Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay - Streama ljud

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:33

Har en liten fundering till Airplay och Mountain Lion.

Går det verkligen inte att streama ljudet till en AirPort Express eller AppleTV med Mountain Lion, trodde att man skulle slippa AirFoil, eller är det något jag missat. Går ju att streama ljudet både från min iPad och iPhone, men går det inte från min iMac 27" 2.8 i7 eller från min MBP i7 2.2...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 13:00

Min iMac, likadan som din, streamar både ljud och bild synkront till min Apple TV 3 med Airplay. Exempelvis om jag kör något från SVTplay eller liknande.
Ska jag streama till exempel webbradio så måste jag ta till Airfoil.

Ursprungligen av Fredric:

Har en liten fundering till Airplay och Mountain Lion.

Går det verkligen inte att streama ljudet till en AirPort Express eller AppleTV med Mountain Lion, trodde att man skulle slippa AirFoil, eller är det något jag missat. Går ju att streama ljudet både från min iPad och iPhone, men går det inte från min iMac 27" 2.8 i7 eller från min MBP i7 2.2...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 13:06
Ursprungligen av Konrad:

Ska jag streama till exempel webbradio så måste jag ta till Airfoil.

Ok, det är ju lite korkat kan man tycka, varför inte bygga in en fungerande ljud-stream funktionalitet, det känns som steg ett, får väl hoppas att Spotify bygger in det. Får inte heller AirPlay att funka på min Imac, "min iMac är en late 2009", får inte upp ikonen... Jag googlade runt, verkar som Apple har byggt in något hårdvarukrav som jag nog missar precis, det funkar på min MBP.

Får väl köpa någon mjukvarulösning eftersom Apple går den svåra vägen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 13:19

Då är min iMac modernare än din. Men jag har en kompis som kör med AirParrot, det fungerar tydligen bra. Han var dock tvungen att installera nån plugg för ljudet, men det var gratis. Det var dock inte AirParrot.

AirParrot - AirPlay your Mac or PC's screen to AppleTV

Ursprungligen av Fredric:

Ok, det är ju lite korkat kan man tycka, varför inte bygga in en fungerande ljud-stream funktionalitet, det känns som steg ett, får väl hoppas att Spotify bygger in det. Får inte heller AirPlay att funka på min Imac, "min iMac är en late 2009", får inte upp ikonen... Jag googlade runt, verkar som Apple har byggt in något hårdvarukrav som jag nog missar precis, det funkar på min MBP.

Får väl köpa någon mjukvarulösning eftersom Apple går den svåra vägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 13:22

Ska kolla upp den!

/F

Ursprungligen av Konrad:

Min iMac, likadan som din, streamar både ljud och bild synkront till min Apple TV 3 med Airplay. Exempelvis om jag kör något från SVTplay eller liknande.
Ska jag streama till exempel webbradio så måste jag ta till Airfoil.

Ett klargörande:
Finns det någon gräns för vilket ljud man kan streama (synkat) till Apple TV?
Om jag lirar tex VLC, SVT Play(eller vad som helst) kan jag alltså få ljudet streamat via Apple TV? (hur går bilden? via Apple TV med eller får jag skicka den via bildkabel?)

Allt detta utan jailbreak?

Edit:
I vilka fall behövs AirFoil?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 13:43

Jag har inte provat med allt.
Man borde kunna streama webbradio och Spotify också, det har jag inte provat eftersom jag tycker det är lite fånigt att ha teven på om man bara ska lyssna på radio eller musik.
När jag streamar från nån play-kanal på från Macen så kommer bild och ljud synkront trådlöst.
Nåt hack eller kabel använder jag inte.
Det går tydligen heller inte att hacka ATV 3, vad jag vet.

Ursprungligen av theplague:

Ett klargörande:
Finns det någon gräns för vilket ljud man kan streama (synkat) till Apple TV?
Om jag lirar tex VLC, SVT Play(eller vad som helst) kan jag alltså få ljudet streamat via Apple TV? (hur går bilden? via Apple TV med eller får jag skicka den via bildkabel?)

Allt detta utan jailbreak?

Edit:
I vilka fall behövs AirFoil?

Prova att hålla nere alt-tangenten när du trycker på "ljudikonen" som ligger upp i högra hörnet på skärmen. Då får du upp airport expressen som ett alternativ att skicka datorns ljud genom....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 13:15
Ursprungligen av Kidmaster:

Prova att hålla nere alt-tangenten när du trycker på "ljudikonen" som ligger upp i högra hörnet på skärmen. Då får du upp airport expressen som ett alternativ att skicka datorns ljud genom....

Så klart man gör.... Så jävla Apple!! Hatten av för dig,, tänkte väl att det måste gå!

:D:D:D:D:D:D

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 13:17

Jag får inte upp min Airport Express, bara Apple TV, hörlurar och två olika Soundflower, vad det nu är.

Ursprungligen av Kidmaster:

Prova att hålla nere alt-tangenten när du trycker på "ljudikonen" som ligger upp i högra hörnet på skärmen. Då får du upp airport expressen som ett alternativ att skicka datorns ljud genom....

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-05 21:27
Ursprungligen av Konrad:

Jag får inte upp min Airport Express, bara Apple TV, hörlurar och två olika Soundflower, vad det nu är.

Prova hålla nere alt-knappen vid ljudikonen och välj "Ljudinställningar" längst ner och där välj "Ljud ut". Kolla om din APE finns där, välj den och den dyker upp bland alternativen uppe vid ljudikonen..

Jag kan streama gratis-Spotify till min Stereo via AirPlay eller ATV...:cool:

(iMac mid 2010)

Senast redigerat 2012-09-05 21:38
  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 09:58

Det har jag gjort, den finns inte där. Lik förbannat streamar den musik från iTunes till stereon när jag vill det.

Ursprungligen av Hjopek:

Prova hålla nere alt-knappen vid ljudikonen och välj "Ljudinställningar" längst ner och där välj "Ljud ut". Kolla om din APE finns där, välj den och den dyker upp bland alternativen uppe vid ljudikonen..

Jag kan streama gratis-Spotify till min Stereo via AirPlay eller ATV...:cool:

(iMac mid 2010)

Men kontentan är att vilket ljud som helst från datorn ska kunna streamas - via Airplay eller kanske Airfoil? Tex från VLC?

Tycker som tråden från början handlar om att det är puckat att det inte går att streama vilket ljud som helst by default från hela "systemet". För det är väl där Airfoil kommer in i bilden?

Jag är inte helt klar över detta:

Ursprungligen av Konrad:

Min iMac, likadan som din, streamar både ljud och bild synkront till min Apple TV 3 med Airplay. Exempelvis om jag kör något från SVTplay eller liknande.
Ska jag streama till exempel webbradio så måste jag ta till Airfoil.

Varför funkar det att streama ljud från SVTplay men inte webbradio? Vart ligger skillnaden?

Vad för bild går att streama och inte med?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 14:42

Det går nog att streama allt som händer på Macen, som jag skrev antar jag att webbradio, Spotify m m fungerar också. Jag skrev ju att jag inte provat det eftersom radio och musik utan bild är meningslöst och tycker att det är onödigt att ha teven på då.
Film föredrar jag dock att se via iTunes på teven med ATV.
Fast allra helst på bio.

Ursprungligen av theplague:

Men kontentan är att vilket ljud som helst från datorn ska kunna streamas - via Airplay eller kanske Airfoil? Tex från VLC?

Tycker som tråden från början handlar om att det är puckat att det inte går att streama vilket ljud som helst by default från hela "systemet". För det är väl där Airfoil kommer in i bilden?

Jag är inte helt klar över detta:

Varför funkar det att streama ljud från SVTplay men inte webbradio? Vart ligger skillnaden?

Vad för bild går att streama och inte med?

Ursprungligen av Konrad:

Det går nog att streama allt som händer på Macen, som jag skrev antar jag att webbradio, Spotify m m fungerar också. Jag skrev ju att jag inte provat det eftersom radio och musik utan bild är meningslöst och tycker att det är onödigt att ha teven på då.
Film föredrar jag dock att se via iTunes på teven med ATV.
Fast allra helst på bio.

Tack för svar.
Ang det där med tv'n så kommer jag ha min eventuella Apple TV kopplad till stereon och strömma ljudet till den - oavsett om det är till film, musik, webbradio eller vad som.
Om du har Apple TV-ljudet kopplat till ljud-in på ditt tv-set förstår jag varför du inte gör så.

Jag ser endel fördelar med VLC därför hoppas jag någon kan bekräfta att VLC-ljudet går att streama. Helst också bilden (även om jag inte har så mycket emot att bildkabeln får vara kvar).
Någon som kan detta?
Kan jag streama VLC-ljud (+bild) till Apple TV?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 17:32

Jag tittar inte så mycket på teve. Lyssnar desto mer på musik via min Airport Express som är ansluten till fetstereon med en optisk kabel.

Ursprungligen av theplague:

Tack för svar.
Ang det där med tv'n så kommer jag ha min eventuella Apple TV kopplad till stereon och strömma ljudet till den - oavsett om det är till film, musik, webbradio eller vad som.
Om du har Apple TV-ljudet kopplat till ljud-in på ditt tv-set förstår jag varför du inte gör så.

Jag ser endel fördelar med VLC därför hoppas jag någon kan bekräfta att VLC-ljudet går att streama. Helst också bilden (även om jag inte har så mycket emot att bildkabeln får vara kvar).
Någon som kan detta?
Kan jag streama VLC-ljud (+bild) till Apple TV?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-05 17:00

Edit: glöm det, måste undersöka lite mer innan jag uttalar mig.

Som jag förstår det så finns det typ två modes för airplay i ML; en skärmdubblering och en som är ett vituellt ljudkort. Jag kan stream:a allt ljud från min Mini till Apple TV. Du kan även skärmdubblera och över iTunes maximera för helskärm. Via VLC så kommer bilden att hacka i vilket fall som helst.

Ursprungligen av Mactastic:

Som jag förstår det så finns det typ två modes för airplay i ML; en skärmdubblering och en som är ett vituellt ljudkort. Jag kan stream:a allt ljud från min Mini till Apple TV. Du kan även skärmdubblera och över iTunes maximera för helskärm. Via VLC så kommer bilden att hacka i vilket fall som helst.

Vad är "ML" som du hänvisar till ovan?
När du säger "streama" allt ljud, är det utan Airfoil eller liknande, utan direkt via vanliga AirPlay som det är gjort?

När du säger att VLC kommer hacka, kan du redogöra för varför? Vad som händer? Gäller det bara om jag skulle vilja streama bilden? Jag kan streama ljudet men fortf köra bilden via kabel utan hackning?

Ursprungligen av theplague:

Vad är "ML" som du hänvisar till ovan?
När du säger "streama" allt ljud, är det utan Airfoil eller liknande, utan direkt via vanliga AirPlay som det är gjort?

Mountain Lion, den senaste versionen av Apples operativsystem.

Ja.

Ursprungligen av Capeman:

Mountain Lion, den senaste versionen av Apples operativsystem.

Ja.

Så klart.
Tack.

Sammanfattning:
Imorn köper jag Apple TV.

(Tips på vart hittar man den billigast av alla större återförsäljare/kedjor? Bor i Norrköping)

Ursprungligen av theplague:

Sammanfattning:
Imorn köper jag Apple TV.

(Tips på vart hittar man den billigast av alla större återförsäljare/kedjor? Bor i Norrköping)

NetOnNet. Annars tror jag MediaMarkt ligger lite under Apples pris.

Ursprungligen av Capeman:

NetOnNet. Annars tror jag MediaMarkt ligger lite under Apples pris.

Fint. Kollar in dem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 18:37

Lite skumt är det. Hos mig syns bara min Pioneer-reciever (med Airplay) när jag alt-klickar på högtalaren i menyn. Men om jag väljer ljudinställningar där syns mina tre ATV också. Apples produkter brukar ju fungera bättre än tredje-parts i sådana här sammanhang. Alla prylar syns i Airfoil. Varför blir det såhär?

Ingen aning. Min ATV (tredje generationen) syns i Volymmenyn på min MacBook Air (Late 2010) med OS X 10.8.1.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 20:43
Ursprungligen av Capeman:

Ingen aning. Min ATV (tredje generationen) syns i Volymmenyn på min MacBook Air (Late 2010) med OS X 10.8.1.

Nu märker jag att en enhet syns i volymmenyn, vilken känns slumpvis. Dock kan jag inte välja den alls där, ej heller i ljudsintällningar. MacBook Air (Late 2010) med OS X 10.8.1 3xATV2.

Airfoil löser ju biffen så det är inget jätteproblem med det känns inte så Apple direkt.

Edit: Det kanske är AirFoil som spökar till det?

Ursprungligen av Ola:

Airfoil löser ju biffen så det är inget jätteproblem med det känns inte så Apple direkt.

Nej, känns ju som ett lokalt fel hos dig. Har alltid fungerat perfekt här, så även i 10.8.0.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 20:59
Ursprungligen av Capeman:

Nej, känns ju som ett lokalt fel hos dig. Har alltid fungerat perfekt här, så även i 10.8.0.

Herr Omstart löste problemet. Dock syns bara den senast valda källan samt "Inbyggda högtalare". Men det kanske skall vara så. Lite skum begränsning isf. Jag kan se alla samt kan välja valfri i ljudinställningar.

Ursprungligen av Ola:

Nu märker jag att en enhet syns i volymmenyn, vilken känns slumpvis. Dock kan jag inte välja den alls där, ej heller i ljudsintällningar. MacBook Air (Late 2010) med OS X 10.8.1 3xATV2.

Airfoil löser ju biffen så det är inget jätteproblem med det känns inte så Apple direkt.

Edit: Det kanske är AirFoil som spökar till det?

Några inlägg upp ser du att jag hittar Airport Express + Apple TV i iTunes för att stream ljudet.
Men i högtalarmenyn(under "Enhet för ljud" finns bara Apple TV, känns som liknande problem som dig. Min Airport Express finns alltså inte där.
Någon, varför?

Bevaka tråden