Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppnå bäst prestanda för överföring via 100 m ethernet

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en dator 1 som ska leverera bild via vga till en skärm. 100 m bort står dator 2 som ska styra vad som visas på skärmen. Tidigare har jag löst det genom att köra alla program på dator 1 och fjärrstyra den med vnc från dator 2. Då blev bilden på skärmen alltid helt skarp men det var aningen svårstyrt

Nu har jag en idé om att kunna göra allt på dator 2 och sedan återspegla allt på dator 1 som skickar ut det på skärmen.

Hur ska jag göra för att uppnå så bra bilkvalitét som möjligt på skärmen. Avståndet är ca 100 m. Tidigare bestod överföringen av 2x50m ethernetkabel med en trådlös router på mitten (som också användes för att strömma live-kamera med iphone).

Skulle det bli bättre om man hade t.ex. 3 switchar och mellan dessa körde 2 paralella ethernetkablar över de långa 100 m och sedan körde en kort kabel sista bitarna till datorerna? Eller ska man investera i dyrare kablar eller 3x33m med två switchar på mitten? Eller finns det andra lösningar?

Tacksam för svar

Om du vill kan du också välja optisk fiber som kan längder på från 100 m till flera kilometrar. Då behöver du enbart två switchar, en vid dator 1 och en vid dator 2. Dessutom påverkas inte de optiska signalerna av andra störande magnetfält, t.ex. från andra ledningar eller maskiner, vilket borgar för hög kvalitet i överföringen.

En annan fördel är att du i framtiden bara behöver byta ut SFP modulerna mot nya om du vill ha högre hastighet. Fiberkabeln behöver ej bytas ut.

Ytterligare en fördel är att hela fiberoptiska lösningen drar mindre ström (om än litet) än flera Ethernet switchar längs den vägen.

SFP modulerna finns i flera hastigheter ända upp till 40 Gbps (tror jag). Den sistnämnda kostar dock skjortan, men kan vara bra att veta att det finns och förr eller senare sjunker de i pris och nya SFP med högre hastighet kommer så småningom.

Senast redigerat 2012-09-05 11:39

Fiberkabel låter som en bra lösning men kanske dyr vad jag har försökt läsa mig till. Är teknisk men förhållandevis dålig på nätverk, någon som kan tipsa och länka till de tre? (100m kabel, två SFP-moduler) som klarar mina låga krav? Det är en ideell idrottsförening som behöver göra inköpen för en tävling så budget är ganska stram. Vore schysst om jag kunde få lite tips. Men tack för svaret som var!

Ursprungligen av lill_postiZ:

Fiberkabel låter som en bra lösning men kanske dyr vad jag har försökt läsa mig till. Är teknisk men förhållandevis dålig på nätverk, någon som kan tipsa och länka till de tre? (100m kabel, två SFP-moduler) som klarar mina låga krav? Det är en ideell idrottsförening som behöver göra inköpen för en tävling så budget är ganska stram. Vore schysst om jag kunde få lite tips. Men tack för svaret som var!

De behöver inte vara så dyra som det låter:
2 st Switch (1686 kr/st) -> HP 1910-8G Switch (Hos Dustin)
2 st SFP moduler 1 Gbps (1238 kr/st [OBS! Kampanjpris]) -> HP X121 1G SFP LC SX Transceiver (Hos Dustin)
1 st 100m Fiberkabel (6111 kr/st)

Alla priser är inkl. moms.
Jag är inte expert på det området så jag hoppas jag har knåpat ihop rätt grejer… Någon kanske kan få det ännu billigare.

Du kan föra över mycket, mycket mer än bara VGA signal, t.ex. flera VGA signaler, ljud och mycket annat.

Men för ideella föreningar är det förståss mycket pengar… (men väl investerade pengar om man har råd).
Jag tror att ideella föreningar har rätt att dra av momsen, så då blir det lite billigare…

Senast redigerat 2012-09-05 22:57
Ursprungligen av The Real Viking:

De behöver inte vara så dyra som det låter:
2 st Switch (1686 kr/st)
2 st SFP moduler 1 Gbps (1238 kr/st [OBS! Kampanjpris])
1 st 100m Fiberkabel (6111 kr/st)

Alla priser är inkl. moms.
Jag är inte expert på det området så jag hoppas jag har knåpat ihop rätt grejer… Någon kanske kan få det ännu billigare.

Du kan föra över mycket, mycket mer än bara VGA signal.

Men för ideella föreningar är det förståss mycket pengar… (men väl investerade pengar om man har råd).

Dina två första länkar fungerar tyvärr inte...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-09-05 21:16

Det enklaste och billigaste (kräver bara en dator) måste väl ändå vara att bara använda en VGA-extender. VE150 - Video Extender Kostar strax under 1000-lappen.

Hm, där inser jag nog att fiberkabel verkar för dyrt. Möjlighet finns att själva kabeln redan finns, då skulle man kunna köpa in resterande. Det blir en möjlighet att fundera vidare på (som tur är är jag ute i god tid).

Däremot verkar VGA-lösningen betydligt bättre (och det jag egentligen behöver) så även ljudet skulle kunna skickas. Vad jag då undrar är om en denna kabel: klarar att föra över enligt de specifikationer som anges på vga extendern om det är mycket folk i rörelse över kabeln, och fullkomligt smockat inom en 50m-radie (tänk att kabeln ligger i spelargången till en normalstor fotbollsarena)

Oavsett pris på kabeln eller dens kvalitet så behöver du givetvis ett eller flera överkörningsskydd. En kabel som vickas fram och tillbaka (eller snos/"twistas") tillräckligt många gånger kommer gå sönder. Lägg överkörningsskydd av något slag där människor passerar, ex. vis de länkade.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-09-09 07:59

Om du ska koppla nätverk som du gjort tidigare är en vanlig cat5e kabel på 100m bäst. Någon förstärkare behövs inte på vägen, specar säger 100m på 100Mb men i praktiken så är 150 inga problem.

VGA-extender låter som ett bra sätt så får du bättre resultat än via VNC, men kolla om det inte finns DVI/DP externders istället så slipper du analoga mellandelar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-09 13:35

Får man fråga vad det är du ska visa för något? Allt snack om fiber osv låter väldigt avancerat. Är det typ ett bildspel med färdiga bilder eller så? Kan ju finnas alternativa sätt att lösa det på!

Ursprungligen av raubas:

Får man fråga vad det är du ska visa för något? Allt snack om fiber osv låter väldigt avancerat. Är det typ ett bildspel med färdiga bilder eller så? Kan ju finnas alternativa sätt att lösa det på!

I början visste vi inte vilken miljö det rörde sig om. Jag utgick ifrån att det kunde röra sig om fabrikslokal där man behövde fjärrstyrs en annan dator och i dessa miljöer finns det ofta starka magnetfält som t.o.m påverkar STP Ethernet kablar och då är fiber det självklara valet då ljus inte påverkas av magnetfältet.

När vi fick reda på att det rörde sig om sportlokal blev det givetvis annorlunda, så då kom enklare/billigare lösningar fram. Fiber är ändå det mest framtidssäkra valet (om man har råd) för att man i framtiden kanske vill göra annat än att skicka bilder samt att det är lättare att byta ut komponenterna (SFP moduler) för mycket högre hastighet än Ethernetkabel där man förmodligen får byta ut hela kabeln (man glömmer ofta bort att arbetet med lägga kabeln på nytt kostar också).

För lösa ovanstående verkar VGA/DVI/DP extender det bästa lösningen, om det enbart är bildskärmen som skall köras i många år.

Så länge tackar jag för svaren, ni har hjälpt mig att bli expert på området har kollat runt lite bland företag och liknande, ska höra av mig hur jag löser det sedan. Tack så länge!

Bara för upplysningens skull:
Det går tydligen att få billigare 100 m fiber:
100 Meter LC-LC Single-mode 9/125 Duplex Fiber Optic Cable - OS2 (≈$163, ca SEK 1072).

Ytterligare en upplysningsgrej för andra i liknade situation som lill_postiZ, en HDMI till optisk konverterare:
Extend HDMI signals over Fiber upto 300 meters - YouTube

1
Bevaka tråden