Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link DIR-505 - Ett alternativ till Airport Express

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tack för bra skrivet test! Jag undrar dock över räckvidden. Hur är den jämfört med andra? Tex Airport Extreme.

Vi har inte jämfört den förra generationens Airport Express, som är ganska lik DIR-505 till formen, men av egen erfarenhet kan jag säga att jag har fyra stycken i min villa hemma för att ha täckning i hela huset, och då finns det ändå ställen där jag inte har nog räckvidd. Min Time Capsule har betydligt bättre täckning och det lär nog en Airport Extreme också ha.

Sen hjälper det alltid om man sätter en basstation högt upp, oavsett modell och trådlös standard, och tjocka stenväggar gör inte saken bättre heller.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-08 22:47

Halvdant alternativ till APE om den inte stöder vare sig skrivardelning eller, framför allt, AirPlay, måste jag säga - i mitt tycke.

M.a.o. är det inte alls något alternativ till APE. Egentligen. Den har bara tagit den geniala formfaktorn - liten klump direkt i väggen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 00:35

Pga att de flesta vägguttag sitter strax över golvet tycker inte jag att de är perfekta. Men enkla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-31 08:44

Någon som provat i "vanlig drift"?

För mig som "bara" vill ha täckning utanför huset dit min nuvarande nätvek inte riktigt når borde kanske denna räcka. Skulle sätta den i fönstret på övervåning och har ett behov av 20m täckning. Vad tror ni?

Edit: Ska jämföra med denna: D-LINK DAP-1320 Någon som vet skillnaden? Det viktiga är räckvidden i repeaterläget.

Senast redigerat 2013-03-31 09:02
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 09:37

En accesspunkt med yttre antenner är alltid att föredra om du vill ha bra räckvidd/täckning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-31 09:41
Ursprungligen av kenjon:

En accesspunkt med yttre antenner är alltid att föredra om du vill ha bra räckvidd/täckning.

En sådan här?:
http://www.clasohlson.com/se/WiFi-repeater,-N...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 09:44

Typ, ja. Nackdelen med den är att den sitter direkt i vägguttaget (dvs nära väggen, nära golvet). Med en förlängningssladd kan du ha den i fönstret, men en lite klumpig lösning, tycker jag.
En låda som matas med DC är lättare att placera rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-31 10:24
Ursprungligen av kenjon:

Typ, ja. Nackdelen med den är att den sitter direkt i vägguttaget (dvs nära väggen, nära golvet). Med en förlängningssladd kan du ha den i fönstret, men en lite klumpig lösning, tycker jag.
En låda som matas med DC är lättare att placera rätt.

Håller med om den lite klumpiga lösningen. Men med mina kunskaper den enklaste som jag funnit. Vad är en låda som matas med DC..?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 11:28

Där du kan ställa lådan vid fönstret och anslutes med en likströmskabel till en väggtrtansformator du kopplar in i vägguttaget (ser ut som en "laddare").
http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/con...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-31 13:28
Ursprungligen av kenjon:

Där du kan ställa lådan vid fönstret och anslutes med en likströmskabel till en väggtrtansformator du kopplar in i vägguttaget (ser ut som en "laddare").
http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/con...

Du kanske tycker jag är en hopplös amatör men jag är tacksam för din hjälp!

Vad vinner man på den du föreslår? Och likströmskabel..??? Varför en likströmskabel? Och köper man en sådan pryl + en kabel + en transformator? Om jag förstått det rätt bör man ju vinna massor för att det ska vara värt det? Eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 14:17

Du vinner inget förutom att det är enklare att ha den i fönstret, bara en liten tunn svart kabel, istället för en 230 V förlängningssladd.
Ju fler yttre antenner, desto bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 10:48
Ursprungligen av kenjon:

Du vinner inget förutom att det är enklare att ha den i fönstret, bara en liten tunn svart kabel, istället för en 230 V förlängningssladd.
Ju fler yttre antenner, desto bättre.

En sista(?) fråga. Skapar en repeater ett nytt nät eller förlänger det det befintliga? Inte för jag vet om det spelar någon roll, men är nyfiken.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-01 11:37
Ursprungligen av xms67:

En sista(?) fråga. Skapar en repeater ett nytt nät eller förlänger det det befintliga? Inte för jag vet om det spelar någon roll, men är nyfiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Repeater

Detta är i och för sig en jättegammal tråd, men eftersom produkten fortfarande säljs lyfter jag den med en fråga... Om det är någon som vet svaret.

Dir-505 säljs ju som en hotell-router där man ska kunna ansluta sig till hotellets wi-fi för att sedan ha sitt egna lilla trådlösa nätverk på rummet. Många hotell tar betalt per uppkoppling till ett öppet nätverk med loginsida. Loginuppgifterna brukar man oftast få på typ ett kvitto. Fungerar routern även till dessa typer av nätverk? På Youtubeklipp och andra tester visar de bara att man kopplar upp sig till hotellets wi-fi som har wep- eller wpa-lösenord, alltså samma som hemma...

Är det någon som vet och har testat routern i verkliga livet på hotell?

1
Bevaka tråden