Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nVidia Quadro K5000 annonserat för MacPro

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 12:43

nVidias senaste Quadro-kort K5000 kommer snart i en Mac-version. Spännande!

Nyheter
- Cinema 4K display support (4096x2160 resolution), which enables content creators to process and view high resolution cinema content
- A new display engine that can drive up to four displays simultaneously
- 4 GB graphics memory that provides faster interactivity when using design and content creation applications
- Based on NVIDIA Kepler architecture, which enables the Quadro K5000 GPU for Mac to run key content creation applications up to 2x faster at lower power than the Fermi-based Quadro 4000 for Mac
- Support for up to two Quadro K5000 GPUs for Mac in a single Mac Pro
- Support for OpenGL, OpenCL and NVIDIA CUDA™

2X snabbare än Quadro 4000 låter lovande. Dock är K5000 2 PCIe-platser hög.

Priset är satt till $2,249 (c:a 15 850 SEK). Vilka MacPro-modeller eller vilka OSX-versioner som stöds är oklart.

Mycket spännande nyhet för de som kör bl.a. Premier, After Effects eller Resolve. Final Cut Pro X borde även få rejäl fart av detta kort.

Externa länkar
NVIDIA Quadro K5000 GPU for Mac offers significant Premiere Pro performance boost, we go hands-on
NVIDIA Announces Quadro K5000 Professional GPU for Mac Pro - Mac Rumors
Mac Pro Users Gain Unprecedented Performance With NVIDIA Quadro K5000 - MarketWatch
NVIDIA Quadro K5000 Boosts Mac Pro Graphics Performance | NVIDIA UK

Senast redigerat 2012-09-07 13:11

Intressant att de släppt upp 4GB-gränsen för grafikkort. Tydligen har flashnings-scenen haft problem med kort över 2.5GB RAM.

Vänta nu, Cinema 4K display support?! Ska apple släppa en ny, fin skärm snart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 13:09

Cinema 4K display support är ett mer generellt stöd för 4K skärmar skulle jag tippa på men det möjligör en "retina" display på skrivbordet också. Till viss del. En äkta retina 27" ligga på över 5K upplösning. 5120x2880 för att vara exakt, vilket är nästan 3 gånger så många pixlar som MacBook Pro Retina har idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 13:13

Läser man det finstilta gäller även följande:

- Cinema 4K support (4096x2160@24p) available with display devices supporting HDMI 1.4 4K input.

24 Hz är ingen höjdar refreshrate för generellt datorarbete.

Ah, de menar cinema som i "bio" inte som i "apples skärmar" därav framerate:n.

Sidenote, sunkigt att de verkar fokusera på pixelbloat innan man går upp till 50Hz. I mitt tycke är 24-50Hz ett större steg rent kvalitetsmässigt än 720p-1080p (och förmodligen 4K med.. ).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 19:25
Ursprungligen av ravenwing:

Sidenote, sunkigt att de verkar fokusera på pixelbloat innan man går upp till 50Hz. I mitt tycke är 24-50Hz ett större steg rent kvalitetsmässigt än 720p-1080p (och förmodligen 4K med.. ).

Antar att du menar 48Hz? Inge fel på 24 så länge det inte är en massa panoreringar, men självklart är 48 trevligare. Man är så van med looken på 24 att 48 (enligt folk som lekt med det) känns för skarp och inte alls filmiskt. Ska bli spännande o se "The Hobbit".

Trevligt att att nvidia "vågar" göra ett kort för MacPro'na. Vore ännu trevligare om Apple fick foten ur a****t och gav sina användare lite info
om vad som händer på hårdvarufronten. Jag skulle nog nappa på en 4k monitor från apple om apple levererade en. Ifall priset va någolunda humant (inte Eizo priset, tack, heh)

Om priset blir runt 15k (grafikkortet) så kanske det vore värt att titta närmre på det! Smoke, Resolve, Premiere, Maya, max m.fl. tycker om Quadro korten. Minns mitt första quadro kort, QuadroFX 1100, tidigt 2000. I 3dsmax funka det smärtfritt men försökte du spela nått på det så fick man 2-10 fps när partiklar renderades i unreal!

Ursprungligen av Kenneth M:

Antar att du menar 48Hz? ...

Tja, 48, 50, 60 Hz, så stor roll spelar det inte vilket som skulle användas. När vi har gjort renderingstester på jobbet (och tester på material filmat i olika ramhastigheter också) så tycker jag det gör otroligt mycket större skillnad än att gå från 720p och uppåt.

Ska bli intressant att testa mer på HEVC (h.265) och se vad den kommer att bli bäst på också. 4K är ju rätt hett där men de kanske har lagt lite krut på att komprimera bättre vid högre hastigheter också.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 23:14

Offtopic:

Ursprungligen av ravenwing:

Tja, 48, 50, 60 Hz, så stor roll spelar det inte vilket som skulle användas. När vi har gjort renderingstester på jobbet (och tester på material filmat i olika ramhastigheter också) så tycker jag det gör otroligt mycket större skillnad än att gå från 720p och uppåt

50hz ser naturligtvis bäst ut då det är syncat till vad vi använder. Uppdateringen är ju ett resultat av vad vi har i elnätet. 24 fps är ju va gubbarna i begynnelsen "vevade fram". 48 ser ut att bli en framtida standard.

Ontopic:

Tycker det är lite små lustigt att alla som recenserar k5000 för mac listar fusion...som inte finns för osx...
Eller har eyeon släppt det för osx nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 19:40

Det är många som säger en dubblering i FPS - dvs 24 till 48 - ger mer total information över tid än en dubblering av upplösning.

48 fps i 2K kommer vi generellt sätt kunna ta åt oss mer information av än 24 fps i 4K trots att 4K@24 innehåller 2 gånger så många pixlar som 2K@48 per sekund. "Strobe" fenomenet äter upp mycket processering i våra hjärnor.

Då pratar man förstås uppspelningsformat. Att filma i högre upplösning än slutprodukten visas i har också sina fördelar med digital pan / scan / zoom. Sedan håller många s.k. xK kameror inte en faktiskt upplösning utan kanske 1/2 eller i värsta fall 1/3 av den upplösning man säger sig ha (RED Epic är ex. inte "native" 5K men kameran klassas som en 5K kamera).

Ja, det är vågat av nVidia att släppa kortet. Jag tror de har starka påtryckningar från just tillverkarna av bl.a. Smoke, Resolve, Premiere, Maya m.fl. En fördel OSX har är att de flesta proffsprogram fungerar fint med s.k. "spelkort". Dock är ett problem med riktiga high-end CUDA-kort - det finns ett som har väldigt många år på nacken (Quardo 4000).

Man kan alltid hoppas på att detta är en indikation på att "MacPro 2013" kommer påminna om MacPro'n idag vad gäller utbyggnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-10 01:22

Quadro K5000 kommer kräva PCIe 2.0 vilket om jag inte minns fel finns på MacPro 2008 och senare (alla MacPro som hanterar OSX 10.8 kommer hantera kortet). nVidia väntar på en OS-release från Apple innan man släpper kortet för att få med en drivrutin i OS:et.

Release sker i slutet av oktober om allt går enligt plan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 22:02

Nä, gubbar vevade inte fram 24fps. De vevade fram någonstans mellan 12-26 fps, men ofta färre än 24. Därför ser stumfilmer så komiska ut då 24 blir en för hög uppspelningstakt.
/m

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-18 16:15
Ursprungligen av martinator:

Nä, gubbar vevade inte fram 24fps. De vevade fram någonstans mellan 12-26 fps, men ofta färre än 24. Därför ser stumfilmer så komiska ut då 24 blir en för hög uppspelningstakt.
/m

Helt korrekt. Därav "vevade fram". Skulle 24 varit nått dom faktist vevade fram så hade inte alla tidiga filmer sett ut som benny hill sekvenser. Allt blev ju uppspeedat. Det Erik säger är också korrekt. Innan ljudet kom så fanns det egentligen ingen standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 13:19

24 fps har så vit jag vet sync med ljud att göra. Att man satte den standarden.

1
Bevaka tråden