för aktuella kundrelationshistorier o.s.v. sorterade i olika mappar efter projekt. På min Nexus drar jag över rubbet till telefonen som om jag kopierade till en annan hårddisk, och sedan kan jag välja och vraka mellan vad och hur jag vill öppna på min telefon, med vilken programvara (ofta olika för läsning och redigering) och så efter behov. De flesta filerna kommer jag inte ens behöva öppna, men jag vet inte på förhand vilka. Nedlagd arbetstid på att göra materialet tillgängligt för mig mobilt (och tillbaka till dator, när jag vill det): klick-och-drag. Hur löser jag motsvarande problem i iOS? Mailar varje fil individuellt? Importerar de filtyper som iTunes låter mig importera från disk och syncar dem - och i så fall till flera olika program på nallen? Gör någon sorts notering någonstans om vilken fil (kom ihåg, hundratals) som hör till vilket projekt? Det är ju helt ohanterligt.

Scenario två: Jag har ett gemensamt dokument med flera andra som ligger centralt i en sharepointserver och jag vill kunna editera i. På Nexusen ansluter jag till filsystemet den ligger på via VPN, laddar sharepointfilen och editerar, med full tillgång till editeringshistorien för mig själv och de andra, till metadiskussionen med de andra användarna, och med de skydd mot simultana ändringar och och crossdeletes som sharepoint i sig tillhandahåller. Hur löser jag det i iOS? Inte alls... det är liksom inget substitut att checka ut filen ur sharepoint och maila den till mig själv, och även om jag gör det kommer tilltaget naturligtvis inte uppskattas av mina kollegor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 12:11

Jag kan inte säga om detta är bättre på Android idag men till viss del har det starkt upplysts i denna tråd hur man till vardags måste arbeta emot iOS för att få det fungera mer som man vill just på filhanterings-sidan. Motargumenten är tycker jag ganska svaga "det kommer bli bra i framtiden", "de har en plan", "det kommer säkert bli så som man vill", "det finns en tredjeparts app för det" osv. Även många av tredjeparts-apparna visar hur dumt iOS hanterar filer.

Sedan håller jag 100% med om att vara beroende av en "filhanterare" på en enhet som iPhone är fel. Dock borde funktionen finnas där för dem som vill nyttja den.

En synk-tjänst på nätet ersätter heller inte en lokal filhanterare. De fyller olika syften.

Apple brukar komma till skott och lösa saker till slut. Men Apple har också gjort en drös riktigt risiga produkter / beslut under åren. Se bara på deras hopplösa försök att få ordning på sin molntjänst. iTools, iDisk, iWorks, MobileMe, iCloud… När kommer de få till det "rätt"? De har tjafsat med det i över tio år nu vilket är ett uppenbart bevis på att Apple inte riktigt har koll på vad man vill göra här. Nu har man pengarna att investera lösningar verkar det som…

Apple kan ex. designa de bästa tangentbord på marknaden tycker jag. Möss har de dock inte den blekast om hur man ska göra med. Apple kan som alla företag lära sig göra saker bättre om iOS har visa brister. Men, likt tidigare uppenbara brister verkar Apple se över dem (även om översynen kommer några år sent kommer de).

Ursprungligen av Erik.dv:

En synk-tjänst på nätet ersätter heller inte en lokal filhanterare. De fyller olika syften.

Om Apple öppnar iCloud för alla appar som en gemensam filtjänst så kan dom se till att allt är viruskollat. Det är lite så jag funderat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 14:17
Ursprungligen av Anders Täpp:

Om Apple öppnar iCloud för alla appar som en gemensam filtjänst så kan dom se till att allt är viruskollat. Det är lite så jag funderat.

Men då är vi inne på "det kommer kanske bli bra i framtiden om Apple gör som jag tror man kanske kan göra". Flera om, kansken och men - dock inget som fungerar idag.

Ska man "innovera" så borde iCloud fungera dynamiska mellan program och appar från OSX och iOS. Jag borde kunna synka mappar med filer i OSX så dessa blir tillgängliga över allt till vem jag än vill ska ha access till dem enligt en struktur jag satt upp. Som du skriver Anders skulle iCloud kunna ansvara för saker som virus-kontroll av filer - "the cloud" tillför en tjänst och gör fildelningen potentiellt säkrare. "Systemet" skulle ha ett stabilt API som tillåter vem som helst att skriva till och från det, vare sig man kör Windows eller Linux. "Systemet" skulle även kunna hantera saker som versioner av filer.

Men idag fungerar ju inte det alls så. Idag kan man, typ, synka sina bilder och synka dokument man jobbar med ett specifikt antal program. På sikt blir det också stökigt då man inte ens har samma kontroll på att sortera filerna mer än 1 nivå uppe i molnet. Här måste jag säga hur f-n tänkte Apple? Tom en random-joe-i-take-photos-with-my-phone lär åtminstone vilja kunna sortera in bilder i mappar? Vidare är systemet då ogenomtänkt från användarens sida att jag inte vet var jag ska ta vägen. Sitter jag primärt och jobbar i Photoshop, varför tusan ska jag vara beroende av iPhoto för att få mina bilder till iCloud? Kan inte det bara lösas av OSX (höger-klicka en mapp > "sync to icloud" - klart). Sedan kan iCloud ha som tjänst att dynamsikt konvertera allt media till ett format som stöjds av givna enheter kopplade till systemet. Nu pratar vi lite innovation. Inte som idag där jag inte ens kan spara ner en bilaga från ett mail utan att skicka det till ett program på min telefon.

Det hela är tämligen baklänges. Om målet är att förbättra den "platta" strukturen vi haft sedan 70-talet får man se till att göra den bättre också. Inte sämre.

Menar du mappar i iCloud inne i OS X eller något annat? Man kan skapa en mapp genom att dra en fil över en annan likt apparna i telefonen.

Apple satt i en svår sits när de skulle ut med en helt ny produkt på en helt ny marknad. Om det hade visat sig att iPhone hade varit ett problembarn så hade den blivit det misslyckande många olyckskorpar ville få det till.

Istället lunkade det på och sen tog det fart och blev en succé. Den hårt hållna strukturen och säkerheten har haft stor betydelse för detta. Den har sålt från mun till mun vilket är bästa sättet att få en succé. "Den här ska du prova den är bra". Inte "Passa dig det är bara strul med den där".

Så på sätt och vis kanske det kommer en period nu där användarna börjar se nya sätt att använda apparaterna på. Det är bara att skicka vidare till Apple och hoppas de lyssnar. Eller så får man byta till annan utrustning om det är ett jättebekymmer. För 2,5 år sedan var det inte ett jättebekymmer att ha med sig en laptop. Det var t o m med jättepraktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 14:22

För att lägga till detta så finns många sådan "det kommer…" med Android också.

- "Varför hackar det så mycket när man skrollar för?"
- "Nä, men alltså det kommer fixa sig i version 4.1 där Google insett att man ska göra något som iOS gjort sedan version 1.0"

Sen sitter man kanske på en lur som inte kommer få stöd för 4.1 och då var livet mindre roligt som användare.

Definitionen av låst eller olåsta system kan ovan problem inte lösas vare sig systemet är låst eller inte. Precis som många "predikade" Linux så även om det är ett öppet system är man ändå låst till det som finns tillgängligt till systemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-07 21:22
Ursprungligen av Erik.dv:

För att lägga till detta så finns många sådan "det kommer…" med Android också.

- "Varför hackar det så mycket när man skrollar för?"
- "Nä, men alltså det kommer fixa sig i version 4.1 där Google insett att man ska göra något som iOS gjort sedan version 1.0"

Sen sitter man kanske på en lur som inte kommer få stöd för 4.1 och då var livet mindre roligt som användare.

Definitionen av låst eller olåsta system kan ovan problem inte lösas vare sig systemet är låst eller inte. Precis som många "predikade" Linux så även om det är ett öppet system är man ändå låst till det som finns tillgängligt till systemet.

Word! Laggandet (och en hel del annat) gjorde att jag slopade android och valde ios. Dock är jag förvånad över hur invecklat ios är (ibland) för min vardag. Om inte Apple väljer att ha att synligt och öppet filsystem, vilket jag tycker vore bra, så kan de iallafall låta mig som användare koppla de enskilda apparna till vilka molntjänster jag vill. Bara en tanke.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-07 21:26
Ursprungligen av Erik.dv:

Sen sitter man kanske på en lur som inte kommer få stöd för 4.1 och då var livet mindre roligt som användare.

Jag ska rätta till det där för dig:
Vill man få stöd för 4.1 måste man köpa en ny telefon eller ha en nexus (och även då är det bara kanske).

Ok, en mild överdrift, men har man inte en telefon som levererades med ICS och som lanserades tidigare än typ två månader innan 4.1 presenterades kan man glömma att få 4.1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 14:54

Ja, man kan skapa 1 nivå av mappar. Det kanske blir 2 nivåer av filer då. Tar jag ett par slumpmässiga projektmappar jag har på datorn idag så pendlar de mellan 4 och 6 nivåer. Förvisso skulle denna struktur kunna förenklas en aning om systemet var metadatastyrt men fortfarande är 1-2 nivåer på tok för lite (och varför man ens har en sådan begränsning finns det ingen som helst anledning till).

Jag tror inte det är någon som motsätter att Apple gjort rätt med "iOS 1.0". Man tog de viktigaste funktionerna och gjorde dem rätt. Sen att man saknade massa funktioner var ok för det man faktiskt löst gjorde man så pass bra.

Dock måste man förbereda sig för iOS "Next-generation". Jag tror snarare det är dagens våldsamma utveckling av mobila enheter (Smartphone / Pads) som gjort att folk gör mycket mer avancerade saker med dessa än man kunde föreställa sig 2007. Jag skulle fortfarande säga iOS är ett enormt dåligt "produktions OS" men ett väldigt bra "konsumtions OS". Ska iOS komma till nästa nivå där ex. en iPad helt ersätter en MacBook Air, då måste "produktions" biten bli bättre och en stor del där är filhantering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 15:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Dock måste man förbereda sig för iOS "Next-generation". Jag tror snarare det är dagens våldsamma utveckling av mobila enheter (Smartphone / Pads) som gjort att folk gör mycket mer avancerade saker med dessa än man kunde föreställa sig 2007. Jag skulle fortfarande säga iOS är ett enormt dåligt "produktions OS" men ett väldigt bra "konsumtions OS". Ska iOS komma till nästa nivå där ex. en iPad helt ersätter en MacBook Air, då måste "produktions" biten bli bättre och en stor del där är filhantering.

Fast det resonemanget verkar förutsätta att det är ett mål att iOS skall utvecklas till att helt kunna ersätta t.ex. OS X. Jag tycker inte det är ett önskvärt mål. OS X finns ju redan och fungerar bra.

Jag tycker att storheten i iOS är att den inte försöker ersätta OS X. Att den är stolt över att vara ett bra "konsumtions OS" för 90% av Facebook-generationen och att den SKITER i att vara bäst på elit-produktions-biten och lämnar det till OS X. Och det är denna arrogans som gör att den lyckas att vara så enkel för konsumtion.

Detta sagt så KAN du använda iOS till en del "produktion" förutsatt att du hittar en app som löser hela ditt arbetsflöde. Men behöver du gå utanför appen, eller kombinera appar, så har du nog lämnat vad iOS är byggt för och bör använda en "riktig" dator (t.ex. OS X).

Vi får se. Jag kan ha fel och framtiden kanske är att man ska kunna göra allt på alla devices och i så fall har Microsoft en vinnare i Windows 8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 15:28

Nej, på den punkten håller jag med dig pesc. Absolut. iOS ska inte ersätta OSX och det är iOS styrka. Dock finns det en balans i att förenkla i den mån att man faktiskt förbättrar funktionen tills att man förenklar något så mycket så man förhindrar en funktion.

Just hur man löst filhanteringen på iCloud och i iOS är något som gör att man förhindrar en mängd möjligheter där vilket jag tycker är lite dumt gjort av Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 23:06

Aja, alla är vi väl olika. Jag har under mina 4 år som iOS-användare aldrig saknat en filhanterare, jag tror majoriteten av iOS-användarna känner samma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-07 23:11
Ursprungligen av zappee:

Aja, alla är vi väl olika. Jag har under mina 4 år som iOS-användare aldrig saknat en filhanterare, jag tror majoriteten av iOS-användarna känner samma.

Jo, vi är olika. Tråden handlade från början att Android också är ett låst system. Visst är det. Men det har en filhanterare och för mig (till skillnad från dig och den majoritet du förutsätter) är det en låsning mindre. Om det finns en filhanterare behöver du ju inte nödvändigtvis använda den. Om det inte finns någon är det ju tämligen kört.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 23:19
Ursprungligen av PJW:

Jo, vi är olika. Tråden handlade från början att Android också är ett låst system. Visst är det. Men det har en filhanterare och för mig (till skillnad från dig och den majoritet du förutsätter) är det en låsning mindre. Om det finns en filhanterare behöver du ju inte nödvändigtvis använda den. Om det inte finns någon är det ju tämligen kört.

Nej, det spelar mig ingen roll om det finns en filhanterare på iOS eller ej.
Tråden handlar om att det finns låsta saker i Android med, dock är det ju ingen nyhet att iOS är ännu mer låst.

Bevaka tråden