Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta 0,5 Tb från HFS+ till NTFS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått uppdraget att flytta 556 Gb data från en gammal HFS+ disk till en ny NTFS.
Jag börjar med att formatera NTFS disken på Win 7. På Macen har jag Paragorn NTFS installerat.
Jag rsync:ar över allt från den gamla disken till den nya.

Jag kan kontrollera att allt gått bra. När jag kopplar in den nya disken i Win-maskinen säger Win att disken är skadad och måste formateras.

Har någon en aning om varför det blir så här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 15:46

Jag vet inte varför men jag vet att när jag skulle föra över en stor fotomapp och använde Carbon Copy Cloners kopieringsfunktion (dvs inte klona för botbar disk) så hände samma sak. Den enda lösning jag hade den kvällen/natten var att kopiera tillbaka allt till macen och sedan formatera om den externa disken i en Win dator för att slutligen använda "vanlig" (dra över) kopiering. Jag misstänkte då att det var för att jag hade Paragorn NTFS 8 och inte hade uppdaterat till 9, som hade kommit, men fördjupade mig inte i det eftersom jag inte behövt göra något liknande igen.

Senast redigerat 2012-09-05 16:08

Har rsyncat 7-8TB över nätverk från OSX S till Win 2k8 server. Tar ju ett tag men fungerar bra iaf.

Problemet jag har är att hfs+ disken när den är tömd ska formateras om till NTFS och få tillbaka allt material. Macen kan se båda diskarna men Win 7 klagar.

Har du Windows i bootcamp på datorn? I så fall är ett alternativ att kopiera över allt från den externa disken till den interna OS X disken, starta om i Windows, formatera och kopiera, fortfarande i Windows, från OS X disken till den externa disken.

Jag vet inte om det var Paragon NTFS som hade sönder din disk, eller om det bara var otur. Men, eftersom det inte gick bra första gången skulle jag vara mer defensiv den andra gången. Dvs, låt respektive hemma-OS formatera och skriva filer, och gör det via nätverk.

Alltså. Nätverksdela HFS+-disken på en Mac och nätverksdela NTFS-disken på en PC. Synca från PC (via robocopy) eller via Mac (via rsync).

1
Bevaka tråden