Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Book Air Vs. iPad - Hur bra är molnet?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-06 23:04

Min kära Mac Book sjunger på sista versen och jag försöker få den att hålla ut in i det längsta med konstgjord andning och respirator (eller, jag låter bli att göra något alls med den när jag inte måste). (Mitt problem.) Jag hoppas att den ska vilja vara med mig i alla fall till nästa år då jag förväntar mig att nästa uppdatering av MBA kommer.

Nu ryktas det emellertid om att fjärde generationens iPad (eller i alla fall en uppdatering av tredje generationen) står för dörren och jag tänkte tyst för mig själv: "Man kanske skulle köpa en iPad (igen) och skaffa ett trådlöst tangentbord till den..."

Jag ska använda datorn (eller iPaden) i första hand till studier. Det handlar om text/.pdf-filer som ska läsas av på ett smidigt sätt samt att jag ska kunna anteckna vid behov. So far så är det ju inga problem med iPaden, den klarar detta fint, mitt problem är dock följande: Jag vill väldigt gärna ha en Mac för att synka min iPhone... Då jag har fått för mig att det är väldigt mycket smidigare än att skicka upp allt i molnet (förutom musiken).

Just nu så gör jag dock redan det. Bildströmen har hand om alla bilder, Mailen går över iCloud och Kalendern kan man ju också fixa på iCloud.com; så även om jag gick ifrån min Mac och bara höll mig till min Windowsburk så skulle det kanske gå.

Jag skapar tråden för att få en diskussion kring frågan:

1. Kan en iPad ersätta en MBA i syfte att läsa/skriva dokument samt se på film på resande fot.
2. Om iTunes fortfarande har hand om musiken/filmerna/programen/etc. i en Windowsmiljö. Kan iCloud då ersätta iCal och Mail?
3. Om ja på båda ovan, finns det då ytterligare anledningar till att lägga 7000 SEK extra på en dator istället för en surfplatta?

Tack på förhand!

Ecth

Du kommer att få många individuella svar här, jag ska ge dig mitt.

1. Ja och nej. Läsa går alldeles utmärkt, jag har alla mina skoldokument i iPaden. Allt från PDF:er till PowerPoints. Skriva - det beror på. Jag för alla mina anteckningar från föreläsningarna på iPaden, det är lika enkelt som att anteckna på papper. Ska du skriva kortare text där formateringen inte spelar någon roll, då kan säkert Pages fungera. Däremot kommer du att ha problem när du skriver uppsatser, då skolan oftast har ett specifikt format som måste följas, med specifika typsnitt som kanske inte finns i Pages. Likaså kan det bli problem om du ska dela detta dokument med någon skrivkollega som använder t ex Word. Samma sak med lärare/handledare. Av den anledningen (och nästan bara den) har jag en MacBook Air. Film går så klart utmärkt att se på iPaden, men du behöver fundera på hur du ska få in filmerna på din iPad. Är det enbart genom iTunes store så är det så klart inga problem.

2. Kan iCloud ersätta Mail och iCal? Är inte säker på vad du menar, men om du undrar om Mail och Calendar på iPad kan ersätta motsvarande program i OS X - ja, jag tycker det. Har både skolan, arbetet och privata kalendern i iPad, fungerar helt utan anmärkning. Mail likaså.

3. För skrivandets skull i så fall.

Senast redigerat 2012-09-07 06:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-07 08:36
Ursprungligen av Capeman:

Du kommer att få många individuella svar här, jag ska ge dig mitt.

1. Däremot kommer du att ha problem när du skriver uppsatser, då skolan oftast har ett specifikt format som måste följas, med specifika typsnitt som kanske inte finns i Pages. Likaså kan det bli problem om du ska dela detta dokument med någon skrivkollega som använder t ex Word. Film går så klart utmärkt att se på iPaden, men du behöver fundera på hur du ska få in filmerna på din iPad. Är det enbart genom iTunes store så är det så klart inga problem.

Där har du några bra poänger. Dock kan jag likväl skriva uppsatserna på min Windowsburk (i Word) så då slipper jag det problemet. Klart, det kommer kanske bli lite format-problem, men det är ingenting som inte går att lösa med lite pill.

Angående filmer så använder jag (hm, försöker minnas namnet) Avi-PlayerHD som spelar upp allt jag slänger på den genom att synka med iTunes. (Återigen så klarar windowsburken av det.)

Ursprungligen av Capeman:

2. Kan iCloud ersätta Mail och iCal? Är inte säker på vad du menar, men om du undrar om Mail och Calendar på iPad kan ersätta motsvarande program i OS X - ja, jag tycker det. Har både skolan, arbetet och privata kalendern i iPad, fungerar helt utan anmärkning. Mail likaså.

Egentligen menar jag nog att jag i nuläget är väldigt fäst vid de båda apparna som Apple har på sina datorer och funderar på om molnvarianterna (de man hittar på iCloud.com) fungerar lika bra. Alltså, om jag kan sitta med iCloud uppe och skriva in kalenderposter likväl som jag kan göra nu på min MacBook, men det är väl bara att prova helt enkelt.

Ursprungligen av Capeman:

3. För skrivandets skull i så fall.

Det verkar ändå som att det kan ligga något i detta...Frågan är om det är värt dubbla priset att kunna slippa en extra väg (typ kopiera texten och maila till datorn för att sedan renskriva, t.ex.). Vore ju roligt om man kunde köpa sig något annat också

1. Nej.
2. Förstår inte frågan riktigt
3. Ja.

Korta och koncisa svar

1. Om det finns appar som uppfyller kraven (Pages etc) så duger en iPad utmärkt. Ha då ett BT-tangentbord för att skriva längre texter.
2. Förstår inte frågan.
3. Personligen tycker jag att en ordentlig dator måste man ändå ha. Rätt vad det är springer du på något som du behöver göra som inte går med en iPad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-07 08:39
Ursprungligen av pmarriott:

1. Om det finns appar som uppfyller kraven (Pages etc) så duger en iPad utmärkt. Ha då ett BT-tangentbord för att skriva längre texter.
2. Förstår inte frågan.
3. Personligen tycker jag att en ordentlig dator måste man ändå ha. Rätt vad det är springer du på något som du behöver göra som inte går med en iPad.

1. Ja, visst finns det det!

2. Jag måste varit tröttare än jag trott. Läs min kommentar till Capeman ovan och se om du är med på vad jag menar då.

3. Jag har en till dator, men jag kör den för närvarande med Windows vilket gör att jag tappar bort en del applikationer som jag skulle vilja ha. Det känns även onödigt att dual-boota bara för att kunna köra ett OS som 'Synka iPad-OS'.

Ursprungligen av ecth:

1. Ja, visst finns det det!

2. Jag måste varit tröttare än jag trott. Läs min kommentar till Capeman ovan och se om du är med på vad jag menar då.

3. Jag har en till dator, men jag kör den för närvarande med Windows vilket gör att jag tappar bort en del applikationer som jag skulle vilja ha. Det känns även onödigt att dual-boota bara för att kunna köra ett OS som 'Synka iPad-OS'.

2. Jag tycker iCloud-varianterna via webbgränssnintt funkar mycket bra. Så länge man är uppkopplad dvs.
3. Varför kör du inte Parallells/VMWare Fusion etc? Förutsatt att din andra dator är en Mac, så klart men så tolkar jag det du skriver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-07 08:55
Ursprungligen av pmarriott:

2. Jag tycker iCloud-varianterna via webbgränssnintt funkar mycket bra. Så länge man är uppkopplad dvs.
3. Varför kör du inte Parallells/VMWare Fusion etc? Förutsatt att din andra dator är en Mac, så klart men så tolkar jag det du skriver.

Min andra dator är inte en Mac, det är det som är hela grejen. (Vi ska inte gå djupare in på att göra om den till något den inte är för det brukar inte mod gilla.) Hade jag haft en Mac till så hade saken varit biff, men det är ju det att jag kommer gå miste om en del program.

Ursprungligen av ecth:

Min andra dator är inte en Mac, det är det som är hela grejen. (Vi ska inte gå djupare in på att göra om den till något den inte är för det brukar inte mod gilla.) Hade jag haft en Mac till så hade saken varit biff, men det är ju det att jag kommer gå miste om en del program.

Ok, jag tolkade det där med dual boot etc som att det var en Mac som du körde windows på.

Men i så fall kan du väl köra på den datorn du har och så skaffa en iPad för det mobila användandet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-07 09:07
Ursprungligen av pmarriott:

Ok, jag tolkade det där med dual boot etc som att det var en Mac som du körde windows på.

Men i så fall kan du väl köra på den datorn du har och så skaffa en iPad för det mobila användandet?

Nu börjar vi prata samma språk! Det är just det som är tanken. Vi får se hur jag gör, jag hoppas på min gamla Mac i några månader till så får vi se vad marknaden erbjuder!

För tydlighetens skull så är det numera helt okej att snacka "hackintosh" på forumet.

Har du en dator till som du kan använda för Word och att synka filmer? Då är det bara att köra, tycker jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-07 09:08
Ursprungligen av Capeman:

För tydlighetens skull så är det numera helt okej att snacka "hackintosh" på forumet.

Har du en dator till som du kan använda för Word och att synka filmer? Då är det bara att köra, tycker jag!

Tack för förtydligandet!

Precis, min Windowsburk (PC) fungerar gott som WS så iPaden ska bara användas on the fly. Som jag skrev ovan, det är förhoppningsvis ett tag kvar tills jag måste ha en ny dator, men nu har jag lite mer kött på benen i alla fall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-08 16:34

Angående film appen till iPad så heter den AVPlayerHD och kostar typ 22 kr. Bästa appet jag har till min iPad kan jag lugnt säga. Finns lite att önska till sortering efter överföring men den gör det den ska och gör det bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 15:27

1. Pages för iPad har 58 olika typsnitt (inklusive Times New Roman, som de flesta högskolor fortfarande tycks kräva vid uppsatser och papers) och kan fomatera text på alla möjliga basala vis. Att lägga in fotnötter t.ex är inga problem. Film funkar bra med AVPlayer eller VLC. Den senare kan man ladda hem lagligt och utan problem om man har en jailbreakad iPad. Jag slänger in film med USB-minne i paden (också där krävs att den är jailbreakad). Jag har en MacBook och en iMac, men använder nästan bara iPaden. Skriver med ett bluetooth-tangentbord.
2. Hmm...
3. Har du pengarna? Jag hade lagt 7000 på nåt annat. En resa med iPaden till New York eller Hong Kong t.ex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-12 16:10
Ursprungligen av PJW:

1. Pages för iPad har 58 olika typsnitt (inklusive Times New Roman, som de flesta högskolor fortfarande tycks kräva vid uppsatser och papers) och kan fomatera text på alla möjliga basala vis. Att lägga in fotnötter t.ex är inga problem. Film funkar bra med AVPlayer eller VLC. Den senare kan man ladda hem lagligt och utan problem om man har en jailbreakad iPad. Jag slänger in film med USB-minne i paden (också där krävs att den är jailbreakad). Jag har en MacBook och en iMac, men använder nästan bara iPaden. Skriver med ett bluetooth-tangentbord.
2. Hmm...
3. Har du pengarna? Jag hade lagt 7000 på nåt annat. En resa med iPaden till New York eller Hong Kong t.ex.

asd
1. Tack för hjälpen! Ska kolla mer på detta.
2. (Finns lite förklaringar här och var.)
3. Pengarna är inget problem, frågan är om jag får ut allt jag behöver av iPaden. Får jag det är det ju roligare att lägga 7000 på något annat. (En NAS!)

Ursprungligen av PJW:

1. Pages för iPad har 58 olika typsnitt (inklusive Times New Roman, som de flesta högskolor fortfarande tycks kräva vid uppsatser och papers) och kan fomatera text på alla möjliga basala vis. Att lägga in fotnötter t.ex är inga problem. Film funkar bra med AVPlayer eller VLC. Den senare kan man ladda hem lagligt och utan problem om man har en jailbreakad iPad. Jag slänger in film med USB-minne i paden (också där krävs att den är jailbreakad). Jag har en MacBook och en iMac, men använder nästan bara iPaden. Skriver med ett bluetooth-tangentbord.
2. Hmm...
3. Har du pengarna? Jag hade lagt 7000 på nåt annat. En resa med iPaden till New York eller Hong Kong t.ex.

Hmmmm. Fotnötter? Jag har sett jordnötter, kokosnötter, hasselnötter, valnötter, paranötter, pistagenötter, pinjenötter mfl. Fotnötter har jag aldrig sett några.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 16:37

Skojfriskt talspråk för fotnoter. Har du aldrig hört det???

Finns Arial Black i Pages? Ett av de typsnitt min institution kräver i uppsatser.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 18:31
Ursprungligen av Capeman:

Finns Arial Black i Pages? Ett av de typsnitt min institution kräver i uppsatser.

Jösses! Vilken institution kräver detta? Tacka vet jag Teologen som i teorin kräver Times NR, men som i praktiken struntar i vilket...

Dock: Arial Black finns inte. iOS Fonts

Ursprungligen av PJW:

Jösses! Vilken institution kräver detta? Tacka vet jag Teologen som i teorin kräver Times NR, men som i praktiken struntar i vilket...

Dock: Arial Black finns inte. iOS Fonts

Institutionen för vårdvetenskap, används som huvudrubriker. Och det struntas verkligen inte i formalian här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 18:48
Ursprungligen av Capeman:

Institutionen för vårdvetenskap, används som huvudrubriker. Och det struntas verkligen inte i formalian här.

Av detta lär vi oss att välja utbildning efter de typsnitt iOs har (om man nu inte väljer att köpa ny dator...).

1
Bevaka tråden